Конкретна сума витрат на гарантійне обслуговування і період їх виникнення не можуть бути визначені на момент реалізації товарів, тому що вони залежать від майбутніх подій. У звітному періоді, в якому було реалізовано товари, імпортер ТОВ «К» зобов'язане створити забезпечення (резерв), виходячи з попереднього досвіду гарантійного обслуговування або прогнозних оцінок фахівців.
Відповідно до пп. 12 П(С)БО 11, забезпечення створюються для відшкодування подальших (майбутніх) операційних витрат, зокрема, для виконання гарантійних зобов'язань.
Для обліку таких забезпечень Інструкцією №291 передбачений субрахунок 473 "Забезпечення гарантійних зобов'язань", на якому ведеться облік сум майбутніх витрат, зарезервованих для забезпечення гарантійних ремонтів або замін проданих товарів. Для рівномірного розподілу витрат між обліковими періодами забезпечення створюються періодично (як правило, щомісячно або поквартально).
Згідно з пп. 17 П(С)БО 11 залишок забезпечення переглядається на кожну дату балансу і, при необхідності, коригується (збільшується або зменшується). У разі відсутності вірогідності вибуття активів для погашення майбутніх зобов'язань сума такого забезпечення підлягає сторнуванню.
Якщо суб'єкт господарювання не подає проміжну фінансову звітність органам статистики або ж податковим органам, то йому щомісячно створювати забезпечення для виконання гарантійних зобов'язань просто недоцільно. Залишок такого забезпечення необхідно буде переглядати (інвентаризувати) на кінець року, і усі проміжні розрахунки в цій ситуації попросту втратять актуальність.
Для тих суб'єктів господарювання, які подають проміжну (квартальну) фінансову звітність і реалізують продукцію або товари з гарантією, сума забезпечення для виконання гарантійних зобов'язань повинна визначатися щомісячно.
Повернення товарів в обліку відображають через субрахунок 704 «Вирахування з доходу».
Підстав для коригування ПДВ немає, тому що проданий товар був оплачений. Таким чином, якщо товар повертається, то залишається ще оплата цього товару. В рахунок цієї оплати покупцю буде надано справний новий товар.
Але необхідність у коригуванні податкової накладної може виникнути, якщо найменування нового товару буде відрізнятися від повернутого. У такому разі на дату передачі нового товару потрібно буде скласти РК до ПН на зміну номенклатури при незмінних ціні та кількості.
Бухоблік гарантійних замін у ТОВ «К» (суми умовні)
Зміст господарської операції |
Д-т |
К-т |
Сума, грн |
Створено резерв гарантійних зобовязань на початок місяця |
93 |
473 |
80000,00 |
Зменшення доходу на продажну вартість поверненого товару з ПДВ, виникнення заборгованості перед ФОП «М» з надання йому нового товару для заміни |
704 |
361 |
12000,00 |
Зменшено в обліку суму податкових зобов’язань з ПДВ методом сторно |
704 |
643 |
(2000,00) |
Оприбутковано отриманий від ФОП «М» товар за собівартістю, відновлено залишок товару на складі |
902 |
281 |
(7000,00) |
Передано новий товар ФОП «М» за такою ж продажною вартістю |
361 |
702 |
12000,00 |
Закрита заборгованість за ПЗ з ПДВ на субрахунку 643 |
702 |
643 |
2000,00 |
Списано новий товар, наданий покупцю, за рахунок резерву |
473 |
281 |
7100,00 |
Списано несправний товар, який не підлягає ремонту |
947 |
281 |
7000,00 |
Операція з надання покупцю нового товару по суті є постачанням товару. Але з тієї причини, що «оплатою» такого товару є повернення несправного товару, нові податкові зобов’язання з ПДВ не виникають. Якщо повернення та надання товару відбуваються одночасно, то й одночасно сторнуються ПЗ за несправним товаром і виникають ПЗ за новим товаром. В цьому випадку робиться РК до ПН на зміну номенклатури (код причини 104), а продажна ціна товару залишається така ж сама.
Якщо повернення та надання товару відбуваються не одночасно, в різні дати, то на нашу думку, краще зробити РК на повернення несправного товару (код причини 103) – на дату повернення і нову ПН на реалізацію нового товару – на дату такої реалізації.
В обох випадках в кінцевому підсумку зобов’язання з ПДВ не збільшуються.
На нашу думку, складати РК та ПН потрібно на дату передання нового товару сервісному центру – ФОП «М», тому що саме ця подія є виконанням гарантійних зобов’язань імпортера – імпортер зобов’язаний передати новий товар сервісному центру, а вже той у свою чергу виконує свої зобов’язання перед кінцевим споживачем.
Всі витрати, що пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань – заміна товару, ремонт та гарантійне обслуговування – списуються в обліку імпортера за рахунок раніше створеного резерву. Якщо резерв не створювався, ці витрати одразу відносяться до складу витрат на збут на рахунок 93.
Питання про те, яким чином визначити вартість поверненого товару для прибуткування на баланс ТОВ «К», не регламентоване законодавством і вирішується на розсуд самого ТОВ «К». Якщо є можливість ідентифікувати партію, з якої був цей товар, його доцільно оприбуткувати за вартістю цієї партії. Якщо ж ідентифікувати партію неможливо, ТОВ «К» може оцінити товар на основі середньої собівартості таких товарів за певний період, або за собівартістю останніх надходжень тощо.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити