МНМА – це малоцінні необоротні матеріальні активи, а програма – це нематеріальний актив.
Відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ, основні засоби – це матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 20000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Виходячи з цього визначення, МНМА вартістю менше 20000 грн та нематеріальні активи не є основними засобами з метою оподаткування.
Визначення НМА в ПКУ немає, тому звертаємося до НП(С)БО 8 (див. пп. 14.1.84 ПКУ – інші терміни для цілей розділу III використовуються у значеннях, визначених Законом про бухоблік, національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку і міжнародними стандартами фінансової звітності, введеними в дію відповідно до законодавства).
Відповідно до п. 4 НП(С)БО 8, нематеріальний актив – це немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований.
З метою оподаткування нематеріальні активи входять до визначення терміну «товари» у пп. 14.1.244 ПКУ, тобто з цією метою вони вважаються товаром.
Тепер дивимося пп. 189.9 ПКУ: у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. Ця норма означає, що потрібно нарахувати ПДВ при ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника. А як ми вже з’ясували, ані МНМА, ані НМА до основних засобів не належать.
Отже, при списанні МНМА, які вже повністю замортизовані та вийшли з ладу, ПДВ нараховувати не потрібно. Навіть, якщо пристати на фіскальну позицію і вважати, що при списанні МНМА слід нараховувати ПЗ за пп. 189.9 ПКУ, в даному випадку МНМА повністю замортизовані і їхня балансова вартість дорівнює нулю.
Списання НМА (комп’ютерної програми) здійнюється на підставі наказу керівника підприємства, який, своєю чергою, може видаватися на підставі службової записки відповідальної особи, у якій зазначається причина списання (відсутність потреби у цій програмі та її походження тощо). Службова записка не обов’язкова, всю необхідну інформацію можна навести у наказі і без неї. За бажанням підприємства, звісно, її можна скласти та додати до наказу.
Оскільки НМА – це товар для цілей оподаткування, то в разі списання НМА слід керуватися пп. 198.5 ПКУ, підпунктом «г», який вимагає нарахувати ПДВ, якщо товари починають використовуватись в операціях, що не є господарською діяльністю платника ПДВ. Пункт 189.9 ПКУ для списання НМА не підходить. Тому, якщо програма придбавалася з ПДВ, при її списанні потрібно нарахувати податкові зобов’язання за пп. «г» пп. 198.5 ПКУ.
***
Додатково читайте:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити