• Посилання скопійовано

Особливості списання замортизованих МНМА та НМА, які не будуть використовуватися

МНМА із строком використання 24 місяці, 100% амортизація, вийшли з ладу та потребують списання. Чи нараховувати ПДВ в цьому випадку? Також є НМА, який не введено в експлуатацію – це комп’ютера програма російського походження, буде списуватися з обліку. Чи достатньо для списання службової записки відповідальної особи про те, що ця програма не буде використовуватися у зв'язку із забороною використання такої програми? Чи виникає нарахування ПДВ, якщо придбали програму з ПДВ?

МНМА – це малоцінні необоротні матеріальні активи, а програма – це нематеріальний актив.

Відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ, основні засоби – це матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 20000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Виходячи з цього визначення, МНМА вартістю менше 20000 грн та нематеріальні активи не є основними засобами з метою оподаткування.

Визначення НМА в ПКУ немає, тому звертаємося до НП(С)БО 8 (див. пп. 14.1.84 ПКУ – інші терміни для цілей розділу III використовуються у значеннях, визначених Законом про бухоблік, національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку і міжнародними стандартами фінансової звітності, введеними в дію відповідно до законодавства).

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 8, нематеріальний актив – це немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований.

З метою оподаткування нематеріальні активи входять до визначення терміну «товари» у пп. 14.1.244 ПКУ, тобто з цією метою вони вважаються товаром.

Тепер дивимося пп. 189.9 ПКУ: у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. Ця норма означає, що потрібно нарахувати ПДВ при ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника. А як ми вже з’ясували, ані МНМА, ані НМА до основних засобів не належать.

Отже, при списанні МНМА, які вже повністю замортизовані та вийшли з ладу, ПДВ нараховувати не потрібно. Навіть, якщо пристати на фіскальну позицію і вважати, що при списанні МНМА слід нараховувати ПЗ за пп. 189.9 ПКУ, в даному випадку МНМА повністю замортизовані і їхня балансова вартість дорівнює нулю.

Списання НМА (комп’ютерної програми) здійнюється на підставі наказу керівника підприємства, який, своєю чергою, може видаватися на підставі службової записки відповідальної особи, у якій зазначається причина списання (відсутність потреби у цій програмі та її походження тощо). Службова записка не обов’язкова, всю необхідну інформацію можна навести у наказі і без неї. За бажанням підприємства, звісно, її можна скласти та додати до наказу.

Оскільки НМА – це товар для цілей оподаткування, то в разі списання НМА слід керуватися пп. 198.5 ПКУ, підпунктом «г», який вимагає нарахувати ПДВ, якщо товари починають використовуватись в операціях, що не є господарською діяльністю платника ПДВ. Пункт 189.9 ПКУ для списання НМА не підходить. Тому, якщо програма придбавалася з ПДВ, при її списанні потрібно нарахувати податкові зобов’язання за пп. «г» пп. 198.5 ПКУ

***

Додатково читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відходи, які утворилися в результаті переробки давальницької сировини від нерезидента утилізовано: облік та оподаткування
    Підприємство-платник ЄП ІІІ групи за ставкою 3% працює з нерезидентом за контрактом переробки давальницької сировини. В процесі переробки утворюються виробничі відходи. При вивозі готової продукції митний орган визначає, що відходи мають госпцінність та переводить у митний режим імпорту зі сплатою податків за справедливою вартістю. Відповідно до умов договору, відходи на прохання замовника утилізуються на території України. Як відобразити цю операцію в обліку? Чи потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ на вартість утилізованих відходів?
    Сьогодні 09:0212
  • Отримали аркуш коригування до МД: як відобразити в обліку?
    ТОВ отримало аркуш коригування до МД, на збільшення ПДВ. Як відобразити таку операцію в обліку?
    08.05.202428
  • Чи можна визнати податковий кредит з ПДВ у першому кварталі, а відповідні витрати в бухобліку – в четвертому?
    Щоб не показувати збитки у 1 кварталі 2024 р., акти виконаних робіт березня підприємтво перенесло на 39 рахунок. Податкові накладні за цими актами були відображені в декларації з ПДВ згідно з датою актів у березні 2024 р. Чи є ризик, що цей податковий кредит не визнають під час перевірки, якщо витрати будуть відображені у 4 кварталі 2024 р., або ці послуги не будуть відображені, як витрати, а списані на 44 рахунок (тобто за рахунок прибутку)?
    07.05.202455
  • ГО фінансує розробки, які проводить ТОВ: який бухоблік витрат та результатів такої співпраці?
    ТОВ уклало договір на виконання дослідно-конструкторських та технологічних робіт з громадською організацією (ГО). ГО передає ТОВ матеріали, інструменти та сплачує за розробку, при цьому результати роботи залишаються у виконавця. Виконавець згідно з проведеною розробкою зробив конструкторську документацію та отримав технічні умови (ТУ), які належать виконавцю. Як обліковувати ТМЦ (матеріали та інструменти) у ТОВ та результати виконаних робіт – конструкторську документацію, ТУ, дослідні моделі виробів?
    07.05.202412
  • Курсові різниці при отриманні та оплаті послуг Google
    Між ТОВ та компанією Google укладено договір з надання послуг (надання інтернет-платформи). ТОВ має корпоративну гривневу картку. Нарахування за послуги компанією Google проводяться щомісяця 1 числа у валюті USD. Списання коштів за послуги з корпоративної картки проводяться у гривні щомісяця до 5 числа. Наприклад: 01.01.2024 р. - нарахування за послуги компанією Google за січень 2024 р. – 84,29 USD, а 04.04.2024 р. – списання оплати за послуги за січень 2024 з корпоративної картки – 3245,17 грн. який бухоблік?
    07.05.202426