Документування
Особливості ведення обліку лікарських засобів у закладах охорони здоров’я викладені в Методрекомендаціях №635.
Там зазначено, що з точки зору бухгалтерського обліку лікарські засоби віднесено до запасів, тож їх облік здійснюється згідно з НП(С)БО 9, Методрекомендаціями №2 тощо.
Сказано також, що підприємство самостійно визначає порядок приймання, зберігання, відпуску (переміщення), списання використаних лікарських засобів та медичних виробів з урахуванням особливостей своєї діяльності і технології обробки облікових даних та норм Методрекомендацій №635. Тобто, по суті підкреслено, що це всього-на-всього рекомендації. Підприємство може їх дотримуватися, а може на їх підставі створити власний порядок обліку.
Далі в Методрекомендаціях №635 скрупульозно розглянуто різні аспекти обліку лікарських засобів.
Наприклад, що в бухгалтерії облік ведеться в кількісному та вартісному вимірниках, а у матеріально відповідальних осіб у кількісному вимірнику.
Написано також, що операції з надходження, руху та вибуття лікарських засобів та медичних виробів матеріально відповідальні особи у місцях зберігання (знаходження, використання) оформляють первинними документами та обліковими регістрами, за формами, наведеними у додатках 1 - 8 до Методрекомендацій №635.
Тому, на наш погляд, якщо підприємство на підставі Методрекомендацій №635 створило і затвердило власний Порядок приймання, зберігання, відпуску (переміщення), списання використаних лікарських засобів та медичних виробів, зазначивши в такому порядку, що операції з лікарськими засобами оформляються документами, наведеними у додатках 1 - 8 до Методрекомендацій №635, для документування господарських операцій з лікарськими засобами, на наш погляд, буде достатньо таких первинних документів. Додатково складати первинні документи не обов’язково.
Облік на складі
Облік лікарських засобів на складі ведеться в Книзі складського обліку лікарських засобів та медичних виробів (додаток 1).
Видача лікарських засобів та медичних виробів зі складу у відділення здійснюється згідно з накладною (вимогою) (додаток 2), яка виписується у двох примірниках старшою медсестрою кожного відділення.
На підставі такої накладної і роблять проведення: Дт 201/1 Кт 201.
Матеріально відповідальною особою складу на підставі прибуткових накладних та видаткових накладних (вимог) проводяться записи до документів, таких як:
- Реєстр отриманих прибуткових накладних (додаток 3);
- Реєстр виданих накладних (вимог) (додаток 4).
Нарешті, за підсумками місяця на складі складається Звіт про надходження і відпуск (використання) лікарських засобів та медичних виробів (додаток 6).
Облік у відділеннях
Ведеться у Журналі обліку відділеннями отриманих і використаних лікарських засобів та медичних виробів (далі - Журнал) (додаток 5).
Всі надходження, видача, використання, залишок лікарських засобів зазначаються в цьому журналі. Більше ніяких додаткових документів не складається.
Але якщо лікарські засоби відразу зі складу передаються на пости (маніпуляційні кімнати, кабінети), то, на наш погляд, складати Журнал (додаток 5) не потрібно. Адже облік ведеться відразу на постах (див. нижче).
Облік на постах (у маніпуляційних кімнатах, кабінетах)
Ведеться у Журналі обліку фактично отриманих і використаних лікарських засобів та медичних виробів постами (маніпуляційними кімнатами, кабінетами) (додаток 7).
За підсумками місяця складається Звіт про надходження і використання лікарських засобів та медичних виробів постами (маніпуляційними кімнатами, кабінетами) (додаток 8).
На підставі цього Звіту і роблять проведення: Дт 23, 91 Кт 201/1.
Бухгалтерський облік
Виробнича собівартість наданих послуг лікування визначається в загальному порядку, згідно з НП(С)БО 16.
Виробнича собівартість обліковується на рахунку 23.
Причому прямі витрати відразу відносяться на рахунок 23, а витрати, які немає можливості безпосередньо віднести до конкретного об’єкта витрат, спершу включаються до складу загальновиробничих витрат (рахунок 91), які потім розподіляються на виробничу собівартість: Дт 23 Кт 91.
Об'єкт витрат - продукція, роботи, послуги або вид діяльності підприємства, які потребують визначення пов'язаних з їх виробництвом (виконанням) витрат (п. 4 НП(С)БО 16).
Об’єкт витрат підприємство має встановити своєю обліковою політикою.
Наприклад, об’єктом витрат може бути вся лікарська діяльність підприємства. В такому разі всі витрати відносяться на рахунок 23. Потреби в рахунку 91 не виникає.
Об’єктом витрат може бути також кожен окремий клієнт. В такому разі витрати, які неможливо безпосередньо віднести до обслуговування такого клієнта, списують на рахунок 91, після чого розподіляють на рахунок 23.
Вище ми навелі загальні підходи до обліку лікарських засобів. Але залежно від особливостей кожної конкретної ситуації кожного окремого підприємства можуть бути додаткові облікові особливості.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити