• Посилання скопійовано

Списання запасів, викрадених під час окупації

У грудні 2022 р. підприємство-поклажодавець передало підприємству-зберігачеві на зберігання зерно. Під час окупації з лютого по листопад 2022 р. зерно викрали. У грудні 2022 р. зберігач звернувся із заявою до Нацполіції про викрадення зерна і повідомив про викрадення поклажодавця. Але станом на 01.09.2023 р. зерно ще не списано з балансу. Як списати?

Додаткові умови:

На зберігання передано 200 тон зерна. А зберігач подав заяву до Нацполіції про крадіжку 2000 тон, без зазначення в заяві, яке зерно викрадено — власне чи на зберіганні. Зберігач звернувся тільки до Нацполіції. До інших органів не звертався.

Поклажодавець не проводив інвентаризацію зерна на зберіганні через небезпеку обстрілів на території зберігання, не повідомляв жодні органи та установи про викрадення зерна на зберіганні, зерно не списано з балансу підприємства. 

Чи буде достатнім проведення інвентаризації та наявність листа-повідомлення від зберігача (із посиланням на номер кримінального провадження) для списання зерна? 

Чи потрібно підприємству (поклажодавцю) окремо звертатись до компетентних органів чи установ для фіксації факту викрадення зерна, що знаходилось на збергіанні? 

Чи можуть бути проблеми з податківцями у разі фіксації факту викрадення зерна із запізненням?

 

Проведення інвентаризації

Інвентаризація проводиться згідно з нормами Положення №879.

Зберігач проводить інвентаризацію цінностей на зберіганні в загальному порядку (пп. 6 розд. І Положення №879).

Поряд з цим інвентаризацію проводить і поклажедавець (пп. 10 розд. ІІ Положення №879). Згідно з пп. 4.3 розд. ІІІ Положення №879 на цінності, передані на зберігання іншим підприємствам, складається окремий інвентаризаційний опис та перевіряється обґрунтованість сум, що відображені на рахунках бухгалтерського обліку. Такі суми можуть бути визнані, якщо вони підтверджені належно оформленими документами, зокрема охоронними розписками, які переоформлені на дату проведення інвентаризації або близьку до неї. 

Тобто, підприємство поклажодавець проводить інвентаризацію переданих на зберігання цінностей на підставі документів, отриманих від зберігача. Безпосередньо на складі зберігача поклажодавець інвентаризацію не проводить.

З наведеного випливає, що отримавши від зберігача документи про викрадення зерна, поклажодавець мав провести інвентаризацію, відобразивши в інвентаризаційних документах нестачу зерна на підставі документів зберігача.

Причому згідно з п. 7 розд. І Положення №879 проведення інвентаризації є обов’язковим у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства.

Тобто, поклажодавець зобов’язаний був провести інвентаризацію на дату отримання документів від зберігача. 

Згідно з п. 4 розд. ІІІ Положення №879 нестача списується з балансу та відноситься на рахунок винних осіб у розмірі, визначеному відповідно до законодавства, у разі якщо винні особи не встановлені, вони зараховуються на позабалансовий рахунок до моменту встановлення винних осіб або закриття справи згідно із законодавством.

Порядок списання встановлено Інструкцією №291

Нестача списується на субрахунок 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей".

Поряд з цим нестача заразовується на позабалансовий субрахунок 072 "Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей".

Зменшення суми невідшкодованих нестач і втрат від псування цінностей на субрахунку 072 відображається після вирішення питання про винуватців з одночасними записами за дебетом субрахунку 375 "Розрахунки за відшкодуванням завданих збитків" і кредитом субрахунку 716 "Відшкодування раніше списаних активів" в сумі, що належить до відшкодування винуватцями.

 

Хто є винуватцем у цій ситуації?

Відповідальність за зберігання згідно з договором несе зберігач. Але за умовами договору він може не відповідати за шкоду, яка виникла внаслідок форс-мажорних обставин.

Тож це питання поклажодавець і зберігач вирішують між собою згідно з умовами укладеного між ними договору. Якщо самостійно вирішити це питання не вдасться, поклажодавцеві доведеться звертатися до суду.

Причому, на наш погляд, звертатися ще до якихось органів поклажодавцеві не потрібно.

 

ПДВ

Якщо поклажодавець є платником ПДВ, на списане зерно він, за загальним правилом, має нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. "г" пп. 198.5 ПКУ, за умови, що зерно придбано з ПДВ, або, якщо зерно вирощено самостійно, на його вирощування витрачені товари, послуги, придбані з ПДВ.

В бухгалтерському обліку таке нарахування ПДВ відображається проводкою: Дт 947 Кт 641.

Разом з тим відповідно до пп. 32-1 підр. 2 розд. ХХ ПКУ тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних податком на додану вартість операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари, придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану. При застосуванні цього пункту норми п. 198.5 ПКУ не застосовуються.

Що маємо в нашій ситуації – чи можна вважати, що зерно втрачено внаслідок дії обставин непереборної сили внаслідок дії воєнного стану?

На наш погляд, так. В питанні зазначено, що склад із зерном був на тимчасово окупованій території. Скоріш за все, зерно викрадене ворогом, про що зберігач подав заяву до поліції. 

Тому, на наш погляд, підприємство поклажодавець може не нараховувати ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Хоча тут є певна проблема. Чинним законодавством не прописана процедура, якої потрібно дотриматися для того, щоб скористатися нормою пп. 32-1 підр. 2 розд. ХХ ПКУ. А якщо не прописана процедура, то податкова служба може трактувати таку норму досить довільно.

Наприклад, дивимося відповідь ДПС на питання в ЗІР (101.15): «Яким чином документально підтвердити знищення (втрати) товарів внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану?».

ДПС відповідає, що з метою фіксації знищення (втрати) товарів внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану платнику податку доцільно:

  • провести інвентаризацію;
  • звернутися до органів ДСНС, які мають скласти акт пошкодження майна із зазначенням причини;
  • звернутись до місцевих органів влади, які можуть додатково підтвердити факт знищення товарів;
  • здійснити всі можливі заходи з фіксації факту пошкодження майна (фото/відео зйомка).

Далі ДПС зазначає, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку здійснюється Мінфіном, тому з питань оформлення, відображення у первинних документах та документального підтвердження знищення (втрат) товарів внаслідок знищення (втрат) товарів внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану платнику податку доцільно звернутися до Мінфіну.

Тобто, навіть ДПС чітко не розуміє, яким чином слід підтверджувати критерії, наведені в пп. 32-1 підр. 2 розд. ХХ ПКУ. Все наведене у відповіді ДПС є одним з можливих варіантів документування. Але однаково доцільно (не обов’язково) звернутися до Мінфіну.

Тому і ми повторимо за ДПС. Для уникнення можливих непорозумінь з податковою службою доречно з цим питанням звернутися до Мінфіну, а після отримання відповіді Мінфіну звернутися також і до податкової служби за індивідуальною податковою консультацією.

А свою думку ми вище написали: нараховувати ПДВ за пп. 198.5 ПКУ не потрібно.

 

Що робити, якщо підприємство поклажодавець своєчасно не списало зерно?

Потрібно провести інвентаризацію на дату виявлення помилки, наприклад, у вересні 2023 року. На підставі даних інвентаризації списати нестачу зерна, відобразивши в бухобліку, як виправлення помилки. Тобто, зерно списується на рахунок 44, а не 947. Так само нараховується і ПДВ: Дт 44 Кт 641.

Складається і реєструється ПН, на наш погляд, датою, коли вона повинна була бути зареєстрована, тобто, датою отримання документів від зберігача, у грудні 2022 року. Подається уточнююча декларація з ПДВ.

Якщо підприємство поклажодавець є платником податку на прибуток, подається уточнююча декларація з податку на прибуток, разом з уточнюючою фінзвітністю. Або ж виправлення робиться в поточні декларації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    Сьогодні 12:0820
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    Сьогодні 10:1216
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202531
  • Використання форм списання ОЗ у 2025 році
    Яку форму акта списання основних засобів, затверджену наказом Мінфіну №818, чи форму №ОЗ-3 наказу Мінстату №352, слід використовувати при списанні ОЗ? Чи можна застосовувати форму №ОЗ-3, враховуючи, що наказ №352 втратив чинність?
    17.09.2025744
  • Оформлення основного засобу та амортизації для ФОП на загальній системі оподаткування
    Який порядок документального оформлення придбання основного засобу ФОПом на загальній системі оподаткування? Які документи необхідні для введення в експлуатацію та як розраховується амортизація для включення її у витрати?
    16.09.202537