• Посилання скопійовано

Облік обладнання, придбаного частково за рахунок гранту

ТОВ у 2022 році отримало грант 700 тис. грн на придбання обладнання. Обладнання придбали у грудні 2022 р. за 1 млн грн. Додаткові витрати – 25 000 грн на доставку і 15 000 грн за матеріали, використані при встановленні. Який облік такого обладнання? Коли відображати кошти гранту в прибутку?

Що таке кошти гранту

Грант - це кошти, що отримані ТОВ для їх використання на придбання обладнання (необоротних активів). Тобто, мета отримання цільова, і використати кошти іншим чином не можна.

З точки зору бухгалтерського обліку такі кошти є цільовим фінансуванням капітальних інвестицій.

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 7, капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи - витрати на будівництво, реконструкцію, модернізацію (інші поліпшення, що збільшують первісну (переоцінену) вартість), виготовлення, придбання об'єктів матеріальних необоротних активів (у тому числі необоротних матеріальних активів, призначених для заміни діючих, і устаткування для монтажу), що здійснюються підприємством.

Тобто, витрати на придбання обладнання (необоротних активів) – це капітальні інвестиції.

 

Як і коли визнавати ці кошти у складі доходів

Відповідно до п. 18 НП(С)БО 15, цільове фінансування капітальних інвестицій визнається доходом протягом періоду корисного використання відповідних об'єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об'єктів.

Таким чином, кошти отриманого гранту відображаються у складі доходів не у періоді їх отримання в 2022 році, і в повній сумі не у 2023 році, а протягом строку амортизації обладнання пропорційно нарахованій амортизації.

 

Первісна вартість основних засобів

За умовами запитання вартість придбання обладнання 1 000 000 грн, вартість доставки 25 000 грн, вартість матеріалів, використаних на встановлення обладнання 15 000 грн.

Відповідно до п. 8 НП(С)БО 7, первісна вартість об'єкта основних засобів складається з таких витрат:

  • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що  здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
  • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних  засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Таким чином, всі наведені у запитанні витрати включаються до складу первісної вартості обладнання. Таким чином, вартість обладнання становитиме 1 040 000 грн. (1 000 000 + 25 000 + 15 000).

Амортизація обладнання нараховується починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання (див. п. 29 НП(С)БО 7). Тобто, з місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію. Наприклад, якщо ввели в експлуатацію в грудні 2022 року, амортизувати починають з січня 2023 року.

А при застосуванні виробничого методу амортизація починається з дати, що настає за датою, на яку об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання. Наприклад, якщо ввели в експлуатацію 28.12.2022 р., амортизувати починають з 29.12.2022 р.

Амортизація нараховується за одним з методів, наведених в п. 26 НП(С)БО 7.

Відповідно до п. 22 НП(С)БО 7, об'єктом амортизації є вартість, яка амортизується.

Вартість, яка  амортизується, - первісна або переоцінена вартість необоротних активів за вирахуванням їх ліквідаційної вартості (п. 4 НП(С)БО 7).

Ліквідаційна вартість - сума коштів або вартість інших активів, яку підприємство очікує отримати від реалізації (ліквідації) необоротних активів після закінчення строку їх корисного використання (експлуатації), за вирахуванням витрат, пов'язаних з продажем (ліквідацією) (п. 4 НП(С)БО 7).

Тобто, для того, щоб амортизувати об’єкт ОЗ в бухгалтерському обліку, підприємство має визначити, серед іншого, ліквідаційну вартість об’єкта.

 

Приклад.

Початкові дані запитання. Підприємство встановило:

  • ліквідаційну вартість - 50 000 грн;
  • прямолінійний метод амортизації;
  • строк експлуатації - 5 років.

Вартість, яка амортизується – 990 000 грн (1 040 000 – 50 000).

Сума амортизації за один місяць – 16 500 грн (990 000 : 5 років : 12 місяців).

Сума цільових коштів (гранту), яка визнається щомісяця в доходах, пропорційно сумі нарахованої амортизації – 11 667 грн (700 000 : 5 : 12).

 

Бухгалтерські проведення

За даними питання:

  • Дт 311 Кт 48 – 700 000 грн (отримано грант);
  • Дт 631 Кт 311 – 1 000 000 грн (перераховано кошти постачальнику за обладнання);
  • Дт 48 Кт 69 – 700 000 грн (відображено кошти гранту у складі доходів майбутніх періодів);
  • Дт 152 Кт 631 – 1 000 000 грн (отримано обладнання);
  • Дт 152 Кт 631, 23, 91 – 25 000 грн (витрати на транспортування; рахунок за кредитом залежно від того, хто транспортує: 631, якщо сторонній перевізник; 23, 91 – якщо силами підприємства, залежно від того, на якому рахунку обліковують транспортні витрати);
  • Дт 152 Кт 20 – 15 000 грн (використані матеріали при встановленні обладнання);
  • Дт 104 Кт 152 – 1 040 000 грн (обладнання введено в експлуатацію);
  • Дт 23, 91 Кт 131 – 16 500 грн (нарахована амортизація ОЗ за місяць);
  • Дт 69 Кт 745 – 11 667 грн (визнано дохід від отриманого цільового фінансування).

***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202517
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025802