• Посилання скопійовано

Розукомплектування об’єкта ОЗ: особливості оформлення та бухобліку

Підприємство імпортувало екструдерну лінію, частиної якої є два шнеки, ввело в експлуатацію як один об’єкт ОЗ і експлуатувало. Згодом шнеки вийшли з ладу і підприємство планує їх демонтувати із складу лінії та продати. Які особливості оформлення і бухобліку?

В бухгалтерському обліку зазначену операцію можна відобразити за процедурою часткової ліквідації.

Відповідно до п. 35 НП(С)БО 7, у разі часткової ліквідації об'єкта основних засобів (екструдерної лінії) його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта:

  • Дт 131 Кт 10 – на суму зносу;
  • Дт 976 Кт 10 – на залишкову вартість.

Оформити часткову ліквідацію можна Актом списання основних засобів (часткової ліквідації). В цьому ж Акті прописується і підстава для розукомплектування – поломка і недоцільність ремонту. Акт складається призначеною для цього керівником підприємства комісією і затверджується керівником. Поряд з цим може додатково складатися наказ підприємства, в якому прописується підстава для розукомплектування. Окрім того, може складатися дефектний акт в довільній формі, в якому описується характер поломки. Акт складає інженер чи інший відповідальний технічний працівник. Акт також затверджується керівником підприємства.

Якщо підприємство не може визначити вартість демонтованих шнеків, їх оцінюють за сумою витрат на заміну (див. п. 46 Методрекомендацій №561). Наприклад, якщо замість знятих шнеків підприємство планує придбати інші шнеки, то за вартістю придбання і встановлення нових шнеків потрібно оцінити ті, які будуть демонтовані. Приміром, якщо витрати на заміну складають 60 000 грн., то цю саму суму беруть для визначення первісної вартості знятих шнеків. А суму зносу визначають пропорційно зносу лінії. Приміром, якщо знос лінії 60%, то знос знятих шнеків 36 000 грн (60 000 х 60%).

Якщо на момент демонтажу шнеків підприємство не має інформації про вартість заміни, на наш погляд, шнеки можна оприбуткувати за чистою вартістю реалізації, про що мова далі. 

Оскільки зняті шнеки планується продати на сторону, їх оприбутковують на балансі як актив (згідно з п. 2.12 Методрекомендацій № 2 за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації): Дт 209 Кт 746.

Чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 П(С)БО 9).

Наприклад, якщо ціна реалізації 30 000 грн., то шнеки оприбутковують: Дт 209 Кт 746 – 30 000 грн.

Вище ми зазначали, що якщо підприємство не має інформації про вартість заміни, то шнеки можна оприбуткувати за чистою вартістю реалізації. За умовами наведеного прикладу, цифри при частковій ліквідації будуть такі:

  • Дт 976 Кт 10 – 30 000 грн (залишкова вартість);
  • Дт 131 Кт 10 –  50 000 грн (30 000 : 60%).

 

Чи потрібно робити незалежну експертну оцінку знятих шнеків?

Ні, чинне законодавство такого не передбачає.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:233
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202448