• Посилання скопійовано

Облік ПК за неодержаними та запізнілими ПН

Підприємство надає послуги, звільнені від ПДВ. Якщо ПН ще не отримано, чи можна ПДВ включати до собівартості отриманих матеріалів, послуг? Який термін використовувати для списання ПДВ за неотриманими ПН? Які бухгалтерські проведення складаються на неодержані ПН і одержані із запізненням?

Якщо ПН ще не отримано, чи можна ПДВ включати до собівартості отриманих матеріалів, послуг, які призначаються для використання у звільнених від оподаткування операціях?

У такому разі суми ПДВ включаються до первісної вартості матеріалів, витрат діяльності тощо у кореспонденції з кредитом рахунків обліку зобов'язань (див. п. 9 Інструкції №141, п. 9 НП(С)БО 9): Дт 20, 23, 92 тощо Кт 631, 685.

Тобто, неотримання чи несвоєчасна реєстрація ПН в ЄРПН не впливає на той факт, що суму ПДВ потрібно включити до первісної вартості матеріалів, витрат (якщо придбані послуги), які заздалегідь призначаються для використання у звільнених операціях.

Але після того, як ПН буде зареєстрована і отримана підприємством, воно повинно як відобразити ПК за нею, так і нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ, що відображається проводками:

  • Дт 641 Кт 644 – відображено ПК;
  • Дт 643 Кт 641 – нараховано компенсуюче ПЗ;
  • Дт 644 Кт 643 – зараховані зобов’язання за відображеним ПК і нарахованими ПЗ.

Варто сказати, що якщо ПН зареєстрована в ЄРПН і отримана вчасно, сума ПДВ у первісній вартості, ПК і ПЗ відображаються такими самими проводками.

 

Який термін використовувати для списання ПДВ за неотриманими, незареєстрованими ПН?

Це питання детально ми розглядали тут.

Згідно з пп. 198.6 ПКУ, платник має право відображати ПК протягом 1095 календарних днів з дати складення ПН/РК.

Якщо протягом зазначеного строку ПН/РК не зареєстровані, відповідна сума списується на витрати. Тобто, наступного дня після останнього дня граничного терміну для реєстрації ПН в ЄРПН сума ПДВ, що міститься в такій ПН, відображається за дебетом субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» у кореспонденції з кредитом субрахунку 644 «Податковий кредит», аналітичний рахунок «Податковий кредит непідтверджений».

 

Які бухгалтерські проведення складаються на неодержані ПН і одержані із запізненням?

Ми навели вище такі проводки для підприємства, яке здійснює операції постачання, звільнені від оподаткування ПДВ.

Якщо підприємство здійснює оподатковувані операції, то проводки будуть наступні:

  • Дт 644 Кт 631, 685 – ПДВ за отриманими товарами, послугами, за яким ще не зареєстровані ПН;
  • Дт 641 Кт 644 – відображено ПК з ПДВ за зареєстрованими ПН.

 ***

Читайте також: Списання заборгованості за невідображеним ПК з ПДВ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    05.11.202533
  • Нюанси обліку та оподаткування ліквідації пошкоджених основних засобів
    У червні 2025 р. вагони ТОВ зійшли з рейок та не можуть використовуватися надалі за призначенням. Страхова компанія планує відшкодувати оціночну суму за вирахуванням франшизи та ринкової вартості вагону після ДТП. ТОВ вагони не забрало. Які особливості відображення в обліку списання вагонів та оподаткування даної операції, якщо ТОВ не буде забирати залишки вагонів?
    05.11.202528
  • Перекидання авансу між договорами з одним нерезидентом: як відобразити в обліку?
    Підприємство працює з одним нерезидентом, з яким у нього кілька договорів. Виникли такі ситуації: 1. Нерезиденту помилково перерахований аванс не за тим договором. Підприємство написало лист нерезиденту про перекидку авансу на той договір, по якому будуть отримані товари (послуги). 2. Були перераховані кошти за послуги не за тим договором і було направлено лист про перекидку коштів за договором, за яким вже отримані послуги. Чи правомірні дії підприємства? Що потрібно ще зробити підприємству? Як правильно оформити перекидання коштів з одного договору нерезидента на інший договір того ж нерезидента?
    05.11.202531
  • Формування резерву сумнівних боргів комунальним підприємством водопостачання
    Комунальне підприємство вперше планує нарахувати резерв сумнівних боргів за надані населенню послуги водопостачання та водовідведення. Необхідно визначити оптимальний спосіб формування резерву та механізм відстеження сплачених боргів у майбутньому
    04.11.202517
  • Облік втрати товару при доставці «Новою поштою» внаслідок ворожого обстрілу
    Підприємство продало та відвантажило товар (рулон тканини) вартістю 6225,60 грн, зареєструвало податкову накладну. Під час доставки «Новою поштою» товар знищено внаслідок обстрілу. Перевізник компенсував 6225,00 грн. Клієнту відправлено повторно аналогічний товар. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити ці операції? Чи потрібно реєструвати на себе компенсуючу податкову накладну на втрачений товар, якщо за неї отримана компенсація від «Нової пошти»?​
    04.11.2025671