• Посилання скопійовано

Облік ПК за неодержаними та запізнілими ПН

Підприємство надає послуги, звільнені від ПДВ. Якщо ПН ще не отримано, чи можна ПДВ включати до собівартості отриманих матеріалів, послуг? Який термін використовувати для списання ПДВ за неотриманими ПН? Які бухгалтерські проведення складаються на неодержані ПН і одержані із запізненням?

Якщо ПН ще не отримано, чи можна ПДВ включати до собівартості отриманих матеріалів, послуг, які призначаються для використання у звільнених від оподаткування операціях?

У такому разі суми ПДВ включаються до первісної вартості матеріалів, витрат діяльності тощо у кореспонденції з кредитом рахунків обліку зобов'язань (див. п. 9 Інструкції №141, п. 9 НП(С)БО 9): Дт 20, 23, 92 тощо Кт 631, 685.

Тобто, неотримання чи несвоєчасна реєстрація ПН в ЄРПН не впливає на той факт, що суму ПДВ потрібно включити до первісної вартості матеріалів, витрат (якщо придбані послуги), які заздалегідь призначаються для використання у звільнених операціях.

Але після того, як ПН буде зареєстрована і отримана підприємством, воно повинно як відобразити ПК за нею, так і нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ, що відображається проводками:

  • Дт 641 Кт 644 – відображено ПК;
  • Дт 643 Кт 641 – нараховано компенсуюче ПЗ;
  • Дт 644 Кт 643 – зараховані зобов’язання за відображеним ПК і нарахованими ПЗ.

Варто сказати, що якщо ПН зареєстрована в ЄРПН і отримана вчасно, сума ПДВ у первісній вартості, ПК і ПЗ відображаються такими самими проводками.

 

Який термін використовувати для списання ПДВ за неотриманими, незареєстрованими ПН?

Це питання детально ми розглядали тут.

Згідно з пп. 198.6 ПКУ, платник має право відображати ПК протягом 1095 календарних днів з дати складення ПН/РК.

Якщо протягом зазначеного строку ПН/РК не зареєстровані, відповідна сума списується на витрати. Тобто, наступного дня після останнього дня граничного терміну для реєстрації ПН в ЄРПН сума ПДВ, що міститься в такій ПН, відображається за дебетом субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» у кореспонденції з кредитом субрахунку 644 «Податковий кредит», аналітичний рахунок «Податковий кредит непідтверджений».

 

Які бухгалтерські проведення складаються на неодержані ПН і одержані із запізненням?

Ми навели вище такі проводки для підприємства, яке здійснює операції постачання, звільнені від оподаткування ПДВ.

Якщо підприємство здійснює оподатковувані операції, то проводки будуть наступні:

  • Дт 644 Кт 631, 685 – ПДВ за отриманими товарами, послугами, за яким ще не зареєстровані ПН;
  • Дт 641 Кт 644 – відображено ПК з ПДВ за зареєстрованими ПН.

 ***

Читайте також: Списання заборгованості за невідображеним ПК з ПДВ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202520
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202518
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025311