• Посилання скопійовано

На яку дату складати акти приймання-передачі квартир покупцям?

19.08.2021 р. підприємство отримало сертифікат про прийняття житлового будинку в експлуатацію. Якою датою складати акти приймання-передачі квартир покупцям – датою отримання сертифікату чи датою, коли квартира передається покупцеві? Окремі покупці придбали квартиру з відтермінуванням платежу до 31.12.21 р.

У разі, якщо покупці отримують житло через ФФБ (фонд фінансування будівництва), варто керуватися Законом №978-IV і Примірними правилами ФФБ (№ 6473 від 30.11.2006 р.). На підставі Примірних правил управителі ФФБ розробляють власні правила.

Відповідно до ст. 19 Закону №978-IV, для проведення державної реєстрації права власності на закріплений за довірителем об’єкт інвестування забудовник та довіритель підписують складений забудовником акт прийняття-передачі об’єкта інвестування.

Державна реєстрація права власності на житло здійснюється забудовником своїми силами та за свій рахунок.

Довіритель має право у п’ятнадцятиденний строк з дня отримання акта прийняття-передачі об’єкта інвестування або підписати підготовлений забудовником акт прийняття-передачі об’єкта інвестування із зазначенням інформації про відсутність претензій довірителя до забудовника щодо об’єкта інвестування, або подати у письмовій формі свої обґрунтовані зауваження щодо невиконання забудовником своїх зобов’язань по об’єкту будівництва і об’єкту інвестування та щодо виявлених будівельних недоліків.

Якщо довіритель виконав усі зобов’язання перед управителем ФФБ, але протягом двох місяців після введення об’єкта будівництва в експлуатацію без поважних причин не підписує акт прийому-передачі закріпленого за ним об’єкта інвестування і не подав у письмовій формі свої зауваження щодо невиконання забудовником своїх зобов’язань по об’єкту будівництва та об’єкту інвестування відповідно до ст. 19 цього Закону, управління майном припиняється та управитель відкріплює від довірителя об’єкт інвестування і всі закріплені за ним вимірні одиниці цього об’єкта інвестування (ст. 20 Закону №978-IV).

Відповідно до ст. 12 Закону №978-IV, Правила ФФБ мають містити зобов’язання управителя виконувати процедури щодо забезпечення передачі довірителю, який повністю проінвестував закріплений за ним об’єкт інвестування, майнових прав на цей об’єкт інвестування для подальшого отримання його у власність від забудовника.

Подібні за змістом норми наведені в п. 2, п. 3 розд. ХІ, п. 5 розд. ХІІІ Примірних правил.

З наведеного випливає, що чіткої дати, коли має бути складено акт, ані Закон №978-IV, ані Примірні правила не містять. Тому така дата повинна визначатися відповідним договором.

У будь-якому разі, підприємство забудовник може виписати акти 19.08.2021 р., але покупці можуть їх отримати і підписати пізніше, в момент фактичного отримання квартир. В такому разі датою акту слід вважати не дату його складання (виписування), а дату підписання покупцями. Адже саме в цей момент відбувається приймання-передача відповідної квартири. Хоча для уникнення непорозумінь доречно, щоб дата акту співпадала з датою підписання їх покупцями.

Поряд з цим, відповідно до ч. 1 ст. 334 ЦКУ право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом. Але права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону (ч. 4 ст. 334 ЦКУ).

Якщо покупці придбавають квартири з відтермінуванням платежу, момент складання акту і момент передачі права власності має визначатися договором. Це може бути як дата останньої оплати, так і більш рання дата.

 

Щодо дати, на яку складається ПН

Датою виникнення ПЗ з ПДВ є дата, яка настає раніше – отримання оплати чи дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (пп. 187.1 ПКУ).

Таким чином, якщо забудовник спершу отримує оплату, то на дату такої оплати він складає ПН. Якщо оплата отримана частково, потім складено акт і після надходить остаточна оплата, то спершу складається ПН на дату часткової оплати, в сумі такої оплати, потім на дату акту складається ПН на різницю між сумою постачання за актом і сумою попередньої часткової оплати.

 ***

Читайте також: Передача забудовником квартир їх власникам: що в обліку та оподаткуванні?

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:233
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202448