• Посилання скопійовано

Облік неповоротної тари, придбаної за плату

Покупець отримує від постачальника сировину (метал) на піддонах (неповоротна тара), вартість яких виділена в видатковій накладній окремим рядком. Як обліковувати покупцю придбання піддонів в бухобліку та які податкові наслідки даної операції?

Придбання неповоротної тари за плату по суті є придбанням активів. Оскільки в даному випаду тара не підлягає поверненню та за неї сплачено кошти, вона розглядається як ТМЦ, придбані за плату.

Згідно з правилами бухгалтерського обліку, тара на підприємстві може належати до:

  • запасів (зокрема і до МШП);
  • інших необоротних матеріальних активів;
  • основних засобів.

Згідно із Інструкцією №291, існує субрахунок 284 «Тара під товарами», за яким ведеться облік наявності й руху тари під товарами й порожньої тари, яка віднесена до запасів.

Але згідно наказу про облікову політику підприємство може обліковувати тару і як МШП. Нагадаємо, що до малоцінних та швидкозношуваних предметів (МШП) належать предмети, що використовуються протягом не більше одного року або нормального операційного циклу, якщо він більше одного року. Підприємство самостійно (зокрема, за допомогою наказу про облікову політику) встановлює рівень ціни (вартості), до досягнення якої предмети вважаються малоцінними з метою бухгалтерського обліку.

Далі, інші необоротні матеріальні активи — це предмети, які використовуються більше одного року або нормального операційного циклу, якщо він більше одного року. Для них теж підприємством може бути встановлено вартісний критерій, в разі перевищення якого і використання протягом більше одного року або нормального операційного циклу тара належатиме до основних засобів. Втім, оскільки існує спеціальна група «Інвентарна тара» серед інших необоротних матеріальних активів, підприємство самостійно вирішує, чи враховувати вартісний критерій з метою бухгалтерського обліку інвентарної тари з метою її класифікації, чи ні.

На даний момент з метою податкового обліку вартісна межа ОЗ складає 20000 грн без ПДВ (див. пп. 14.1.138 ПКУ). В бухобліку ця межа між іншими необоротними активами та ОЗ встановлюється підприємством самостійно і може відрізнятися від визначеної у ПКУ.

На нашу думку, в даній ситуації доцільніше обліковувати піддони як інші необоротні матеріальні активи, оскільки вони можуть використовуватись більше року, а їх ціна не повинна перевищувати 20000 грн. Втім, підприємство самостійно вирішує питання класифікації отриманої тари.

Після класифікації тари її бухгалтерський облік здійснюється на загальних підставах. Зокрема, її оприбуткування, як і відпуск під товарами, здійснюється на підставі накладної (якщо тара обліковується як запаси) або відповідного акту (якщо тара обліковується як необоротні активи).

Якщо підприємство буде використовувати піддони у своїй діяльності, воно веде їх облік за загальними правилами – як запаси, МШП або як інші необоротні матеріальні активи. 

Якщо буде обраний варіант МШП – то піддони передаються в експлуатацію та закріплюються за відповідальною особою, а їх вартість списуєтсья на витрати у момент передання в експлуатацію - Дт 23, 91, 93 Кт 22.

Якщо тара буде класифікована як інші необоротні матеріальні активи, то її слід оприбуткувати та ввести в експлуатацію: Дт 153 Кт 631, потім Дт 115 Кт 153. Далі вартість тари амортизується за загальними правилами амортизації – п. 27 П(С)БО 7.

І нарешті, останній варіант – якщо піддони використовуються тільки у зв’язку з придбанням сировини і більше не будуть використані в подальшому для інших цілей, їх слід списати на вартість цієї сировини одразу ж при придбанні: Дт 201 Кт 631 на вартість піддонів. Підстава – п. 9 П(С)БО 9, такі витрати належать до інших витрат, які безпосередньо пов'язані з придбанням запасів і доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання у запланованих цілях.

Для платників податку на прибуток, які коригують фінрезультат, жодних коригувань не передбачено, крім окремого обліку основних засобів у тому випадку, якщо піддони будуть класифіковані як інші необоротні матеріальні активи. 

З точки зору ПДВ – покупець сировини має право на податковий кредит з ПДВ у частині вартості піддонів, якщо вони придбавалися з ПДВ, оскільки піддони будуть використані у господарській діяльності.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    Сьогодні 12:0820
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    Сьогодні 10:1217
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202531
  • Використання форм списання ОЗ у 2025 році
    Яку форму акта списання основних засобів, затверджену наказом Мінфіну №818, чи форму №ОЗ-3 наказу Мінстату №352, слід використовувати при списанні ОЗ? Чи можна застосовувати форму №ОЗ-3, враховуючи, що наказ №352 втратив чинність?
    17.09.2025755
  • Оформлення основного засобу та амортизації для ФОП на загальній системі оподаткування
    Який порядок документального оформлення придбання основного засобу ФОПом на загальній системі оподаткування? Які документи необхідні для введення в експлуатацію та як розраховується амортизація для включення її у витрати?
    16.09.202537