ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Облік неповоротної тари, придбаної за плату

Покупець отримує від постачальника сировину (метал) на піддонах (неповоротна тара), вартість яких виділена в видатковій накладній окремим рядком. Як обліковувати покупцю придбання піддонів в бухобліку та які податкові наслідки даної операції?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Придбання неповоротної тари за плату по суті є придбанням активів. Оскільки в даному випаду тара не підлягає поверненню та за неї сплачено кошти, вона розглядається як ТМЦ, придбані за плату.

Згідно з правилами бухгалтерського обліку, тара на підприємстві може належати до:

  • запасів (зокрема і до МШП);
  • інших необоротних матеріальних активів;
  • основних засобів.

Згідно із Інструкцією №291, існує субрахунок 284 «Тара під товарами», за яким ведеться облік наявності й руху тари під товарами й порожньої тари, яка віднесена до запасів.

Але згідно наказу про облікову політику підприємство може обліковувати тару і як МШП. Нагадаємо, що до малоцінних та швидкозношуваних предметів (МШП) належать предмети, що використовуються протягом не більше одного року або нормального операційного циклу, якщо він більше одного року. Підприємство самостійно (зокрема, за допомогою наказу про облікову політику) встановлює рівень ціни (вартості), до досягнення якої предмети вважаються малоцінними з метою бухгалтерського обліку.

Далі, інші необоротні матеріальні активи — це предмети, які використовуються більше одного року або нормального операційного циклу, якщо він більше одного року. Для них теж підприємством може бути встановлено вартісний критерій, в разі перевищення якого і використання протягом більше одного року або нормального операційного циклу тара належатиме до основних засобів. Втім, оскільки існує спеціальна група «Інвентарна тара» серед інших необоротних матеріальних активів, підприємство самостійно вирішує, чи враховувати вартісний критерій з метою бухгалтерського обліку інвентарної тари з метою її класифікації, чи ні.

На даний момент з метою податкового обліку вартісна межа ОЗ складає 20000 грн без ПДВ (див. пп. 14.1.138 ПКУ). В бухобліку ця межа між іншими необоротними активами та ОЗ встановлюється підприємством самостійно і може відрізнятися від визначеної у ПКУ.

На нашу думку, в даній ситуації доцільніше обліковувати піддони як інші необоротні матеріальні активи, оскільки вони можуть використовуватись більше року, а їх ціна не повинна перевищувати 20000 грн. Втім, підприємство самостійно вирішує питання класифікації отриманої тари.

Після класифікації тари її бухгалтерський облік здійснюється на загальних підставах. Зокрема, її оприбуткування, як і відпуск під товарами, здійснюється на підставі накладної (якщо тара обліковується як запаси) або відповідного акту (якщо тара обліковується як необоротні активи).

Якщо підприємство буде використовувати піддони у своїй діяльності, воно веде їх облік за загальними правилами – як запаси, МШП або як інші необоротні матеріальні активи. 

Якщо буде обраний варіант МШП – то піддони передаються в експлуатацію та закріплюються за відповідальною особою, а їх вартість списуєтсья на витрати у момент передання в експлуатацію - Дт 23, 91, 93 Кт 22.

Якщо тара буде класифікована як інші необоротні матеріальні активи, то її слід оприбуткувати та ввести в експлуатацію: Дт 153 Кт 631, потім Дт 115 Кт 153. Далі вартість тари амортизується за загальними правилами амортизації – п. 27 П(С)БО 7.

І нарешті, останній варіант – якщо піддони використовуються тільки у зв’язку з придбанням сировини і більше не будуть використані в подальшому для інших цілей, їх слід списати на вартість цієї сировини одразу ж при придбанні: Дт 201 Кт 631 на вартість піддонів. Підстава – п. 9 П(С)БО 9, такі витрати належать до інших витрат, які безпосередньо пов'язані з придбанням запасів і доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання у запланованих цілях.

Для платників податку на прибуток, які коригують фінрезультат, жодних коригувань не передбачено, крім окремого обліку основних засобів у тому випадку, якщо піддони будуть класифіковані як інші необоротні матеріальні активи. 

З точки зору ПДВ – покупець сировини має право на податковий кредит з ПДВ у частині вартості піддонів, якщо вони придбавалися з ПДВ, оскільки піддони будуть використані у господарській діяльності.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    Сьогодні 12:13304
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202629
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026467
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202643
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202663