• Посилання скопійовано

Як регулювати відхилення фактичної кількості деревини від облікової?

Підприємство виробляє на давальницьких умовах вироби з дерева, для чого закуповує деревину. Але після відображення в обліку операцій, починаючи від закупівлі деревини і отримання з неї готової продукції, виникають різниці між обліковою і фактичною кількістю деревини. Як регулювати ці різниці?

Встановлення і документування різниць

Отже, в обліку підприємства одна кількість залишку деревина, а фактично - інша. Причому виявлена різниця вже на останньому етапі, коли з придбаної деревини вже виготовлені вироби.

Зафіксувати цю різницю потрібно під час проведення інвентаризації. Інвентаризація оформляється інвентаризаційними описами, порівняльними відомостями, протоколом інвентаризаційної комісії. Плюс можуть бути пояснення відповідальних осіб з приводу можливих причин утворення різниць. На підставі цих документів, затверджених керівником підприємства, наслідки інвентаризації відображають в обліку (див. п. 2, п. 3 розд. ІV Положення про інвентаризацію).

 

Регулювання різниць

Врегульовувати виявлену інвентаризаційну різницю потрібно в загальному порядку, прийнятому для регулювання таких різниць.

 

Надлишки

Відповідно до п. 2.14 Методрекомендацій № 2 (Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені Наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. № 2) виявлені у процесі інвентаризації надлишки запасів оприбутковуються за чистою вартістю реалізації запасів, якщо вони реалізуються, або в оцінці можливого використання запасів, якщо вони використовуються на самому підприємстві.

Оприбутковують надлишки проведенням: Дт 20 Кт 719 (див. п. 10 таблиці додатку 3 до Методрекомендацій № 2).

Оскільки вартість надлишків збільшує доходи, та, як наслідок, фінрезультати до оподаткування (Дт 719 Кт 791), така вартість і збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для цієї ситуації немає.

На податковий облік ПДВ отримання надлишків не впливає, тому що відсутня операція постачання. Те саме зазначено у відповіді податкової на питання в підкатегорії 101.04, ЗІР: «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операція з оприбуткування надлишків ТМЦ?».

 

Нестачі

Відповідно до п. 5.7 Методрекомендацій №2, нестачі та втрати запасів в межах встановлених норм природного убутку під час зберігання, а також нестачі та втрати запасів понад норми природного убутку визнаються витратами звітного періоду з відображенням їх фактичної собівартості (з урахуванням транспортно-заготівельних витрат) за дебетом субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».

Див. також п. 28 таблиці додатку 3 до Методрекомендацій № 2, де нестачі відображають проведенням: Дт 947 Кт 20.

Одночасно суми нестач запасів понад норми природного убутку до прийняття рішення про конкретних винуватців відображаються на позабалансовому субрахунку 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей».

Про наявність встановлених нормативними документами норм природного убутку деревини під час зберігання нам не відомо. Якщо у підприємства є такі норми, воно їх застосовує. Щоправда, нестача і в межах норм, і понад норми списується однаково: Дт 947 Кт 20. Поряд з цим понаднормові нестачі а також вся сума нестачі, якщо норм немає, відображається на позабалансовому субрахунку 072.

Відмітимо, що за відсутності норм природних втрат втрата розглядається як недостача понад норму (п. 4 розд. IV Положення про інвентаризацію). Якщо винна в нестачі особа встановлена і вона відшкодовуватиме суму нестачі, така сума до відшкодування відображається проводкою: Дт 375 Кт 716.

Оскільки вартість нестачі збільшує витрати, та, як наслідок, зменшує фінрезультати до оподаткування (Дт 791 Кт 947), така вартість і зменшує об’єкт оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для цієї ситуації немає.

В податковому облік ПДВ на вартість нестачі потрібно нарахувати компенсуючі ПДВ за п. 198.5 ПКУ, але тільки за умови, що деревина придбавалася з ПДВ. Базою оподаткування буде вартість придбання деревини (див. п. 189.1 ПКУ).

У разі, якщо винна особа буде відшкодовувати суму нанесеної шкоди (нестачі), така сума відшкодування не включається до бази оподаткування (див. абз. 6 п. 188.1 ПКУ). Тобто, ПДВ на суму відшкодування не нараховується.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442