• Посилання скопійовано

Як та коли можна списати давню дебіторську заборгованість?

Підприємство має декілька дебіторських заборгованостей з різними строками давності (3, 4 або 10 років тощо). Позовна давність за цими сумами уже настала. Чи можна списати всі такі суми у 2019 році?

Запитання:

ТОВ «А» у 2010 році надало фінансову допомогу ТОВ «М» в розмірі 1 млн та ТОВ «К» в розмірі 2 млн. ТОВ «А» є одним з засновників (учасників) юрособи ТОВ «М» в методом участі в капіталі (пов’язані сторони) та засновником (учасником) юрособи ТОВ «К», яка у 2019 році подала документи на ліквідацію (припинення). 

У 2019 році директор ТОВ «А» визнав заборгованість ТОВ «М» та ТОВ «К» безнадійною та списує на витрати (Дт 944 Кт 377). 

Згідно з П(С)БО 25 та обліковою політикою, ТОВ «А» не формує резерву сумнівних боргів, але подає Додаток РІ до податкової декларації. 

За 2019 рік ТОВ «А» отримало від основної діяльності прибуток. Але при списанні безнадійної заборгованості, щодо яких минув срок позовної давності (згідно з пп. 14.1.11 ПКУ): 

1) Перед ліквідованим банком - 3 роки тому; 

2) Перед ТОВ «М» - 10 років; 

3) Перед ТОВ «К» - 4 роки тому; 

Виникає збиток підприємства «А». 

Чи має право підприємство відобразити в додатку РІ (в розділі «Резерви сумнівних боргів«) всю суму безнадійної заборгованості, якщо підприємство не формує резерв сумнівних боргів? 

Чи має право ТОВ «А» на списання заборгованостей згідно з наказом директора, якщо є засновником підприємств ТОВ «М» та ТОВ «К» та враховуючи строки позовної давності?

 

Відповідь:

Резерв сумнівних боргів можуть не створювати суб’єкти малого підприємництва, які мають право включати поточну дебіторську заборгованість до підсумку балансу за її фактичною сумою (п. 8 розділу  І П(С)БО 25).

Такими суб’єктами, зокрема, є:

  • юрособи — платники єдиного податку;
  • юрособи, які відповідають критеріям мікропідприємництва. Це юрособи будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, у яких середня чисельність працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 10 осіб, і річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 2 млн євро, визначену за середньорічним курсом Нацбанку України.

Проте слід зазначити, що суб’єктам малого підприємництва не заборонено створювати резерв сумнівних боргів, тому про своє рішення — створювати чи не створювати резерв - вони повинні зазначити в наказі про облікову політику.

Якщо за даними бухобліку підприємство не створило резерв сумнівних боргів, то в декларації з податку на прибуток за період списання безнадійних боргів фінрезультат до оподаткування слід:

  • збільшити на суму перевищення списаної заборгованості над сумою резерву (тобто на всю суму списаної заборгованості, оскільки сума резерву дорівнює нулю);
  • зменшити на суму списаної дебіторської заборгованості у разі її відповідності ознакам  пп. 14.1.11 ПКУ (зокрема, у разі спливу строку позовної давності).

Більш докладно про це – тут.

Отже, головним питанням стає правильне визначення дати спливу строку позовної давності, або настання інших подій, після яких заборгованість буде відповідати вимогам пп. 14.1.11 ПКУ. Списувати дебіторську заборгованість до складу витрат можна тільки в тому періоді, коли за нею сплив строк позовної давності або вона з інших причин стала відповідати пп. 14.1.11 ПКУ, адже саме в цей момент дебіторська заборгованість перестає відповідати критерію активу.

Якщо у підприємства є заборгованість: 

  • перед ліквідованим банком - 3 роки тому; 
  • перед ТОВ «М» - 10 років; 
  • перед ТОВ «К» - 4 роки тому;

то  за кожною заборгованістю слід з’ясувати, коли саме за нею сплив строк позовної давності, і вже в тому періоді її потрібно було списати. Якщо списати всі ці суми у 2019 році, при тому, що строк позовної давності за ними сплив у 2018 році чи раніше, податківці можуть не прийняти такий підхід та вимагати, щоб відповідні витрати були перенесені у відповідні звітні періоди. Якщо позовна давність спливає саме в 2019 році, то підприємство має право на включення до витрат сум списаної дебіторської заборгованості.

Пов’язаність осіб не впливає на облік та оподаткування даних операцій.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Помилковий акт послуг: виправлення в бухобліку та ПДВ
    Підприємство помилково склало та провело в обліку акт наданих послуг, нарахувавши дохід та списавши собівартість з рахунку 23. Фактично послуги не надавалися. Як коректно сторнувати ці господарські операції в бухгобліку та скласти РК до ПН, щоб анулювати податкові зобов'язання з ПДВ?
    Сьогодні 12:0347
  • Облік та оподаткування при безоплатній передачі обладнання лікарні
    Підприємство на загальній системі оподаткування, не застосовує коригування на податкові різниці за розділом ІІІ ПКУ, планує безкоштовно передати медичне обладнання в лікарню. Які документи має скласти підприємство і як цю операцію відобразити в обліку (бухгалтерському та податковому)?
    Сьогодні 10:4312
  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202554
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202555
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202540