• Посилання скопійовано

Придбання програмного забезпечення «M.E.Doc»: як облікувати?

Який облік придбаного програмного забезпечення «M.E.Doc» та пакетів оновлень, якщо у документах немає відокремленої вартості придбаних об’єктів?

За умовами запитання підприємство придбало примірник (копію, екземпляр) об’єкта інтелектуальної власності в електронній формі, для використання за своїм функціональним призначенням для кінцевого споживання. 

Згідно з ст. 8 Закону №3792, комп’ютерні програми є об’єктами авторського права. Тож, для того, щоб з’ясувати облік придбаних об’єктів (примірника програмного забезпечення та пакетів оновлень) слід з’ясувати ознаки нематеріальних активів. Проаналізуємо норми  П(С)БО 8 та  МСБО 38.

Немонетарний  актив - це актив, крім грошових коштів, їх еквівалентів та  дебіторської  заборгованості  у  фіксованій  (або визначеній)  сумі грошей. НА відображається  в  балансі (п. 6 П(С)БО 8),  якщо:

1) є   імовірність   одержання майбутніх економічних вигід,  пов'язаних з його використанням;

2) вартість може бути достовірно визначена.

Розповсюдженим прикладом об'єктів НА є комп'ютерне програмне забезпечення. Але для того, щоб об’єкт відповідав визначенню НА, потрібно мати можливість ідентифікації, контроль над ресурсом та існування майбутніх економічних вигід. 

Якщо програмне забезпечення не є невіддільною частиною пов'язаного з ним апаратного забезпечення, то його розглядають як нематеріальний актив (п. 4 МСБО 38). У даному випадку програмне забезпечення «M.E.Doc» не є складовою конкретного комп’ютера, цю програму можна використовувати на будь- якому іншому пристрої. Нематеріальний актив - це актив, який не має фізичної субстанції та може бути ідентифікований (п. 8 МСБО 38).

Придбані НА зараховуються на баланс  підприємства за первісною вартістю.  Первісна  вартість  придбаного активу складається, зокрема, з ціни (вартості)   придбання  та  інших витрат,  безпосередньо пов'язаних з його  придбанням та доведенням до  стану,  у  якому  він  придатний  для використання за призначенням (п. 11 П(С)БО 8 та п. 27 МСБО 38).

У даному випадку, якщо у первинних документах не має відокремленої вартості кожного з об’єктів, при першому придбані програмного забезпечення, пакет оновлень, можна вважати витратами, які прямо відносяться до підготовки цього активу для використання за призначенням. 

Придбані в майбутньому оновлення будуть витратами, що здійснюються для підтримання об'єкта в придатному для використання стані, як інші загальні накладні витрати (облік на рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів":  Дт - накопичення витрат майбутніх періодів, Кт - їх списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду).

Зроблений нами висновок підтверджує п. 18 П(С)БО 8 та п. 28 - 31 МСБО 38.

Первісна вартість НА збільшується  на суму  витрат,  пов'язаних  із  удосконаленням  цих  НА і підвищенням їх можливостей та строку  використання,  які сприятимуть  збільшенню  первісно очікуваних майбутніх економічних вигід.

Витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в придатному  для використання стані та одержання первісно  визначеного  розміру майбутніх економічних вигод від його використання,  включаються до  складу витрат звітного періоду. 

Слід встановити та закріпити документально строк корисного використання комп’ютерної програми. Це буде важливо для підприємств — платників податку на прибуток, які визначають різниці. Тому що згідно з пп. 138.3.4 ПКУ, якщо відповідно до правовстановлюючого документа строк дії права користування НА не встановлено, такий строк корисного використання визначається платником податку самостійно, але не може становити менше двох та більше 10 років.

Нарахування  амортизації НА - комп’ютерні програми група 5, здійснюється протягом  строку  їх  корисного  використання, який встановлюється підприємством  (у  розпорядчому  акті)  при визнанні цього об'єкта  активом  (при  зарахуванні на баланс). Починається нарахування амортизації з місяця,  наступного за  місяцем,  у якому нематеріальний актив уведено в господарський оборот, і, як правило, із застосуванням прямолінійного методу.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202548
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202553
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202539
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025261
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202558