ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Вихід засновника з ТОВ та продаж засновником своєї частки: різниця

Як відобразити в бухобліку: 1. Перехід частки СК від засновника до ТОВ; 2. Продаж частини частки у СК кількома учасниками-засновниками ТОВ? 3. Повернення частки СК засновнику в натурформі, згідно з актом приймання-передачі ОЗ у сумі, яку засновник вносив до СК? Як списати ОЗ, повернутий засновнику, якщо його вартість збільшилась, але в акті вказано первісну вартість?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Перш за все відмітимо, що вихід учасника та продаж учасником своєї частки – це різні речі. Так, відчуження належної частки учасника здійснюється у загальному випадку на підставі договору купівлі-продажу, що не призводить до зменшення розміру статутного капіталу товариства. Своєю чергою, вихід учасника-фізособи зі складу засновників провадиться на підставі заяви та, як наслідок, може супроводжуватися зменшенням статутного фонду, якщо не буде прийнято рішення про розподіл частки учасника між іншими засновниками товариства, що залишилися, з компенсацією від останніх.

 

Вихід учасника

При виході учасника з ТОВ проводяться ті ж виплати такі виплати:

1) вартість частини майна, пропорційну його частці у статутному капіталі товариства;

2) належна частка прибутку, одержаного ТОВ в цьому році до моменту його виходу (дивіденди).

 

Зверніть увагу!

Під час виходу із числа учасників товариство не зобов’язане повертати раніше внесене учасником майно. Оскільки право власності на нього перейшло до товариства (ч. 1 ст. 85, ч. 1 ст. 140 ГКУ). Тому, щоб не трапилося із внесеним засновником майном, на  частку засновника це вже не впливає.

Єдине виключення — якщо до статутного капіталу засновником уносилися права користування майном, то в разі виходу майно, передане учасником товариству лише в користування, повертається в натуральній формі без винагороди (ст. 54 Закону про госптовариства).

За замовчуванням частина майна, що належить засновнику в разі виходу, виплачується йому коштами. Проте, на прохання засновника, товариство може погодити (на загальних зборах засновників) виплату і в іншій формі (натуральній), наприклад, основними засобами, запасами тощо (ст. 54 Закону про госптовариства).

Щодо визначення вартості частини майна, пропорційної частці у статутному капіталі товариства учасника, який виключається з ТОВ, зазначимо наступне.

Судячи із роз’яснення фахівців Мінфіну від 16.06.2007 р. №31-34000-10-16/12455 до майна, від вартості якого здійснюватиметься розрахунок належної частини учаснику, відносять усе майно, що належить товариству, у тому числі ОЗ, НМА, оборотні активи, майно невиробничого призначення тощо з урахуванням майнових зобов’язань товариства. Інакше кажучи, ідеться про чисті активи товариства (власний капітал), що вираховуються як різниця між активами товариства та його зобов’язаннями. Таку інформацію бухгалтер може почерпнути із ряд. 1495 ф. №1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)», що складено на день виходу учасника (див додатково постанову ВГСУ від 23.05.2013 р. у справі №9/277-07).

Тобто слід підрахувати чисті активи підприємства, дізнатися грошовий еквівалент частки учасника ТОВ та визначитися із майном, яке буде передано засновнику.

Детально про бухоблік виплати частки майном ми писали тут, тут та тут.

Також про вихід учасника з ТОВ ми писали тут, тут, тут.

 

Продаж частки

Учасник товариства, який має намір продати свою частку (частину частки) третій особі, зобов’язаний письмово повідомити про це інших учасників товариства та поінформувати про ціну та розмір частки, що відчужується, інші умови такого продажу (ч. 3 ст. 20 Закону про ТОВ).

Учасник товариства має переважне право на придбання частки (частини частки) іншого учасника товариства, що продається третій особі, якщо статутом товариства або домовленістю між учасниками не встановлений інший порядок здійснення такого права (ч. 1, ч. 6 ст. 20 Закону про ТОВ). А тому, якщо учасник ТОВ бажає придбати частку іншого учасника, то перший учасник має надати письмову заяву про намір скористатися своїм переважним правом на купівлю його частки.

Отримавши таку заяву учасники зобов’язані протягом одного місяця укласти договір купівлі-продажу пропонованої до продажу частки (частини частки) (ст. 4 Закону про ТОВ).

Також у момент передачі частки у СК обов’язково має бути складено та підписано акт приймання-передачі частки (частини частки).

Якщо саме ТОВ викупає частку учасника, то як це відобразити в обліку ми розглядали тут.

Якщо ж учасник продаж свою частку іншій особі, то в аналітичному обліку ТОВ лише відображатиметься зміна власника: Дт 401/1 (колишній власник) Кт 401/2(новий власник). Таке проведення слід зробити на дату внесення змін до статутних документів. Інших наслідків ні з оподаткування (податок на прибуток, ПДВ) та бухобліку немає.

Таким чином, операція з продажу частки одним засновником другій особі не вплине на бухоблік і податок на прибуток підприємства та ПДВ. Про це ми зазначали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026373
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202640
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202656
  • Списання ноутбука з ліквідаційною вартістю 1 000 грн у 2026 році: ПДВ-ризики та алгоритм дій (аудіоверсія)
    ТОВ без доходів у 2025 році в лютому 2026 року списало ноутбук із ліквідаційною вартістю 1 000 грн на підставі акта сервісного центру про неремонтопридатність і рішення засновників. Ноутбук передано директору для утилізації до кінця року, але станом на 01.08.2026 р. не утилізовано. У липні 2026 року ТОВ анульовано ПДВ-реєстрацію за рішенням ДПС. Які ПДВ-наслідки списання та анулювання реєстрації?
    30.09.202666
  • Плановий ремонт цеху переробки сої у 2026 році: облік витрат і ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство — платник податку на прибуток і ПДВ — надає послуги з переробки давальницької сої замовників. Протягом місяця цех не працював через плановий ремонт: продукцію не виготовляли, послуг переробки не надавали. На яких рахунках відобразити витрати на ремонт, амортизацію, оплату праці та утримання цеху, і чи виникають ПДВ-наслідки?
    30.09.202640