• Посилання скопійовано

Як можна списати будівельні матеріали генпідрядника у разі їх економії?

На що можливо списати залишки матеріалів генпідрядника, що утворились при виконанні будівельно-монтажних робіт (капітальний ремонт): наприклад, у кошторисі зазначено використати гіпсокартону 25,7 кв.м, а придбано 28 кв.м, використано фактично - 25,7 кв.м? Як відобразити в обліку та оподаткуванні?

Запитання:

На що можливо списати залишки матеріалів генпідрядника, що утворились при виконанні будівельно-монтажних робіт (капітальний ремонт): наприклад, у кошторисі зазначено використати гіпсокартону 25,7 кв.м, а придбано 28 кв.м, використано фактично - 25,7 кв.м; придбано цементу 24 кг, а використано 21 кг, як у кошторисі та акті; у кошторисі зазначено використання кахлів (із запасом) 470 кв.м, відповідно куплено 470 кв.м, використано фактично 425 кв.м? Як відобразити в обліку та оподаткуванні?

Відповідь: Відповідно до пп. 4.4.1 Настанови щодо визначення прямих витрат у вартості будівництва ДСТУ-Н Б Д.1.1-2:2013 (далі – ДСТУ Б Д.1.1-2:2013) кошторисна вартість будівельних матеріалів, виробів та конструкцій у прямих витратах визначається на підставі нормативної потреби в них, розрахованої виходячи з обсягів робіт, передбачених проектною документацією, та відповідних поточних цін.

Поточні ціни на матеріальні ресурси для будівництва визначаються франко-приоб'єктний склад будівельного майданчика і на встановлену одиницю виміру враховують елементи вартості, вказані в пп. 4.4.2 ДСТУ Б Д.1.1-2:2013:

- відпускну ціну;

- вартість тари, упаковки і реквізиту;

- вартість вантажних робіт;

- вартість транспортування;

- заготівельно-складські витрати.

Прямі витрати визначаються в локальних кошторисах шляхом множення визначеної за ресурсними елементними кошторисними нормами кількості трудових і матеріально-технічних ресурсів, необхідних для виконання об’ємів робіт, обчислених за проектною документацією або дефектним актом, на відповідні поточні ціни цих ресурсів (п. 5.1 ДСТУ Б Д.1.1-2:2013).

Вартість матеріальних ресурсів у складі прямих витрат при проведенні розрахунків за обсяги виконаних робіт визначається на підставі виконаних обсягів робіт, нормативних витрат матеріальних ресурсів, визначених за ресурсними елементними кошторисними нормами, та їх вартості за договірною ціною (пп. 6.3.3 ДСТУ Б Д.1.1-2:2013).

Вартість матеріальних ресурсів уточнюється відповідно до умов, передбачених договором підряду (пп. 6.3.4 ДСТУ Б Д.1.1-2:2013).

Слід зазначити, що нормативні витрати матеріальних ресурсів мають також враховувати габарити, ємність та інші кількісні параметри цих матеріалів.

 Наприклад, гіпсокартон залежно від висоти має площу однієї поверхні 2,4; 3,0 та 3,6 кв. м. Відповідно для його монтажу на поверхні розміром 25,7 кв.м необхідно при розмірі:

2,4 кв.м – 11 одиниць (26,4 кв. м; залишок – 0,7 кв.м);

3,0 кв. м – 9 одиниць (27,0 кв. м; залишок – 1,3 кв.м);

3,6 кв.м – 8 одиниць (28,8 кв. м; залишок – 3,1 кв.м).

Залишки (відходи у вигляді обрізків) гібсокартону залежно від конфігурації приміщення можуть бути як меншими, так і більшими.

Так само із цементом, який продається у мішках по 5; 10; 25 та 50 кг. Якщо для виконання будівельно-монтажних робіт необхідно 21 кг цементу, то генпідрядник може придбати:

по 5 кг – 5 мішків (25 кг; залишок – 4 кг);

по 10 кг – 3 мішки (30 кг; залишок – 9 кг);

по 25 кг – 1 мішок (25 кг; залишок – 4 кг).

Тобто, в локальних та зведених кошторисах нормативні витрати матеріальних ресурсів визначаються з урахуванням їх кількісних параметрів, об’єктивно достатніх для виконання будівельно-монтажних робіт.

Враховуючи викладене, у разі якщо залишки матеріалів генпідрядника, що утворились при виконанні будівельно-монтажних робіт, складаються з відходів: обрізків різної конфігурації гібсокартону та кахлів, а також залишків цементу, клею, фарби тощо у відкритих ємностях (мішках, пачках, відрах), то вартість таких відходів не зменшує кошторисну вартість робіт та підлягає відшкодуванню замовником.

Якщо залишки матеріалів генпідрядника, що утворились при виконанні будівельно-монтажних робіт, складаються з невикористаних цілих одиниць (наприклад, 27 упаковок кахлів по 1,6 кв.м, що складає 43,2 кв.м) або не відкритих (не розпакованих) одиниць ємностей, то вартість таких невикористаних матеріалів до кошторисної вартості робіт не включається та відшкодуванню замовником не підлягає.

В цій ситуації генпідрядник може повернути залишки невикористаних матеріалів постачальнику за його згоди або запропонувати замовнику їх викупити.

Залежно від категорій «так званих залишків» їх вартість в обліку генпідрядника відображається так (цифри умовні):

 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Відображається в складі собівартості реалізованих робіт вартість відходів матеріальних ресурсів, яка не зменшує кошторисну вартість робіт та підлягає відшкодуванню замовником

903

23

191,0

Зменшена собівартість будівельно-монтажних робіт на вартість відходів матеріальних ресурсів, яка не підлягає відшкодуванню замовником

209

23

191,0

Зменшена собівартість будівельно-монтажних робіт на вартість невикористаних матеріальних ресурсів, які повернено на склад генпідрядника 27 упаковок кахлів по 1,6 кв.м, що складає 43,2 кв.м

201

23

15120,0

Повернуто кахлі постачальнику

631

201

15120,0

Відображено коригування податкового кредиту з ПДВ на підставі зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування

631

 

644

3024,0

641

644

- 3024,0

Повернено постачальником кошти

311

631

18144,0

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    Сьогодні 09:05
  • Послуги від нерезидента: особливості обліку та оподаткування
    Підприємство оплатило з гривневої корпоративної картки за послуги нерезиденту згідно знаданим інвойсом у валюті. Кошти списалися у гривні за комерційним курсу на день проведення операції банком. Як відобразити таку операцію в бухобліку? Які її наслідки з ПДВ?
    25.06.202526
  • Придбали рослини в горщиках для офісу: як обліковувати?
    Підприємство придбало рослини в горщиках для прикрашення (озеленення) офісу. Вартість однієї рослини - 26 500,00 грн без ПДВ. Як слід обліковувати ці рослини у бухгалтерському та податковому обліках?
    25.06.202558
  • Аванс за платні дороги Латвії: як облікувати?
    Директор автотранспортного підприємства здійснив передоплату в іноземній валюті за користування платними дорогами в Литві через спеціалізований сайт https://smsvinjetes.lv/ru, використовуючи ключ до рахунку підприємства. На момент оплати невідомо, який конкретний транспортний засіб і яку суму використає. Як відобразити дану операцію в обліку?
    24.06.2025114
  • Зміна митного режиму з тимчасового ввезення на імпорт: облік та ПДВ
    Як у декларації з ПДВ відобразити обсяги придбання та сплачений податок при зміні митного режиму з тимчасового ввезення на імпорт, враховуючи раніше сплачені відсотки? Які бухгалтерські проведення слід зробити, якщо ці відсотки були віднесені на витрати?
    24.06.202529