У п. 24 П(С)БО 9 зазначено, що запаси (товари також обліковуються у складі запасів) відображаються в бухгалтерському обліку і звітності за найменшою з двох оцінок: первісною вартістю або чистою вартістю реалізації.
Однак на момент надання постачальником бонусної знижки (у листопаді), товари отримані протягом січня – вересня можуть бути вже проданими (тобто, на складі їх вже немає).
Тому ані первісна вартість проданих товарів, ані собівартість їхньої реалізації зменшенню не підлягають.
Разом з тим, маркетингові послуги (маркетинг) в пп. 14.1.108 ПКУ визначені як послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у т. ч.: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги);
ДПС у Дніпропетровській області в ІПК від 04.09.2019 р. №17/ІПК/04-36-12-01-16, ДПС у м. Києві в ІПК від 25.10.2018 р. №4582/ІПК/26-15-12-01-18, а також ДПС в ІПК від 28.09.2018 р. №4235/6/99-99-15-03-02-15/ІПК та від 16.04.2018 р. №1611/6/99-99-15-03-02-15/ІПК повідомляють, що одним із методів, які використовуються постачальниками для просування товарів на ринку, є сплата мотиваційних та стимулюючих виплат (премій, бонусів, інших заохочень) на користь третіх осіб (організацій, які придбавають товари у постачальника та здійснюють їх збут (дилери, дистриб'ютори)), які є винагородою за досягнення певних економічних показників та сприяють пожвавленню збуту товарів постачальника.
Оскільки мотиваційні та стимулюючі виплати (премії, бонуси, інші заохочення), які сплачуються покупцю постачальником продукції (робіт, послуг), зокрема, за досягнення відповідних показників обсягу придбання, спрямовуються на стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), такі виплати визначаються як оплата маркетингових послуг.
Отже, при виплаті продавцем винагороди у грошовій формі (бонусу) покупцю за досягнення відповідних показників обсягу придбання об'єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцем, а винагорода у грошовій формі (бонуси), в свою чергу, є компенсацією вартості таких послуг.
- В обліку покупця отримання бонусної знижки відображається за ДТ 311 КТ 361;
- Визнання доходу: ДТ 361 КТ 703;
- З одночасним нарахуванням податкових зобов’язань з ПДВ: ДТ 703 КТ 641.
Таким чином, у покупця (платника ПДВ) при отриманні від продавця (платника ПДВ) винагороди в грошовій формі (бонусу) у зв'язку з досягненням відповідних показників виникають податкові зобов'язання з ПДВ на суму отриманої винагороди (бонусу).
Базою оподаткування ПДВ відповідно до пп. 188.1 ПКУ у цьому випадку є сума отриманої винагороди (бонусу).
На дату виникнення податкових зобов'язань покупець – платник ПДВ зобов'язаний скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН (пп. 201.1 ПКУ).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити