• Посилання скопійовано

Система кондиціювання, пожежна сигналізація та замощення будинку: окремий об’єкт ОЗ?

Підприємство підрядним способом побудувало торговельний комплекс. Серед актів від підрядника є акти на виготовлення системи кондиціювання, замощення, пожежної сигналізації. Чі можна ці об’єкти ввести в експлуатацію окремо від будівлі? Якщо можна, то до яких груп віднести?

Система кондиціювання, пожежна сигналізація

Система кондиціювання та пожежна сигналізація - це необоротні активи, оскільки вони призначені для використання протягом тривалого періоду (понад рік). Ці активи відповідають визначенню основних засобів, які наведено у п. 4 П(С)БО 7: це матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва, постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більший за один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Проте у бухобліку не всі такі активи визнаються основними засобами, а тільки ті, вартість яких перевищує певну межу. Так, у п. 5 П(С)БО 7 зазначено: підприємства можуть  самостійно встановлювати вартісні ознаки предметів, що входять до складу малоцінних необоротних матеріальних активів. Найчастіше цей показник, зазвичай, - це 6000 грн (за аналогією з податковим законодавством), визначається в обліковій політиці підприємства, яка затверджується відповідним наказом. Якщо вартість системи кондиціювання та вартість пожежної сигналізації окремо  є меншими за 6000 грн або іншої встановленої підприємством межі, то це також є необоротними активами, але вони відносяться до МНМА.

Друге питання, яке потрібно вирішити з метою бухобліку, — чи вважати систему кондиціювання та пожежну сигналізацію окремим об'єктом основних засобів, чи витратами на поліпшення будівель або приміщень, в яких вони встановлюються? Це питання належить до компетенції керівництва підприємства. Рішення приймається безпосередньо керівником або спеціально уповноваженою комісією (наприклад, це може бути постійно діюча комісія з питань використання основних засобів) та фіксується у наказі керівника або у протоколі засідання комісії, який затверджується керівником.

Зазначимо, що об’єктом ОЗ може вважатися не лише актив у цілому (конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій), але і його частини (п. 4 П(С)БО 7). Крім того, якщо один об’єкт ОЗ складається з частин, що мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна із цих частин може визнаватися окремим об’єктом ОЗ.

На нашу думку, при вирішенні цього питання слід з'ясувати, чи може система кондиціювання та пожежна сигналізація надалі бути демонтована та встановлена в  іншому приміщенні. Якщо система розроблена та встановлена спеціально для певного приміщення, її наявність збільшує його вартість, а після встановлення систему більше не можна буде перенести до іншого приміщення, то в цьому випадку вона буде невід'ємною частиною такого приміщення і витрати на її встановлення слід розцінювати як витрати на поліпшення приміщення.

У будь-якому випадку, зазначимо, що система кондиціювання та пожежна сигналізація можуть бути визнані як окремі ОЗ (вважаємо, що такі ОЗ слід обліковувати на субрахунку 104 «Машини та обладнання» або 109 «Інші основні засоби»), так і у складі самої будівлі (субрахунок 103 «Будинки та споруди»). Як саме обліковувати такі системи вирішує керівник та закріплює своє рішення у наказі.

Зазначимо, що податківці не були проти обліку системи відеоспостереження, охоронної та пожежної сигналізації як окремих об’єктів ОЗ (див. тут та тут).  Ці роз’яснення ще 2012 року. Вважаємо, що їх позиція не змінилася, втім консультанту невідомі ІПК щодо даного питання. Підприємство додатково заради уникнення непорозумінь може із цього приводу отримати власну ІПК.

 

Замощення приміщення

Замощення – це спеціальне покриття вздовж зовнішнього боку стін будинку для захисту фундаментів від атмосферних опадів (Інструкція № 127).

На думку Мінфіну, яка викладена у листі від 05.12.2011 р. № 31-08410-07-10/30264, асфальтовий майданчик є окремим об’єктом ОЗ, який слід враховувати на субрахунку 103 «Будівлі і споруди».

Проте, вважаємо, що тут не все так однозначно й кожну ситуацію слід розглядати окремо. Так, якщо підприємство облаштовує, наприклад, окрему стоянку для службових автомобілів, тротуар, пішохідну зону, тобто коли об’єкти виконують свої власні функції або обслуговують декілька об’єктів нерухомості, то дійсно, вважаємо, що їх слід обліковувати як окремі об’єкти ОЗ.

Втім, якщо асфальтове покриття в стінах будівлі (цеху, виробничому приміщенні тощо) або асфальтне покриття навколо окремої будівлі – мова йде як раз про замощення, то вважаємо, що такий «асфальт» обліковувати у складі самої будівлі. Адже таке асфальтне покриття лише разом із певним будинком виконують взаємодоповнюючі функції.

Вважаємо доцільним обліковувати замощення на субрахунку 103 «Будинки та споруди» у цілому із самими приміщенням, а не як окремий об’єкт ОЗ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:233
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202448