• Посилання скопійовано

Система кондиціювання, пожежна сигналізація та замощення будинку: окремий об’єкт ОЗ?

Підприємство підрядним способом побудувало торговельний комплекс. Серед актів від підрядника є акти на виготовлення системи кондиціювання, замощення, пожежної сигналізації. Чі можна ці об’єкти ввести в експлуатацію окремо від будівлі? Якщо можна, то до яких груп віднести?

Система кондиціювання, пожежна сигналізація

Система кондиціювання та пожежна сигналізація - це необоротні активи, оскільки вони призначені для використання протягом тривалого періоду (понад рік). Ці активи відповідають визначенню основних засобів, які наведено у п. 4 П(С)БО 7: це матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва, постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більший за один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Проте у бухобліку не всі такі активи визнаються основними засобами, а тільки ті, вартість яких перевищує певну межу. Так, у п. 5 П(С)БО 7 зазначено: підприємства можуть  самостійно встановлювати вартісні ознаки предметів, що входять до складу малоцінних необоротних матеріальних активів. Найчастіше цей показник, зазвичай, - це 6000 грн (за аналогією з податковим законодавством), визначається в обліковій політиці підприємства, яка затверджується відповідним наказом. Якщо вартість системи кондиціювання та вартість пожежної сигналізації окремо  є меншими за 6000 грн або іншої встановленої підприємством межі, то це також є необоротними активами, але вони відносяться до МНМА.

Друге питання, яке потрібно вирішити з метою бухобліку, — чи вважати систему кондиціювання та пожежну сигналізацію окремим об'єктом основних засобів, чи витратами на поліпшення будівель або приміщень, в яких вони встановлюються? Це питання належить до компетенції керівництва підприємства. Рішення приймається безпосередньо керівником або спеціально уповноваженою комісією (наприклад, це може бути постійно діюча комісія з питань використання основних засобів) та фіксується у наказі керівника або у протоколі засідання комісії, який затверджується керівником.

Зазначимо, що об’єктом ОЗ може вважатися не лише актив у цілому (конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій), але і його частини (п. 4 П(С)БО 7). Крім того, якщо один об’єкт ОЗ складається з частин, що мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна із цих частин може визнаватися окремим об’єктом ОЗ.

На нашу думку, при вирішенні цього питання слід з'ясувати, чи може система кондиціювання та пожежна сигналізація надалі бути демонтована та встановлена в  іншому приміщенні. Якщо система розроблена та встановлена спеціально для певного приміщення, її наявність збільшує його вартість, а після встановлення систему більше не можна буде перенести до іншого приміщення, то в цьому випадку вона буде невід'ємною частиною такого приміщення і витрати на її встановлення слід розцінювати як витрати на поліпшення приміщення.

У будь-якому випадку, зазначимо, що система кондиціювання та пожежна сигналізація можуть бути визнані як окремі ОЗ (вважаємо, що такі ОЗ слід обліковувати на субрахунку 104 «Машини та обладнання» або 109 «Інші основні засоби»), так і у складі самої будівлі (субрахунок 103 «Будинки та споруди»). Як саме обліковувати такі системи вирішує керівник та закріплює своє рішення у наказі.

Зазначимо, що податківці не були проти обліку системи відеоспостереження, охоронної та пожежної сигналізації як окремих об’єктів ОЗ (див. тут та тут).  Ці роз’яснення ще 2012 року. Вважаємо, що їх позиція не змінилася, втім консультанту невідомі ІПК щодо даного питання. Підприємство додатково заради уникнення непорозумінь може із цього приводу отримати власну ІПК.

 

Замощення приміщення

Замощення – це спеціальне покриття вздовж зовнішнього боку стін будинку для захисту фундаментів від атмосферних опадів (Інструкція №127).

На думку Мінфіну, яка викладена у листі від 05.12.2011 р. №31-08410-07-10/30264, асфальтовий майданчик є окремим об’єктом ОЗ, який слід враховувати на субрахунку 103 «Будівлі і споруди».

Проте, вважаємо, що тут не все так однозначно й кожну ситуацію слід розглядати окремо. Так, якщо підприємство облаштовує, наприклад, окрему стоянку для службових автомобілів, тротуар, пішохідну зону, тобто коли об’єкти виконують свої власні функції або обслуговують декілька об’єктів нерухомості, то дійсно, вважаємо, що їх слід обліковувати як окремі об’єкти ОЗ.

Втім, якщо асфальтове покриття в стінах будівлі (цеху, виробничому приміщенні тощо) або асфальтне покриття навколо окремої будівлі – мова йде як раз про замощення, то вважаємо, що такий «асфальт» обліковувати у складі самої будівлі. Адже таке асфальтне покриття лише разом із певним будинком виконують взаємодоповнюючі функції.

Вважаємо доцільним обліковувати замощення на субрахунку 103 «Будинки та споруди» у цілому із самими приміщенням, а не як окремий об’єкт ОЗ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202535
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202567
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202524
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025239
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 828