• Посилання скопійовано

Резервний капітал за рахунок додаткового: чи можливо?

ТОВ має намір викупити частку у своєму статутному капіталі без його зменшення на розмір такої частки. Виникає обов’язкова необхідність сформувати резервний капітал. Якими можуть бути можливі джерела для створення резервного капіталу, якщо у підприємства немає прибутку (на балансі лише непокритий збиток)?

Дійсно, викуп частки у власному статутному капіталі для ТОВ – це операція, яка вимагає попереднього створення резервного капіталу. До такої операції без резервного капіталу можна було й обійтися. Ми про це писали тут>>

Щодо резервного капіталу, то нагадаємо, що відповідно до Розділу І Клас 4 «Власний капітал та забезпечення зобов'язань» Інструкції №291, рахунок 43 «Резервний капітал» призначено для узагальнення інформації про стан та рух резервного капіталу підприємства, створеного відповідно до чинного законодавства та установчих документів за рахунок нерозподіленого прибутку. За кредитом рахунку 43 «Резервний капітал» відображається створення резервів, за дебетом – їх використання. Сальдо цього рахунку відображає залишок резервного капіталу на кінець звітного періоду. Аналітичний облік резервного капіталу ведеться за його видами та напрямками використання.

Тобто ми говоримо про частину власного капіталу, який не лише формується за рахунок нерозподіленого прибутку, а й використовується не на загальні цілі госпдіяльності ТОВ, а виключно на покриття збитків, інших витрат тощо.

Але згідно із цією ж Інструкцією, рахунок 43 кореспондується по кредиту із рахунками:

  • «Додатковий капітал»
  • «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)».

Таким чином, сама Інструкція №291 не заперечує створення резервного капіталу за рахунок додаткового.  Стаття 25 Закону про ТОВ та ТДВ, яка вимагає створення резервного капіталу, нічого не говорить про джерела його створення. Натомість вона чітко встановлює розмір такого резервного капіталу (у розмірі ціни придбання викупленої частки) і напрямки його використання (не може використовуватися для здійснення виплат на користь учасників такого товариства).

Своєю чергою, у додаткового капіталу (виходячи з кореспонденції рахунків за Інструкцією №291) значно більше джерел для створення. Ми їх докладно аналізували тут. Наприклад, цей капітал можна сформувати за рахунок внесків від засновників, які не змінюють суму статутного капіталу.

Тому, на думку автора, перешкод для того, щоб сформувати додатковий капітал, а потім використати його для створення резервного капіталу у ТОВ немає (але такий порядок формування резервного капіталу слід затвердити в статуті товариства). Втім, офіційні роз’яснення з цього приводу (щоб поставити крапку у такому питанні, зокрема, щодо відображення зазначених операцій в Звіті про власний капітал) краще отримати, надавши запит до Мінфіну. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554