• Посилання скопійовано

Передача ОЗ за рішення міської ради: облік та оподаткування

Виконавчий комітет міської ради прийняв рішення про передачу з балансу приватного підприємства на баланс комунальної власності територіальної громади будівлі. Як відобразити в бухобліку таку операцію? Які наслідки з ПДВ, якщо будівля має залишкову вартість?

ПДВ

Відповідно до пп. «а» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ, у тому числі операції з безоплатної передачі.

Проте, згідно з пп. 197.1.16 ПКУ звільняються від оподаткування операції з безоплатної передачі в комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст об'єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням КМУ, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.

При цьому, податківці у листі від 06.03.2017 р. №4857/10/26-15-12-05-11 роз’яснювали, що застосування норм пп. 197.1.16 ПКУ можливе за умови одночасного виконання таких вимог:

  • передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;
  • операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ;
  • передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність;
  • операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Таким чином, у разі, якщо операція з передачі відповідає зазначеним вище умовам, така операція є звільненою від оподаткування ПДВ, однак зважаючи на те, що така операція є об’єктом оподаткування ПДВ, то скласти податкову накладну за такою операцією все ж таки доведеться.

Оскільки підприємство здійснює безоплатну передачу, то ПЗ нараховується за правилом абз. 2 п. 188.1 ПКУ – виходячи з залишкової (балансової) вартості такого ОЗ. У такому випадку необхідно скласти дві податкові накладні:

  • одну - виходячи з фактичної ціни постачання, яка в даному випадку дорівнює нулю. Така ПН надається покупцю, якщо він є зареєстрованим платником ПДВ;
  • другу (з типом причини - «15») - виходячи з перевищення ціни придбання (або балансової вартості у випадку з ОЗ) над фактичною ціною постачання. Така податкова накладна покупцю не надається.  

У обох податкових накладних, які звільняються від оподаткування ПДВ, у графі «Складена на операції, звільнені від оподаткування» верхньої лівої частини робиться помітка «Без ПДВ».

У графі 8 зазначається код ставки 903 - здійснення операцій з постачання товарів, які звільнені від оподаткування.

У тому ж випадку, якщо операція з передачі будівлі не відповідає зазначеним вище умовам, то ПЗ з ПДВ нараховуються в звичайному порядку за ставкою 20% у порядку, зазначеному вище. Також про складання ПН при безоплатній передачі ОЗ ми писали тут>>

 

Звіт про пільги

Зверніть увагу! У разі, якщо підприємство підпадає під зазначені вище умови і звільняється від оподаткування ПДВ такої операції, воно зобов’язане буде відобразити відповідну суму звільнення у звіті про пільги за відповідний період. Детальніше про звіт про пільги читайте тут>>

 

Бухоблік

Згідно з п. 33 П(С)БО 7  внаслідок безоплатної передачі об'єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу).

Фінрезультат від вибуття об'єктів основних засобів визначається вирахуванням з доходу від вибуття основних засобів їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям основних засобів. При цьому, оскільки в даному випадку має місце безоплатна передача такого об’єкту, відповідно дохід виникати не буде.

Таким чином, в першу чергу в бухобліку необхідно списати нараховану суму амортизації такого ОЗ із відповідним зменшенням первинної вартості бухгалтерським записом: Дт 131 Кт 103.

Оскільки дохід не виникає, то залишкова вартість об’єкту ОЗ списується до витрат бухгалтерським записом: Дт 976 «Списання необоротних активів» Кт 103.

Якщо операція не відповідає зазначеним вище умовам щодо нарахування ПЗ з ПДВ, то нарахування зобов’язань в обліку відображається записом: Дт 976 Кт 641.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202523
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202552
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202522
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025228
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 770