• Посилання скопійовано

Операція з передання вати на перероблення: нюанси обліку та оподаткування

Підприємство надає вату для переробки у ватин іншому підприємству. Як замовнику обліковувати операції з передання вати та оприбуткування ватину?

Положеннями ч. 2 ст. 837 ЦКУ передбачено, що договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовнику.

У ст. 840 ЦКУ зазначено, якщо робота виконується частково або в повному обсязі з матеріалу замовника, підрядник відповідає за неправильне використання цього матеріалу. Крім того підрядник зобов'язаний надати замовнику звіт про використання матеріалу та повернути його залишок.

Якщо робота виконується з матеріалу замовника, то в договорі підряду мають бути встановлені:

  • норми витрат матеріалу;
  • строки повернення його залишку та основних відходів;
  • відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків.

Підрядник (переробник) відповідає за невиконання або неналежне виконання роботи, спричинене недоліками матеріалу, наданого замовником, якщо не доведе, що ці недоліки не могли бути ним виявлені при належному прийманні матеріалу.

Підрядник зобов'язаний вживати всі заходи щодо збереження майна, яке передане йому замовником, та відповідає за втрату або пошкодження цього майна (ст. 841 ЦКУ).

 

Документальне оформлення 

У п. 3.14 Методичних рекомендації №2 зазначено, що вибуття запасів оформлюється товарно-транспортною накладною або накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (ф. №М-11), яку уповноважена особа виписує на основі господарського договору, дозволу керівника або іншої уповноваженої особи.

Приймання та оприбуткування запасів, що надійшли від постачальників або від переробників з переробки на стороні, оформлюється ТТН з використанням штампу (позначення) про оприбуткування або прибутковим ордером (ф. №М-4) (п. 3.6 Методичних рекомендації №2).

Типові форми з обліку сировини та матеріалів, затверджені наказом Мінстату №193. При цьому Акт про витрату давальницьких матеріалів (ф. №М-23) застосовується для оформлення витрат матеріалів відкритого зберігання, які належать замовнику, але витрачаються будівельною або монтажною організацією, яка виконує роботи.

Однак в п. 2.7 Положення №88 встановлено, що первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватися з використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов'язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов'язкові реквізити, перелік яких встановлено ч. 2 ст. 9 закону про бухоблік та п. 2.4 Положення №88.

У абз. 2 п. 437 Методичних рекомендації №373, також зазначено, що відвантаження давальницької сировини супроводжується такими документами, як накладні, ТТН, довіреності. Аналогічно оформлюється передання готової продукції замовнику. Крім того, сторонами (замовником та переробником) підписується акт виконаних робіт. 

 

Відображення в обліку

Головна особливість давальницької сировини полягає у тому, що право власності на неї не передається до виконавця (переробника). Вона продовжує обліковуватися на балансі замовника (абз. 1 п. 437 Методичних рекомендації №373).

Відповідно до Інструкції №291 на субрахунку 206 «Матеріали, передані в переробку» обліковуються матеріали, що передані в переробку на сторону та які надалі включаються до складу собівартості отриманих з них виробів. 

Витрати на переробку матеріалів, що сплачуються стороннім організаціям, відображаються безпосередньо за дебетом рахунків, на яких ведеться облік виробів, що отримані з переробки. Аналітичний облік матеріалів, що передані в переробку, ведеться в розрізі, що забезпечує інформацію про переробників та контроль за операціями з переробки і відповідними витратами. Передача матеріалів у переробку відображається тільки на субрахунках рахунку 20.

Тобто, давальницька сировина після передання її переробнику обліковується на балансі замовника. Змінюється лише субрахунок обліку запасів ДТ 206 та КТ 201 (абз. 2 п. 439 Методичних рекомендації №373).

Аналітичний облік такої сировини ведеться за кожним виконавцем, що забезпечує контроль за операціями з переробки та відповідними витратами.

Оплата замовником послуг з переробки його сировини має покривати витрати виконавця з переробки даного обсягу сировини та забезпечувати йому прибуток. 

Виготовлена з давальницької сировини продукція стає готовою продукцією для замовника. При цьому прямими витратами на її виробництво є вартість переданої до переробки сировини та вартість послуг з її переробки (абз. 1 та 4 п. 443 Методичних рекомендації №373).

У бухобліку витрати, пов’язані з переробкою давальницької сировини, відображаються з урахуванням норм пп.  439-442 Методичних рекомендації №373 та п. 26 додатку 3 до Методичних рекомендацій №2  (суми умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, тис. грн

Дебет

Кредит

Відпущено зі складу запаси у переробку стороннім організаціям* 

206

201

100,0

На підставі акту про витрату давальницьких матеріалів виконавця та звіту про перероблення давальницької сировини з урахуванням діючих норм витрат, природного убутку, втрат та відходів, передбачених технічними умовами та іншими НПА на випуск готових виробів та цін відображено:

 

 

 

Віднесено до складу витрат вартість давальницької сировини*

23 (25)

206

92,0

Оприбутковано зворотні відходи за справедливою вартістю*

209

206

8,0

Віднесено до складу витрат вартість послуг переробника

23

631

65,0

Відображено ПДВ

641

631

13,0

Оприбутковано готову продукцію

26

23

157,0

* Операція не є постачанням товарів з метою оподаткування ПДВ (пп. 14.1.191 та пп. «а» п. 185.1 ПКУ).

Докладніше про операції з давальницькою сировиною ми писали тут>>

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:235
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449