• Посилання скопійовано

Підприємство може надавати працівнику безпроцентну позику

Чи має право комунальна установа (засновник РДА та райрада) надавати своїм працівникам безпроцентний кредит? Якщо так, то у яких документах це має бути передбачено, як провести по обліку?

У відповідності зі ст. 1046 ЦКУ за договором позики (позики) одна сторона (позикодавець) передає у власність іншій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками), а позичальник зобов'язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості. 

За приписами ч.2 ст.1048 ЦКУ договір позики вважається безпроцентним, якщо:


1) він укладений між фізособами на суму, яка не перевищує п'ятдесятикратного розміру неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, і не пов'язаний із здійсненням підприємницької діяльності хоча б однією із сторін; 

2) позичальникові передані речі, визначені родовими ознаками.

Тому, підприємство може надати працівнику безпроцентну позику, про що обовязково слід зазначити договорі, складеному у простій письмовій формі. Інакше, договір позики вважатиметься процентним, а розмір процентів визначається на рівні облікової ставки Національного банку України (ч.1 ст.1048 ЦКУ).

Для укладення договору позики працівник повинен звернутися з письмовою заявою до керівника підприємства з проханням про надання йому безпроцентної позики та зазначенням мети. 

Оскільки ми говоримо про повноваження керівника щодо надання позики за рахунок коштів юрособи, то у статуті товариства вказуються, зокрема, органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття ними рішень (ч.1 ст. 88 ЦКУ, ч. ст.4 Закону України від 19 вересня 1991 р N 1576-XII “Про господарські товариства”, далі — Закон №1576)

Водночас, дирекція (директор, органу правління установою) діє від імені ТОВ в межах, встановлених Законом №1576 та установчими документами (статут для ТОВ, установчий акт — для установи). (ч. 4 ст.62 Закону №1576)

Однак, ЦКУ дозволяє створювати виконавчий орган (орган управління установою — абз. другий, третій ч.1 ст.101 ЦКУ) та встановлювати його компетенцію і склад загальним зборам товариства (установи) та оформлювати це відповідним рішенням (ч.1 ст.99 ЦКУ)

Таким чином, оскільки позика надається підприємства в особі керівника, то відповідні повноваження або їх обмеження (у т.ч.й по сумі) мають бути або встановлені у статуті (установчому акті — для установи), або (за відсутності вказівки у статуті, установчому акті) рішенням загальних зборів. 

Причому, в даному випадку, може йтися як про розпорядження керівником майном підприємства (коштами у вигляді позики працівникам), так і про складову частину соціального заохочення працівників (соцпакет з можливістю надання безвідсоткової працівнику (на час дії трудового договору) на окремі потреби (товари, послуги) чи на придбання житла тощо) в межах виконання керівником підприємства положень колективного договору.

Щодо обліку, то видача працівникові позики у податковому обліку не відображається, оскільки дана операція не змінює фінансового результату протягом строку дії договору позики та не є об'єктом обкладення ПДВ. Основна сума позики (як безпроцентна та поворотна фінансова допомога), отримана працівником, не оподатковується ПДФО  (пп. 165.1.31 ПКУ). 

При цьому, слід звернути увагу на те, що у разі, якщо строк повернення суми позики настав, а відповідна сума не внесена працівником (на рахунок підприємства або в касу, іншим способом, передбаченим договором позики), не повернена сума позики включається до оподатковуваного доходу працівника і оподатковується ПДФО на загальних підставах. Сума позики не включаються до фонду оплати праці і, відповідно, не є об'єктом для нарахування та утримання ЄСВ (ст.7 Закону України від 08.07.2010 р N 2464-VI “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування”, Інструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. №5).

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік заохочень від банку
    ТОВ отримує від банку «Монобанк» заохочення у вигляді відсотка від суми виплаченої зарплати. Ці надходження мають призначення платежу «Виплата заохочення». Як правильно відобразити ці кошти в бухобліку та як вони впливають на оподаткування (ПДВ, єдиний податок, податок на прибуток)?
    Сьогодні 15:5515
  • Як обліковувати штрафи за порушення ПДР лізингоотримувачем?
    Юрособа, платник податків на загальних підставах, взяла автомобіль у фінлізинг для здійснення госпдіяльності. Водії під час використання авто інколи порушували правила дорожнього руху, за що нараховувались штрафи лізингодавцеві. Лізингоотримувач компенсував лізингодавцю такі штрафи згідно з виставленим рахунком. Як лізингоотримувачу обліковувати таку операцію? Які її податкові наслідки?
    Сьогодні 15:1213
  • Як відобразити запаси в обліку, якщо постачальник надає накладну несвоєчасно?
    Постачальник товарів - ФОП ненадав первинні документи. Будівельні матеріали відвантажив без первинних документів у липні 2025 р., а видаткові накладні виписав у серпні 2025 р. На наше прохання переписати липнем - відмовився.Будівельні матеріали, які ми отримали, використали у липні згідно з актами виконаних робіт і відомостів (роботи виконувались бюджетним організаціям за бюджетні кошти). Як нам бути в даному випадку?Як доказати використання будівельних матеріалів в липні,якщо ФОП виписав накладну в серпні?
    Сьогодні 09:05263
  • Втрата товару при транспортуванні: облікові та податкові наслідки
    Підприємство купує олію наливом і перевозить її своїм транспортом. Під час зважування олії на складі отримувача виявилась нестача (порівняно з документами) в 30 кг. Як її відобразити в обліку? Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ? Чи можна це вважати втратами в межах норм?
    05.09.202542
  • Компенсація за працевлаштування ВПО: облік та оподаткування
    Підприємство отримує від центру зайнятості компенсацію за працевлаштування ВПО. Як її відображати в бухобліку? Які особливості її оподаткування?
    05.09.202549