Повернення акцизних марок регулюється Положенням №1251.
Відповідно до п. 25 Положення №1251, марки, не використані для маркування товарів у зв’язку з пошкодженням, приймаються від покупців марок для утилізації з відшкодуванням фактично сплачених сум податку відповідно до Положення №1251. Сплачена сума акцизного податку відшкодовується покупцям марок або за їх бажанням зараховується в рахунок майбутніх платежів
Ключовою умовою є фізичне повернення марок.
Ситуація кардинально змінюється, якщо марки неможливо повернути.
У разі неможливості повернення пошкоджених марок імпортер видає продавцю марок документ Торгово-промислової палати або іншого органу (за процедурою, визначеною країною нерезидента) про підтвердження такого факту з обов’язковим зазначенням кількості використаних та/або пошкоджених марок, який легалізується в установленому порядку. Вартість марок та акцизний податок в такому разі не відшкодовуються (пп. 30 Положення №1251).
Таким чином, законодавство прямо передбачає, що за відсутності фізичного повернення марок, навіть за наявності підтвердження форс-мажору, сплачені суми акцизного податку не повертаються.
ПКУ передбачає, що податкове зобов'язання щодо втраченого підакцизного товару не виникає, якщо він був знищений внаслідок форс-мажору (пп. 216.3 ПКУ). Це стосується безпосередньо товарів.
Також окремо додаємо роз’яснення ДПС:
- ЗІР, категорія 114.02: «Чи сплачується СГ акцизний податок з реалізації роздрібної торгівлі алкогольних напоїв (тютюнових виробів), якщо товар зіпсовано, знищено, втрачено або використано для власних потреб?»;
- ЗІР, категорія 140.02: «Чи є об’єктом оподаткування акцизним податком операції списання знищеного, зіпсованого, втраченого підакцизного товару та чи проводиться коригування податкових зобов’язань зі сплати акцизного податку внаслідок такого списання?»;
- ЗІР, категорія 114.03: «Як з метою оподаткування акцизним податком з роздрібної торгівлі визначається вартість реалізації товарів, які зіпсовано, знищено, втрачено або використано для власних потреб?».
Однак, акцизні марки є окремим об'єктом обліку, що підтверджує сплату податку.
Тому, враховуючи зазначене, ймовірність повернення вже сплачених коштів залишається низькою без відповідних змін у законодавстві.
Рекомендований алгоритм дій для бізнесу
Крок 1. Належне документальне оформлення факту знищення
1. Проведіть інвентаризацію. Створіть комісію та проведіть інвентаризацію на місці руйнувань, щойно це стане безпечно. Результати зафіксуйте в інвентаризаційному описі та звіряльній відомості.
2. Складіть акт списання. Оформте акт списання довільної форми, в якому детально опишіть обставини, час, місце, причину та обсяг втрат.
3. Зберіть докази. Додайте до акта всі можливі підтвердні документи:
- Довідку від ДСНС (у разі пожежі);
- Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань про відкриття кримінального провадження;
- Фото- та відеоматеріали руйнувань.
4. Отримайте сертифікат ТПП. Зверніться до Торгово-промислової палати України для отримання сертифіката про форс-мажорні обставини, який підтвердить, що знищення відбулося саме внаслідок військових дій.
Крок 2. Відображення втрат у звітності
Звіт про використання марок акцизного податку: Оскільки форма звіту не має окремої графи для марок, знищених через форс-мажор, податкові органи рекомендують (ІПК від 22.02.2023 р. №405/ІПК/99-00-09-04-03-06) відображати їх кількість у Графі 16 «Кількість пошкоджених в процесі виробництва та які не підлягають поверненню, шт.»).
Декларація з акцизного податку: Сума акцизного податку, що припадає на втрачені марки, відображається у Рядку А10.2 розділу А «Акциз з втрат марок, придбаних для маркування імпортованих товарів».
Це дозволяє коректно відобразити в обліку списання марок та суми акцизу без заявки на відшкодування.
Висновок:
На жаль, чинне законодавство не передбачає механізму відшкодування суми сплаченого акцизного податку у разі повного знищення імпортних акцизних марок внаслідок військових дій через неможливість їх фізичного повернення.
Основна мета підприємства в такій ситуації — належним чином задокументувати збитки та коректно відобразити списання марок у звітності. Також доцільно отримати ІПК, щоб створити прецедент. Оскільки питання актуальне і потребує законодавчого врегулювання.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити