Чи обов’язково отримувати дозвіл на викиди?
Платниками екологічного податку є суб'єкти господарювання під час провадження діяльності яких на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення (пп.240.1.1 ПКУ).
Своєю чергою, стаціонарне джерело забруднення – це підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти (пп. 14.1.230 ПКУ).
В загальному порядку, на першому етапі, щоб визначити, чи є у платника обов’язок сплачувати екологічний податок і відповідно отримувати дозвіл на викиди, потрібно ідентифікувати, чи є стаціонарне джерело забруднення.
Дозвіл на викиди – це документ дозвільного характеру у сфері охорони атмосферного повітря, який надає право суб’єктам господарювання експлуатувати об’єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші (п. 2 Порядку №302).
Якщо стаціонарне джерело забруднення є, то суб’єкту господарювання потрібно отримати дозвіл на викиди до початку експлуатації об’єкта, у тому числі до проведення пусконалагоджувальних робіт (п. 4 розд. Порядку №302).
Подача документів для отримання дозволу
Для отримання дозволу на викиди суб’єкт господарювання має подати документи:
- заяву суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи про видачу дозволу на викиди (у довільній формі);
- документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин (паперова та електронна форма);
- відомості, що підтверджують факт та дату опублікування в місцевих друкованих медіа повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди;
- відомості щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля;
- повідомлення обласної, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб’єкту господарювання дозволу на викиди;
- довіреність – у разі подання заяви уповноваженою особою (див. п. 8 Порядку №302, роз’яснення Міндовкілля).
Відповідно до ст. 11 Закону про охорону атмосферного повітря до першої групи належать об’єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об’єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об’єкти, які не належать до першої і другої груп.
В залежності від того, до якої групи відноситься підприємство визначається і дозвільний орган.
Для одержання дозволу на викиди суб’єкт господарювання, об’єкт якого належить:
- до першої групи подає документи центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або через центри надання адміністративних послуг;
- до другої або третьої групи - обласним, Київській, Севастопольській міським державним адміністраціям, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг (ст. 11-1 Закону про охорону атмосферного повітря).
Про відповідальність при відсутності дозволу
При відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, здійснення господарської діяльності підприємством вважатиметься як таке, що суперечить чинному природоохоронному законодавству та тягне за собою адміністративну відповідальність, передбачену ст. 78, 164 КУАП, а також передбачає сплату збитків, які заподіяні державі внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Більш детально можна почитати тут.
Висновки:
Першочергово ТОВ потрібно було:
- Замовити роботи з інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;
- В залежності від групи звернутися до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища або до обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації за наданням дозволу на викиди;
- Якщо буде ідентифіковано стаціонарне джерело забруднення, нараховувати та сплачувати екологічний податок.
Навіть за умови, що ТОВ нараховує та сплачує екологічний податок без дозволу, дозвіл все одно потрібно отримати. І так як процедуру порушено, то можуть виникнути розбіжності при нарахуванні податку. Та це вже інше питання, яке потребує врегулювання вже після отримання дозволу.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс
Передплатити