Головна Усі консультації Держрегулювання Підприємництво

Закриття підприємницької діяльності у разі смерті фізособи - підприємця

Як правильно закрити підприємницьку діяльність у разі смерті фізособи-підприємця?

Відповідно до ч.4 ст. 18 Закону про держреєстрацію  для державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця подається один з таких документів:

1) заява про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізособи - підприємця за її рішенням - у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця за її рішенням;

2) ксерокопія свідоцтва про смерть фізособи, судове рішення про визнання фізособи безвісно відсутньою - у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності підприємця у зв'язку з її смертю, визнанням її безвісно відсутньою або оголошенням померлою.

Ксерокопію свідоцтва про смерть може подати чоловік або син померлого підприємця. При цьому, бажано мати нотаріальний документ про відкриття спадщини.

Померла фізособа-підприємець позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності цією фізичною особою. (ч.8 ст. 4 Закону про держреєстрацію)

В подальшому, відомості від державного реєстратора попадають до органів ДФС — відтак, фіскальна служба самостійно знімає з обліку платника податку та ЄСВ померлу фізособу-підприємця.

Відповідно до п. 11.22 Порядку №1588  підставою для зняття фізичної особи - підприємця з обліку у відповідному контролюючому органі є відомості про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем за її рішенням, або за судовим рішенням, або у разі її смерті, або оголошення її померлою, або визнання її безвісно відсутньою, а також відомості відповідної реєстраційної картки.

Дата зняття з обліку фізичної особи - підприємця відповідає даті отримання відомостей про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця. Дані про зняття з обліку платника податків фіксуються в журналі за формою №6-ОПП. Номер зняття з обліку(зважаючи на періодичні зміни  у податковому законодавстві та чергову реорганізацію у лавах органів ДФС варто підтримувати зв'язок з податковим інспектором та подати у разі потреби відповідну інформацію про смерть фізособи-підприємця) відповідає номеру відповідного запису в журналі за формою № 6-ОПП.

Дані про зняття з обліку фізособи - підприємця передаються контролюючим органом за основним місцем обліку такого платника податків до ЄДР із зазначенням:

  • дати та номера запису про зняття з обліку;
  • назви та ідентифікаційного коду контролюючого органу, у якому платника податків знято з обліку .

Відповідно до пп.6, 7 п. 11.22 Порядку №1588 після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізособа продовжує обліковуватись у контролюючих органах як фізособа - платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності.

Така фізособа має забезпечити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності, в установлені строки подати відповідному контролюючому органу річну податкову декларацію за звітний рік, у якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізособи - підприємця.

Контролюючий орган може призначити та провести документальну перевірку такої фізособи - платника податків за наявності підстав та з урахуванням строків давності, передбачених ПКУ.

Якщо після припинення підприємницької діяльності фізособи - підприємця залишились незакритими його рахунки у фінансових установах (крім рахунків, відкритих для зарахування коштів на вимогу фізичних осіб), контролюючий орган доводить до відома цих установ таку інформацію, повідомляє дату та номер відповідного запису в ЄДР, а також дату зняття з обліку платника податків у контролюючому органі.

Водночас, щодо рахунків фізособи-підприємця, то вони мають бути включені до спадкового майна. Тому навіть за умови надсилання повідомлення від органу ДФС про припинення фізособи-підприємця у зв'язку зі смертю та зняття її з обліку в органах ДФС банк не має право закривати такі рахунки до моменту отримання спадкоємцями свідоцтва про спадщину. Таке свідоцтво надає право скористатись коштами на таких рахунках, які будуть видані кожному спадкоємцю пропорційно частці у спадку фізособи-підприємця.

Щодо працівників померлої фізособи-підприємця, то вони мають бути звільнені з роботи із записом в трудову книжку — ч.1 ст. 40 КЗпП.

Проте, особи уповноваженої на внесення в трудову книжку запису про таке звільнення чинним законодавством не встановлено. Для з’ясування цього питання варто звернутись до Держпраці та Центру зайнятості з відповідним запитом — свого часу вони надавали роз'яснення щодо можливості заповнення трудової книжки у разі смерті фізособи-підприємця. Зокрема, дещо на цю тему можна почитати тут – див. відповідь на питання 3.

Всі документи фінансово-господарської діяльності та ті, що стосуються нарахування та обліку заробітної плати, можуть бути здані до держархіву, з урахуванням наступного:

1) Перелік № 578  включає типові документи, що створюються під час документування однотипних (загальних для всіх) управлінських функцій, виконуваних державними органами та органами місцевого самоврядування, іншими установами, підприємствами та організаціями (далі - організація) незалежно від функціонально-цільового призначення, рівня і масштабу діяльності, форми власності, а також документацію, що створюється в результаті виробничої та науково-технічної діяльності організацій, але фізосіб-підприємців він не стосується;

2) документи здаються до держархіву лише після проведення перевірки.

Тому, всі документи фінансово-господарської діяльності фізособи-підприємця — платника ЄП другої групи слід зберігати у спадкоємців (принаймі, не менше трьох років, але до перевірки органами ДФС).

Щодо книги обліку платника ЄП другої групи, то відповідно до п.7 Порядку ведення книги обліку доходів для платників єдиного податку першої, другої та третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 19 червня 2015 року №579,  книга зберігається у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис. Здавати її до органів ДФС не потрібно.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 36 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Канарьова Наталія
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Держрегулювання / Підприємництво
Теги:
Єдиний державний реєстр , Підприємці , Реєстрація , Декларація

Коментарі: 2

Новини по темі

Консультації по темі