Відсутність документів на проданий згодом товар на практиці дійсно спричиняє претензії з боку податківців (див. >>>). Але притензії — це ще не виявлення порушень. Редакція не підтримує бездокументарний облік товару, проте бувають винятки, наприклад банальна втрата документів, і у такий ситуації є певні аргументи на захист підприємця.
Ч. 8 ст. 19 ГКУ зобов'язує усіх суб'єктів господарювання, зокрема підприємців вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи. А вже ч. 6 ст. 128 ГКУ уточнює, що підприємець повинен вести облік результатів своєї підприємницької діяльності відповідно до вимог законодавства.
Відповідно до п. 44.1 ПКУ, для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів. Порядок ведення обліку фізособами — платниками ЄП другої групи встановлено пп. 296.1.1 ПКУ. У згаданій нормі сказано, що платники ЄП першої і другої групи, та третьої групи, які не є платниками ПДВ, ведуть книгу обліку доходів (затверджена наказом Мінфіна від 15.12.2011 р. №1637). Інших вимог щодо ведення податкового обліку підприємцями на спрощеній системі ПКУ не висуває.
Обсяги придбаних товарів у цій книзі не показують, тож, на нашу думку, зберігати первинні документи щодо їх придбання (отримання, оприбуткування) підприємець не зобов’язаний. Але зауважимо, на практиці трапляються ситуації, коли товар, на який немає документів щодо його придбання, визнається податківцями:
— як отриманий безоплатно (вартість безоплатно отриманих протягом звітного періоду товарів (робіт, послуг) включається до доходу за п. 292.3 ПКУ і для платника ЄП другої групи впливає на обсяг річного доходу);
— як придбаний у фізособи, яка не є підприємцем (у цьому випадку слід виконати функції податкового агента щодо ПДФО).
Але такі припущення ще потрібно довести і підстав для санкцій без доказу не має, проте є ризик обвинувачення зі сторони податкової. Такі обвинувачення підприємцю доведеться оскаржувати, а це додаткові витрати часу (іноді коштів). Тому наявність, наприклад договору зовсім не буде зайвою. Що стосується наявності обов'язкових реквізитів у первинних документах, підприємець може їх складати за аналогією переліка обов'язкових реквізитів зазначеного у п. 2.4 наказу Мінфіну від 24.05.1995 р. №88 "Про затвердження Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку".
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити