Пунктом 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону №71 встановлено, що у 2015 та 2016 рр. перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців з обсягом доходу до 20 млн грн за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Зазначене обмеження не поширюється:
з 1 січня 2015 р. — на перевірки суб'єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари;
з 1 січня 2015 р. — на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;
з 1 липня 2015 р. — на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи — підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених п. 28 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, з питань дотримання порядку застосування РРО.
Таким чином, платники ЄП на загальних підставах будуть перевірятися податковими органами щодо справляння ПДФО та органами Пенсійного фонду щодо питань ЄСВ — з початку 2015 р., а щодо застосування РРО — вже з 1 липня 2015 р.
Про це згадує і ДФСУ у листі від 10.02.2015 р. №4315/7/99-99-22-07-03-17.
Крім того, Законом №71 доповнено п. 78.2 ПКУ абзацом другим, згідно з яким контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, передбачені підпунктами 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8, 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
Крім того, з редакції пп. 78.1.1 ПКУ щодо обставин, за наявності яких може бути проведено позапланову документальну перевірку (у разі, якщо за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи), Законом №71 вилучено слово «можливі». Тепер такі порушення мають бути цілком конкретними, а не просто «можливими».
Тобто у письмовому запиті про надання пояснень та їх документального підтвердження, що складається контролюючим органом на підставі норм п. 73.3 та пп. 78.1.1 ПКУ, крім наведення підстав для надіслання запиту, переліку інформації, яка запитується, та переліку документів, які пропонується надати, податкові органи обов'язково повинні зазначати:
— факти, що свідчать про порушення платником податків законодавства, з наведенням конкретних норм податкового та іншого законодавства, яке порушено;
— відомості, які є джерелом інформації щодо конкретних фактів порушення платником податків податкового та іншого законодавства та підтверджують підстави для направлення запиту. Такими даними можуть бути матеріали перевірок або зустрічних звірок інших платників податків, інша податкова інформація, отримана та опрацьована контролюючим органом у встановленому статтями 72 — 74 ПКУ порядку (наприклад, дані ЄРПН, податкових декларацій та додатків до них, інша інформація, що міститься в інформаційних базах контролюючого органу).
При цьому слід врахувати, що обмеження права контролюючих органів щодо проведення перевірок не поширюється на проведення зустрічних звірок відповідно до п. 73.5 ПКУ, а також документальних перевірок, розпочатих до 1 січня 2015 р.
Також у п. 8 розділу ІІІ Закону №76 визначено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня — червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.