Вопрос: Приватне підприємство, платник єдиного податку з 2012 р. чисельність 10 працівників. За заборгованість по сплаті земельного податку сплатили штраф і пеню 01.12.2014 р. і повністю розрахувалися за рік по цьому податку. 17.12.2014 р. отримали рішення податкової про анулювання свідоцтва по єдиному податку з 30.09.2014 р. 22.12.2014 р. виявили помилку в декларації по земельному податку і подали уточнюючу на зменшення сплати.Чи є правомірним анулювання реєстрації єдиного податку заднім числом? Чи може бути виправданням те, що бухгалтер 2 місяці знаходилася на лікарняному? Як поступати підприємству в цій ситуації?
Ответ: Згідно пп. 4 п. 297.1 ПКУ платники единого податку звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності із земельного податку, крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються ними для провадження господарської діяльності. Виходячи з умов запитання, платник єдиного податку сплачує земельний податок саме за земельні ділянки, що не використовуються ними для провадження господарської діяльності. Такий платник земельного податку сплачує податок та подає звітність згідно норм розділу XIII ПКУ.
Анулювання реєстрації суб'єкта господарювання як платника єдиного податку за ініціативою податкового органу здійснюється у випадках, визначених пп. 298.2.3 ПКУ (див. пп. 3 п. 299.10 ПКУ). Отже, якщо податковий орган виявить порушення платником єдиного податку правил застосування спрощеної системи оподаткування, які зазначені у пп. 298.2.3 ПКУ, він може анулювати реєстрацію платника єдиного податку у строки, зазначені в цьому ж підпункті, навіть якщо таке порушення виявлено пізніше.
Наприклад, якщо в четвертому кварталі 2014 р. податковий орган виявив, що платник єдиного податку шостої групи в третьому кварталі 2014 р. перевищив встановлений обсяг доходу – 20 млн. грн (пп. 6 п. 291.4 ПКУ), то він повинен анулювати реєстрацію такого платника єдиного податку з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення. Це означає, що реєстрація платника єдиного податку закінчується 30.09.2014 р. включно та буде анульована з 01.10.2014 р. Також згідно п. 299.11 ПКУ у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку вимог, встановлених главою І розділу XIV ПКУ, анулювання реєстрації платника єдиного податку проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення.
Можливі й інші підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку. Чи було правомірним анулювання реєстрації платника єдиного податку в даному випадку, можна з’ясувати, порівнявши фактичні підстави анулювання з підставами, вказаними в пп. 298.2.3 ПКУ.
Згідно п. 16.1.2 ПКУ платник податків зобов’язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів. В даному випадку платник податків – це підприємство – платник єдиного податку. Бухгалтер, який на умовах трудового договору виконує свої трудові обов’язки щодо нарахування та сплати податків цього підприємства, не є плаником податків, а є посадовою особою платника податків. У випадку, коли бухгалтер не може виконувати свої трудові функції протягом тривалого часу, що призведе до порушення підприємством – платником податків податкового законодавства, власник підприємства повинен подбати про належну організацію обліку на час відсутності бухгалтера (шляхом призначення іншої посадової особи для виконання відповідних функцій) – див. ст. 8 Закону України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Отже, відсутність бухгалтера з причин його непрацездатності не може бути підставою для пом’якшення відповідальності платника податків за порушення норм ПКУ. Але підприємство – колишній платник єдиного податку може знову зарєструватися платником єдиного податку з 01.01.2015 г. згідно п. 291.3 ПКУ, але з урахуванням норми п. 299.11 ПКУ: суб'єкт господарювання має право обрати або перейти на спрощену систему оподаткування після закінчення чотирьох послідовних кварталів з моменту прийняття рішення контролюючим органом. Тобто в даному випадку подавати заяву про перехід на спрощену систему оподаткування можна буде не раніше грудня 2015 р. – з 01.01.2016 р.