ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Бухгалтерський облік внеску до статутного капіталу в іноземній валюті

Статутний капітал підприємства - 26 000 грн (1000 доларів США за курсом НБУ на дату його держреєстрації). Внесок в інвалюті від нерезидента повністю надійшов на валютний рахунок підприємства у грудні 2016 р. і досі не проданий. Як відобразити в бухобліку зазначений статутний капітал, внесок до нього і отриману валюту?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Спочатку коротко нагадаємо юридичні основи. 

Порядок формування статутного капіталу товариства регулюється ЦКУ, ГКУ та Законом України від 19.09.1991 р. №1576-XII «Про господарські товариства» (далі – Закон №1576).

Крім цього, ст. 1 Закону України від 19.03.1996 р. №93/96-ВР «Про режим іноземного інвестування» (далі – Закон №93) визначено терміни: 

  • іноземні інвестори - суб'єкти, які провадять інвестиційну діяльність на території України, а саме юридичні особи, створені відповідно до законодавства іншого, ніж законодавство України; 
  • іноземні інвестиції - цінності, що вкладаються іноземними інвесторами в об'єкти інвестиційної діяльності відповідно до законодавства України з метою отримання прибутку або досягнення соціального ефекту; 
  • підприємство з іноземними інвестиціями - підприємство (організація) будь-якої організаційно-правової форми, створене відповідно до законодавства України, іноземна інвестиція в статутному капіталі якого, за його наявності, становить не менше 10 відсотків. 

А згідно з постановою НБУ від 13.12.2016 р. №410 «Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України» кошти, що надійшли для здійснення іноземних інвестицій в Україну, не підлягають обов’язковому продажу на міжбанківському валютному ринку України. Тож, внесок у статутний капітал товариства у вигляді валютних коштів від нерезидента спочатку зараховується на розподільчий рахунок, а потім на поточний рахунок товариства. 

Тепер щодо бухгалтерського обліку зазначених операцій. 

Згідно з листом Міністерства фінансів України від 20.08.2012 р. №31-08410-07-25/20605, внесок засновника господарського товариства до статутного капіталу підприємства оцінюється та фіксується у статутних документах в грошовій одиниці України за курсом НБУ і не підлягає переоцінці в подальшому у зв'язку зі зміною курсу іноземних валют.  Отже, коли відбулася державна реєстрація підприємства та його статутного капіталу, в бухгалтерському обліку такого підприємства слід було зафіксувати цю подію, одночасно із виникненням зобов’язання засновників такий статутний капітал сформувати, у сумі в гривні, яка була визначена за курсом НБУ на дату цієї події: Дт 46 Кт 401 на суму 26000 грн. 

Однак сам внесок до статутного капіталу відбувається пізніше (і на суму зареєстрованого розміру внеску до статутного капіталу робиться проведення Дт 316 Кт 46 26000 грн). Але якщо засновник вносить обіцяні 1000 доларів США, наприклад, при курсі НБУ 26,4 грн/долар США, фактично, отримана сума становитиме 26400 грн, що на 400 грн більше, ніж зареєстрований розмір статутного капіталу. Як обліковувати зазначену різницю? 

Звісно, підприємство могло б повернути засновнику зайво перераховані кошти, шляхом переведення такої різниці в долари США. Але якщо про повернення не йдеться і уся сума отриманих коштів залишається у підприємства, її облік відбувається наступним чином.

Зрозуміло, що ця різниця виникла внаслідок зміни валютних курсів. Тобто, її можна назвати курсовою різницею, але із застереженням про те, що вона має особливий порядок бухгалтерського обліку!

Курсові різниці, які виникають внаслідок перерахунку зобов’язань засновників при формуванні статутного капіталу, не впливають на обсяги доходів та витрат. Тому суми таких курсових різниць відображаються у складі додаткового капіталу.  Це визначено в п. 8 П(С)БО 21.

В Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженій Наказом МФУ від 30.11.1999 р. №291, для цього передбачено субрахунок 423 "Накопичені курсові різниці", на якому узагальнюється інформація про курсові різниці, які відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку відображаються у складі власного капіталу та визнаються в іншому сукупному доході.

Які проведення слід зробити за операціями з формування статутного капіталу у валюті та з продажу цієї валюти, розглянемо у таблиці. 

 

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума

Реєстрація  статутного капіталу, курс НБУ 26 грн/$

46

401

26000,00 грн/1000$

Зарахування валюти на розподільчий рахунок, курс НБУ 26,4 грн/$

316

46

26400,00 грн/1000$

Зарахування валюти на поточний рахунок, курс НБУ 26,4 грн/$

312

316

26400,00 грн/1000$

Визначення курсової різниці за зобов’язаннями засновника щодо внесків у статутний капітал: 26400 грн – 26000 грн =400 грн

46

423

400,00 грн/ 1000$

Переоцінка валютних коштів на дату балансу, курс НБУ 27 грн./$

27000 грн – 26400 грн = 600 грн

312

714

600,00 грн/1000$

Переоцінка валюти за курсом НБУ на дату продажу, курс НБУ 28 грн./$

28000,00 грн – 27000,00 грн = 1000,00 грн

312

714

1000,00 грн/1000$

Перерахування валюти для продажу

334

312

28000,00 грн/ 1000$

Отримано виручку від продажу валюти, курс МБВР  29,1 грн/$, комісія банку 320,00 грн (сума умовна):

29100,00 грн – 320,00 грн = 28780,00 грн

311

377

 

28780,00 грн

Списано продану валюту

377

334

28000,00 грн/ 1000$

Дохід від продажу – додатна різниця між ціною купівлі-продажу іноземної валюти та її балансовою вартістю на дату продажу:

29100,00 грн – 28000,00 грн = 1100,00 грн

 

377

711

1100,00

Нараховано та списано комісію банку

92

 

685 (631)

685 (631)

 

377

320,00 грн

 

 

320,00 грн

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    Сьогодні 12:13284
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202628
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026465
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202643
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202661