• Посилання скопійовано

Якими проведеннями передати загальні приміщення на баланс обслуговуючого кооперативу?

Забудовник побудував багатоквартирний будинок. Після уведення будинку в експлуатацію створено обслуговуючий кооператив. На балансі забудовника залишаються приміщення загального користування. Якими проведеннями відобразити передачу приміщень на баланс кооперативу?

Відповідно до ч. 2 ст. 382 ЦКУ, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Тобто, приміщення загального користування належать на праві спільної сумісної власності власникам квартир та нежитлових приміщень у житловому будинку.

Це означає, що власники придбавають не тільки квартири, а й частину приміщень загального користування.

Але це також означає, що під час передачі квартир, нежитлових приміщень власникам потрібно було списувати на собівартість реалізації не тільки собівартість власне квартири, а й відповідну частину собівартості приміщень загального користування.

Окрім того, в аналітичному обліку у складі готової продукції (наприклад, на рахунку 26 тощо) потрібно було обліковувати тільки квартири і нежитлові приміщення, які підлягають продажу. Причому, повторимося, собівартість таких квартир і нежитлових приміщень мала враховувати і частину собівартості приміщень загального користування.

Поряд з цим, на рахунку 26 (чи іншому подібному) приміщення загального користування не потрібно було виділяти. За собівартістю такі приміщення варто було показати на позабалансовому субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні».

А при передачі таких приміщень на баланс обслуговуючого кооперативу забудовнику потрібно списати їх з позабалансового обліку.

Якщо ж забудовник при продажу квартир і нежитлових приміщень не включав до собівартості продажу відповідну частину приміщень загального користування, на наш погляд, це слід розцінювати як бухгалтерську помилку, яку слід виправляти згідно з нормами НП(С)БО 6.

Тобто, якщо помилка стосується минулого року, недосписану суму на рахунку 26 (чи іншому рахунку, на якому обліковуються приміщення загального користування) списують на рахунок 44.

Якщо помилка стосується поточного року, списують на собівартість реалізації: Дт 90 Кт 26 тощо.

Причому якщо забудовник є платником податку на прибуток і помилка допущена в минулому періоді, доведеться подавати уточнюючі декларації, разом з уточнюючою фінансовою звітністю.

Детальніше про виправлення помилок можна прочитати, наприклад, тут.

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202515
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202540
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202517
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025225
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 751