• Посилання скопійовано

Якими проведеннями передати загальні приміщення на баланс обслуговуючого кооперативу?

Забудовник побудував багатоквартирний будинок. Після уведення будинку в експлуатацію створено обслуговуючий кооператив. На балансі забудовника залишаються приміщення загального користування. Якими проведеннями відобразити передачу приміщень на баланс кооперативу?

Відповідно до ч. 2 ст. 382 ЦКУ, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Тобто, приміщення загального користування належать на праві спільної сумісної власності власникам квартир та нежитлових приміщень у житловому будинку.

Це означає, що власники придбавають не тільки квартири, а й частину приміщень загального користування.

Але це також означає, що під час передачі квартир, нежитлових приміщень власникам потрібно було списувати на собівартість реалізації не тільки собівартість власне квартири, а й відповідну частину собівартості приміщень загального користування.

Окрім того, в аналітичному обліку у складі готової продукції (наприклад, на рахунку 26 тощо) потрібно було обліковувати тільки квартири і нежитлові приміщення, які підлягають продажу. Причому, повторимося, собівартість таких квартир і нежитлових приміщень мала враховувати і частину собівартості приміщень загального користування.

Поряд з цим, на рахунку 26 (чи іншому подібному) приміщення загального користування не потрібно було виділяти. За собівартістю такі приміщення варто було показати на позабалансовому субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні».

А при передачі таких приміщень на баланс обслуговуючого кооперативу забудовнику потрібно списати їх з позабалансового обліку.

Якщо ж забудовник при продажу квартир і нежитлових приміщень не включав до собівартості продажу відповідну частину приміщень загального користування, на наш погляд, це слід розцінювати як бухгалтерську помилку, яку слід виправляти згідно з нормами НП(С)БО 6.

Тобто, якщо помилка стосується минулого року, недосписану суму на рахунку 26 (чи іншому рахунку, на якому обліковуються приміщення загального користування) списують на рахунок 44.

Якщо помилка стосується поточного року, списують на собівартість реалізації: Дт 90 Кт 26 тощо.

Причому якщо забудовник є платником податку на прибуток і помилка допущена в минулому періоді, доведеться подавати уточнюючі декларації, разом з уточнюючою фінансовою звітністю.

Детальніше про виправлення помилок можна прочитати, наприклад, тут.

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    Сьогодні 12:0820
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    Сьогодні 10:1216
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202531
  • Використання форм списання ОЗ у 2025 році
    Яку форму акта списання основних засобів, затверджену наказом Мінфіну №818, чи форму №ОЗ-3 наказу Мінстату №352, слід використовувати при списанні ОЗ? Чи можна застосовувати форму №ОЗ-3, враховуючи, що наказ №352 втратив чинність?
    17.09.2025743
  • Оформлення основного засобу та амортизації для ФОП на загальній системі оподаткування
    Який порядок документального оформлення придбання основного засобу ФОПом на загальній системі оподаткування? Які документи необхідні для введення в експлуатацію та як розраховується амортизація для включення її у витрати?
    16.09.202537