• Посилання скопійовано

Відображаємо в бухобліку витрати на позов до суду та виплати, отримані від боржника

Як відображати в бухобліку сплату судового збору, а також інших нарахувань під час виконавчого провадження? Як відображати наступне відшкодування такого збору у разі прийняття рішення на користь підприємства?

Відповідно до п. 18 П(С)БО 16 витрати на врегулювання спорів у судових органах належать до адміністративних витрат. Оскільки це витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, вони відображаються у складі витрат того звітного періоду, у якому вони були здійснені (п. 7 П(С)БО 16). На такий підхід звертає увагу також  ДФС у Чернігівській області у п. 4 листа від 11.02.2016 р. №482/10/25-01-15-02-09.

При цьому Управління державної виконавчої служби роз’яснює: якщо стягнуті з боржника витрати виконавчого провадження були здійснені за рахунок авансового внеску стягувача, ці кошти перераховуються стягувачу як повернення авансового внеску. 

Інформація про штрафи, пені, неустойки та інші санкції за порушення господарських договорів, які визнані боржником або щодо яких одержані рішення суду, арбітражного суду про їх стягнення, а також про суми з відшкодування зазнаних збитків узагальнюється на субрахунку 715 "Одержані штрафи, пені, неустойки", тобто відносяться до інших операційних доходів. Підставою для визнання такого доходу у цьому випадку буде відповідне рішення суду і бухгалтерська довідка, яка при цьому складається.  

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Сплачено судовий збір при поданні позовної заяви майнового характеру у розмірі 1,5 % ціни позову (600 тис. грн х 1,5 %)

685

311

9000,00

Віднесено до адміністративних витрат звітного періоду сплачений судовий збір

92

685

9000,00

Сплачено авансовий внесок при відкритті виконавчого провадження у розмірі 2 % суми, що підлягає стягненню (600 тис. грн х 2,0 %)

685

311

12000,00

Сума пені у розмірі 3 % суми зобов'язання (600 тис. грн х 3,0 %) та сума судового збору, які боржник має оплатити за рішенням суду

374

715

27000,00

Сума авансового внеску повертається підприємству (якщо усі витрати виконавчого провадження стягнуті з боржника)

311

685

12000,00

Отримано від боржника відшкодування сум судового збору та сума пені

311

374

27000,00

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Документування та облік передачі матеріалів підряднику для будівельних робіт
    Яким первинним документом (накладною/актом) слід оформити передачу власних матеріалів замовника підряднику для виконання ним будівельних робіт? Які бухгалтерські проведення (кореспонденція рахунків) виникають при такій операції передачі та подальшому списанні матеріалів після завершення робіт?
    Сьогодні 08:0537
  • Курсові різниці при виданому авансі на відрядження: чи повертається різниця працівником?
    Керівнику підприємства видано аванс 14 565,06 грн на 4-денне закордонне відрядження з розрахунку 75 євро за добу (300 євро × курс НБУ 48,5502 на дату видачі). 03.11.2025 р. він звітується, але курс НБУ на дату затвердження авансового звіту зменшився до 48,4088 грн. Чи повинен керівник повернути різницю між виданим авансом і сумою витрат, перерахованою за новим курсом? Я відобразити операцію в бухобліку?
    06.11.202537
  • Облік податку на дохід нерезидента (конструктивні дивіденди)
    Якими бухгалтерськими проведеннями (Дт/Кт) слід відобразити нарахування податку на дохід нерезидента (як конструктивні дивіденди) у зв'язку з донарахуванням за контрольованими операціями? Як це нарахування коректно відображається в Додатку ПН до декларації з податку на прибуток (рядок 30)?
    06.11.202533
  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    05.11.202543
  • Нюанси обліку та оподаткування ліквідації пошкоджених основних засобів
    У червні 2025 р. вагони ТОВ зійшли з рейок та не можуть використовуватися надалі за призначенням. Страхова компанія планує відшкодувати оціночну суму за вирахуванням франшизи та ринкової вартості вагону після ДТП. ТОВ вагони не забрало. Які особливості відображення в обліку списання вагонів та оподаткування даної операції, якщо ТОВ не буде забирати залишки вагонів?
    05.11.202534