• Посилання скопійовано

Залишок товару внаслідок крадіжки: як списати підприємцю - "загальносистемнику"?

Яким чином здійснюється списання залишків товару внаслідок крадіжки, псування тощо підприємцем на загальній системі оподаткування?

Перш за все, треба зазначити, що списання товарів внаслідок нестачі, крадіжки, псування тощо, як правило, відбувається внаслідок проведеної інвентаризації. А ФОП не зобов’язаний вести бухоблік, а отже, провести інвентаризацію товарів (як звіряння даних бухобліку з фактичною наявністю товарів) та відображати її результати у власному обліку він не може.  

Хоча податківці під час проведення ними виїзної документальної податкової перевірки, відповідно до пп. 20.1.9 ПКУ, мають право вимагати від будь-яких платників податків проведення інвентаризації ТМЦ, зняття залишків ТМЦ і навіть бути присутніми при проведенні цих заходів.  

Тож, якщо підприємець все ж таки за своїм бажанням веде документальний облік руху товарів (правила ведення бухобліку для підприємця не обов’язкові, а отже такий облік може вестись в довільній формі) і має намір списати товари внаслідок псування чи нестачі, перш за все йому необхідно скласти акт інвентаризації і відобразити розбіжності між фактичною наявністю товарів і даними обліку. 

Що ж до того чи можна відносити списання таких товарів до податкових витрат фізособи підприємця, то відповідь тут однозначна – ні! І ось чому. Відповідно до п. 177.2 ПКУ об'єктом оподаткування підприємця на загальній системі оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з госпдіяльністю. При чому на відміну від юросіб, фізособи мають певний перелік таких витрат, що відносяться до витрат, які пов’язані з госпдіяльністю (п. 177.4 ПКУ). У цьому переліку відсутні витрати від псування, викрадення або недостачі товарів. Тож, оформити документ про таке списання ФОП може, а ось використати вартість списаних товарів для зменшення об’єкту оподаткування  або зазначити їх у Книзі доходів і витрат – ні. 

Актуальним питанням буде використання РРО при списанні такого товару внаслідок недостачі. Норми розділу ІІІ "Порядок застосування РРО" Порядку №547  не передбачають ведення кількісного обліку товару за допомогою РРО. Серед обов’язків СГ, перелічених у п. 4 розділу ІІІ Порядку №547, немає обов’язку проводити через РРО нестачу товару.

Також п. 5 розділу ІІІ Порядку №547 визначено, що "реєстрація продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів через РРО проводиться одночасно з розрахунковою операцією. Розрахунковий документ на повну суму проведеної операції видається особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї. Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяги введені в режимі реєстрації".  

Тож якщо нестача товару буде проведена через РРО, вартість такого товару буде визначатися як дохід ФОП (її потрібно буде зазначити не тільки в КОРО, а й в Книзі доходів і витрат) та оподатковуватись за правилами ст. 177 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202539
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202565
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202517