• Посилання скопійовано

Списання товару внаслідок форс-мажорних обставин: порядок дій

Через форс-мажор продукція повністю зіпсувалася. В даний момент проводиться робота щодо отримання сертифікату ТТП по знеціненню активів з довідкою ДФНС та Держгідрометеорології. Який перелік документів та порядок дій потрібно для списання продукції? Чи буде умовний продаж з ПДВ та за якими цінами?

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) зокрема є погодні умови і стихійні лиха: циклон, ураган, торнадо, буревій тощо. Саме ТПП засвідчує форс-мажорні обставини за зверненнями суб'єктів господарської діяльності та фізосіб ТПП.

У ст. 14-1 Закону про торгово-промислові палати в Україні сказано, що засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення. Сертифікат про форс-мажорні обставини  для суб'єктів малого підприємництва видається безкоштовно. За ст. 55 ГКУ платник ЄП відноситься саме до таких і навіть є суб'єктом мікропідприємництва.

Ознайомитися з Регламентом та формами звернень для засвідчення обставин непереборної сили, переліком документів, тарифами на послуги ТПП суб'єкти господарювання мають змогу на офіційному сайті ТПП України за веб-адресою>>> 

Порядок дій:

  • факт настання надзвичайної події засвідчується документами з ТПП;
  1. списання пошкодженого товару у бухобліку відображається за іншими документами. І розпорядження на списання від настання таких подій повинно підтверджуватись наказом по підприємству;
  • після цього слід здійснити перевірку фактичної наявності запасів, провести інвентаризацію. Правила проведення інвентаризації містяться у Положенні про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженому наказом Мінфіну від 02.09.2014 р.  №879. Інветаризація проводиться з метою виявлення активів, які не відповідають критеріям визнання та суми втрат. Проводиться інвентаризація на день після закінчення стихійного лиха, в обсязі, визначеному керівником підприємства(п. 7 розділу І Положення №879);
  • інвентаризаційна комісія складає інвентаризаційні описи та акти інвентаризації. Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії (затверджується керівником підприємства протягом 5 робочих днів) відображаються у бухобліку та фінзвітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація.

Списання: 

  • згідно з п. 5 П(С)БО 9 запаси визнаються активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди, пов'язані з їх використанням, та їх вартість може бути достовірно визначена. Враховуючи настання форс-мажору, пошкоджені запаси не відповідають цим критеріям, тому підлягають списанню;
  • за актом списання (з переліком обов’язкових реквізитів відповідно до п. 2.4 Положення №88) в бухобліку визнаються витрати. Втрати від псування цінностей згідно з п. 20 П(С)БО 16 належать до інших операційних витрат. Але зі своєї сторони рекомендуємо включати такі витрати до складу інших витрат діяльності, які не пов'язані безпосередньо з виробництвом та/або реалізацією продукції відповідно  до п. 29 П(С)БО 16 та відображати їх на субрахунку 977 "Інші витрати діяльності";
  • що стосується ПДВ, то слід зазначити, не є постачанням товару згідно з пп. 14.1.191 ПКУ випадки, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, а також в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку. Ця норма згадує лише ОЗ, щодо товарів чіткого уточненян не має.

Також потрібно пам’ятати про норму пп. "г" п. 198.5 ПКУ, в якій висувається умова нарахувати умовні ПЗ з ПДВ, за придбаними товарами з ПДВ, якщо товари призначаються для використання або починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю. Виключення становлять лише операції за п. 189.9 ПКУ — це операції з необоротними активами. 

Як наслідок придбані раніше товари, за якими суми податку відносились до складу ПК з ПДВ, не можуть бути використані в господарській діяльності платника, а це означає, що слід нарахувати ПЗ з ПДВ. База оподаткування у цьому випадку визначається за п. 189.1 ПКУ і це  вартість придбаного товару, який зараз підлягає списанню (додатково див. лист ДФСУ від 06.01.2016 р. №157/6/99-99-19-02-02-15). 

Не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду доведеться скласти і зареєструвати в Єдиному реєстрі зведену ПН.  У графі "Отримувач (покупець)" платник ПДВ зазначає власне найменування (П. І. Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини — 13.  У графі 2 розділу Б зазначаються дати складання та порядкові номери ПН, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів, за якими він визначає ПЗ відповідно до п. 198.5 ПКУ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік рахунку 704 при розрахунку сільгоспчастки
    При розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва для платника єдиного податку IV групи враховуються кредитові обороти за визначеним переліком рахунків доходів. Чи слід зменшувати дохід на суму оборотів за дебетом рахунку 704 «Вирахування з доходу» (повернення продукції власного виробництва) при заповненні Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    Сьогодні 16:0711
  • Критерії ОЗ для ПДВ при ліквідації МНМА
    Які критерії (бухгалтерські чи податкові) застосовуються для визначення основних засобів при списанні МНМА (рахунок 112) з метою уникнення нарахування податкових зобов'язань з ПДВ при ліквідації? Чи враховується вартісний критерій 20 000 грн за ПКУ, якщо у бухобліку встановлено інший критерій віднесення до МНМА?
    Сьогодні 08:44189
  • Облік ремонту авто через страхову з франшизою
    Автомобіль обліковується на балансі ТОВ. Після страхового випадку ТОВ сплатило 3100 грн франшизи на рахунок СТО (неплатник ПДВ), решту вартості ремонту (загальна сума - 58 000 грн) сплатила страхова компанія. Як відобразити ці операції в бухобліку? На яку суму має бути складений акт виконаних робіт СТО: на 3100 грн чи на повну суму - 58 000 грн?
    11.12.202529
  • Облік ліквідації зруйнованого зерноскладу
    Зерносклад (1964 р. введення в експлуатацію, залишкова вартість 150 тис. грн) зруйнувався внаслідок обвалення перекриття. Керівництво прийняло рішення про ліквідацію об'єкта. Які дії має виконати бухгалтер у цій ситуації та як правильно відобразити операції в обліку?
    11.12.202517
  • Перенесення податкового кредиту при реорганізації: алгоритм дій та бухоблік
    У зв’язку з припиненням ТОВ «Б» шляхом приєднання до ТОВ «А» було складено передавальний акт від 01.02.2022 р. Рішенням про припинення передбачено перехід усіх активів та зобов’язань до правонаступника, у тому числі сальдо за дебетом субрахунку 641, що включає від’ємне значення з ПДВ. Як перенести цей податковий кредит (ПК) та відобразити операцію у звітності?
    11.12.202522