• Посилання скопійовано

Списання товару внаслідок форс-мажорних обставин: порядок дій

Через форс-мажор продукція повністю зіпсувалася. В даний момент проводиться робота щодо отримання сертифікату ТТП по знеціненню активів з довідкою ДФНС та Держгідрометеорології. Який перелік документів та порядок дій потрібно для списання продукції? Чи буде умовний продаж з ПДВ та за якими цінами?

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) зокрема є погодні умови і стихійні лиха: циклон, ураган, торнадо, буревій тощо. Саме ТПП засвідчує форс-мажорні обставини за зверненнями суб'єктів господарської діяльності та фізосіб ТПП.

У ст. 14-1 Закону про торгово-промислові палати в Україні сказано, що засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення. Сертифікат про форс-мажорні обставини  для суб'єктів малого підприємництва видається безкоштовно. За ст. 55 ГКУ платник ЄП відноситься саме до таких і навіть є суб'єктом мікропідприємництва.

Ознайомитися з Регламентом та формами звернень для засвідчення обставин непереборної сили, переліком документів, тарифами на послуги ТПП суб'єкти господарювання мають змогу на офіційному сайті ТПП України за веб-адресою>>> 

Порядок дій:

  • факт настання надзвичайної події засвідчується документами з ТПП;
  1. списання пошкодженого товару у бухобліку відображається за іншими документами. І розпорядження на списання від настання таких подій повинно підтверджуватись наказом по підприємству;
  • після цього слід здійснити перевірку фактичної наявності запасів, провести інвентаризацію. Правила проведення інвентаризації містяться у Положенні про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженому наказом Мінфіну від 02.09.2014 р.  №879. Інветаризація проводиться з метою виявлення активів, які не відповідають критеріям визнання та суми втрат. Проводиться інвентаризація на день після закінчення стихійного лиха, в обсязі, визначеному керівником підприємства(п. 7 розділу І Положення №879);
  • інвентаризаційна комісія складає інвентаризаційні описи та акти інвентаризації. Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії (затверджується керівником підприємства протягом 5 робочих днів) відображаються у бухобліку та фінзвітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація.

Списання: 

  • згідно з п. 5 П(С)БО 9 запаси визнаються активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди, пов'язані з їх використанням, та їх вартість може бути достовірно визначена. Враховуючи настання форс-мажору, пошкоджені запаси не відповідають цим критеріям, тому підлягають списанню;
  • за актом списання (з переліком обов’язкових реквізитів відповідно до п. 2.4 Положення №88) в бухобліку визнаються витрати. Втрати від псування цінностей згідно з п. 20 П(С)БО 16 належать до інших операційних витрат. Але зі своєї сторони рекомендуємо включати такі витрати до складу інших витрат діяльності, які не пов'язані безпосередньо з виробництвом та/або реалізацією продукції відповідно  до п. 29 П(С)БО 16 та відображати їх на субрахунку 977 "Інші витрати діяльності";
  • що стосується ПДВ, то слід зазначити, не є постачанням товару згідно з пп. 14.1.191 ПКУ випадки, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, а також в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку. Ця норма згадує лише ОЗ, щодо товарів чіткого уточненян не має.

Також потрібно пам’ятати про норму пп. "г" п. 198.5 ПКУ, в якій висувається умова нарахувати умовні ПЗ з ПДВ, за придбаними товарами з ПДВ, якщо товари призначаються для використання або починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю. Виключення становлять лише операції за п. 189.9 ПКУ — це операції з необоротними активами. 

Як наслідок придбані раніше товари, за якими суми податку відносились до складу ПК з ПДВ, не можуть бути використані в господарській діяльності платника, а це означає, що слід нарахувати ПЗ з ПДВ. База оподаткування у цьому випадку визначається за п. 189.1 ПКУ і це  вартість придбаного товару, який зараз підлягає списанню (додатково див. лист ДФСУ від 06.01.2016 р. №157/6/99-99-19-02-02-15). 

Не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду доведеться скласти і зареєструвати в Єдиному реєстрі зведену ПН.  У графі "Отримувач (покупець)" платник ПДВ зазначає власне найменування (П. І. Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини — 13.  У графі 2 розділу Б зазначаються дати складання та порядкові номери ПН, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів, за якими він визначає ПЗ відповідно до п. 198.5 ПКУ

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202412
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442