• Посилання скопійовано

Придбання основного засобу в розстрочку: як відобразити в бухобліку?

Підприємство придбало основний засіб з розтроченням платежу. Перехід права власності на цей основний засіб до покупця відбувається після останнього платежу. Чи можна ввести цей об’єкт в експлуатацію та списувати на нього витратні матеріали до переходу права власності на нього? Як відобразити в бухобліку цю ситуацію?

Основні засоби можуть бути предметом договору купівлі-продажу. Цивільні відносини щодо купівлі-продажу регулюються главою 54 ЦКУ. Так, відповідно до ст. 655 ЦКУ за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму. Отже, у загальному випадку право власності на товар переходить до покупця  в момент передання товару від продавця до покупця.

Згідно з ст. 664 ЦКУ обов'язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

  1. вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов'язок продавця доставити товар;
  2. надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.

Продаж товару в кредит з відстроченням або з розстроченням платежу регулюється ст. 694 ЦКУ. Зокрема, в ч. 6 ст. 694 ЦКУ визначено, що з моменту передання товару, проданого в кредит, і до його оплати продавцю належить право застави на цей товар. Відносини застави врегульовані параграфом 6 глави 49 ЦКУ.

У ст. 695 ЦКУ прямо визначено, що договором про продаж товару в кредит може бути передбачено оплату товару з розстроченням платежу. При цьому істотними умовами договору про продаж товару в кредит з умовою про розстрочення платежу є ціна товару, порядок, строки і розміри платежів. Якщо покупець не здійснив у встановлений договором строк чергового платежу за проданий з розстроченням платежу і переданий йому товар, продавець має право відмовитися від договору і вимагати повернення проданого товару. 

Щодо переходу права власності на товар від продавця до покупця норми ст. 697 ЦКУ вказують: договором може бути встановлено, що право власності на переданий покупцеві товар зберігається за продавцем до оплати товару або настання інших обставин. У цьому разі покупець не має права до переходу до нього права власності розпоряджатися товаром, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає із призначення та властивостей товару. Якщо покупець прострочив оплату товару, продавець має право вимагати від нього повернення товару. Продавець має право вимагати від покупця повернення товару також у разі ненастання обставин, за яких право власності на товар мало перейти до покупця.

За умовами запитання право власності на ОЗ переходить до покупця після останнього платежу. До цього моменту покупець не може розпоряджатися таким ОЗ, але слід пам’ятати про те, що ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 668 ЦКУ).

Отже, в загальному випадку до моменту останнього платежу покупець ОЗ може лише зберігати цей ОЗ від випадкового знищення або пошкодження, не може ним розпоряджатися, а відповідно, не може і використовувати його за призначенням.

Згідно п. 4 П(С)БО 7 основні      засоби     -     матеріальні     активи,     які підприємство/установа  утримує  з  метою використання їх у процесі виробництва/діяльності  або  постачання  товарів,  надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і   соціально-культурних   функцій,   очікуваний  строк  корисного використання  (експлуатації)   яких   більше   одного  року  (або операційного  циклу,  якщо  він  довший  за  рік).

В свою чергу, активи – це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у майбутньому (п. 3 розділу І НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»). В даному випадку ОЗ не контролюється підприємством, тому що воно не має права власності на нього, не може ним розпоряджатися та використовувати для отримання економічних вигід, а може тільки зберігати.

Таким чином, даний ОЗ не можна вводити в експлуатацію, а відповідно, неможливо буде і витрачати паливо та запасні частини – аж до повного розрахунку з постачальником. 

Бухоблік придбання ОЗ у розстрочку за умовами запитання показаний у таблиці на умовному прикладі. Придбано ОЗ вартістю 100000 грн (ПДВ для спрощення прикладу не враховуємо). Договором передбачено розстрочку платежів строком на 4 місяці у вигляді 4-х платежів по 25000 грн.

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Сплачено постачальнику  1-й платіж

371

311

25000

Передано покупцю об’єкт ОЗ за договором купівлі-продажу з розстроченням платежів (ОЗ обліковується на забалансовому рахунку)

023

--

100000

Сплачено постачальнику  2-й платіж

371

311

25000

Сплачено постачальнику  3-й платіж

371

311

25000

Сплачено постачальнику  4-й платіж

371

311

25000

На дату переходу права власності на ОЗ, про що складається відповідний документ, передбачений договором купівлі-продажу, виконуються такі проведення:

 

 

 

Списано вартість ОЗ з забалансового рахунка

--

023

100000

Відображено розрахунки з постачальником за придбаний ОЗ

152

631

100000

Здійснено взаємозалік заборгованостей

631

371

100000

Введено ОЗ в експлуатацію

10

152

100000

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442