• Посилання скопійовано

Чи можна списати основні засоби та запаси, що знаходяться в зоні АТО

Після перереєстрації підприємства з Донецька у Полтаву не вдалося вивезти всі основні засоби та ТМЦ. Під час інвентаризації виявлено недостачу товару. Які внутрішні документи необхідні для оформлення інвентаризації? Як оформити результати в бухобліку та які це матиме податкові наслідки?

Питання проведення інвентаризації регулюються Положенням №879.

Перед проведенням інвентаризації потрібно створити інвентаризаційну комісію, яка і буде проводити інвентаризацію та оформляти її результати. Детальніше про інвентаризаційну комісію – в п. 1 та п. 2 розділу ІІ Положення №879.

Інвентаризація ОЗ та запасів на складі – це інвентаризація активів підприємства, а згідно з п. 15 розділу ІІ Положення №879 така інвентаризація оформлюється інвентаризаційним описом, який складає інвентаризаційна комісія. Правила оформлення інвентаризаційних описів викладено у п. 16 19 розділу ІІ Положення №879.

Згідно з п. 20 розділу ІІ Положення №879 бухгалтерською службою складаються звіряльні відомості активів і зобов'язань, у яких відображаються розбіжності між даними бухгалтерського обліку і даними інвентаризаційних описів ОЗ та запасів на складі.

Інвентаризаційні описи та звіряльні відомості оформлюються відповідно вимог, встановлених Положенням №88 для первинних документів, з урахуванням обов'язкових реквізитів та вимог, передбачених цим Положенням. Матеріали інвентаризації можуть бути заповнені як рукописним способом, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації (п. 14 розділу ІІ Положення №879).

Порядок проведення інвентаризації ОЗ визначено у підрозділі 1 розділу ІІІ Положення №879, а порядок проведення інвентаризації запасів – у підрозділі 4 розділу ІІІ Положення №879.

Порядок перевірки та оформлення результатів інвентаризації визначено у розділі IV Положення №879. Так, згідно п. 1 розділу IV Положення №879 висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов'язань і даними бухобліку, які наводяться в звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання відображаються інвентаризаційною комісією у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства.

У протоколі наводяться:

  • причини нестач, втрат, залишків,
  • пропозиції щодо залишку внаслідок пересортниці,
  • списання нестач в межах норм природного убитку, а також понаднормових нестач і втрат від зіпсування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам.

Підприємства можуть додавати до протоколів іншу інформацію, що є суттєвою для прийняття рішень щодо визнання і оцінки активів і зобов'язань та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності. Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії відображаються у бухобліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація (п. 3 розділу IV Положення №879).

Інформацію про ОЗ та запаси, що залишилися на складі та в офісі у Донецьку, також слід додати до такого протоколу. Щодо ОЗ у протоколі треба зазначити, що відповідні основні засоби втратили свою цінність (корисність) (лист Мінфіну від 29.06.2016 р. №31-11410-07-10/18732). Зменшення корисності ОЗ відображається в бухобліку згідно з П(С)БО 28, а для цілей оподаткування прибутку враховуються різниці, передбачені у п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ.

Податківці стверджують, що доки до таких ОЗ не буде доступу (а відповідно, неможливо провести їх інвентаризацію), списати їх не можна — їх слід законсервувати (лист ДФСУ від 23.06.2016 р. №13823/6/99-99-15-02-02-15). Консервація ОЗ спричиняє призупинення нарахування амортизації на законсервовані ОЗ (п. 23 П(С)БО 7). 

Висновок про неможливість списання ОЗ можна поширити і на запаси, що залишилися у Донецьку, адже їх теж не можна проінвентаризувати.

Таким чином, ані ОЗ, ані запаси, що знаходяться у Донецьку списати поки що з причини їх нестачі або порчі не можна – до тих пір, поки не буде проведена їх інвентаризація у порядку, передбаченому Положенням №879. 

Щодо ОЗ, то їх можна відобразити в обліку зменшення їх корисності, а от щодо запасів - ніяких змін в обліку не можна проводити. Для зручності ведення обліку можна хіба що відокремити ОЗ та запаси у Донецьку від інших ОЗ та запасів в аналітичному обліку.

Згідно з п. 8 розділу І Положення №879 інвентаризацію у Донецьку можна буде провести тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до відповідних активів, а також підприємство зобов'язано буде провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до таких активів, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Протокол інвентаризаційної комісії має бути розглянутий і затверджений керівником протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації. Згідно з п. 21 розділу IІ Положення №879  матеріали інвентаризації (описи, звіряльні відомості, протоколи) оформляються не менше ніж у двох примірниках.

Також про проведення інвентаризації ми писали тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1811
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202419
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202425
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442