• Посилання скопійовано

Чи можна списати основні засоби та запаси, що знаходяться в зоні АТО

Після перереєстрації підприємства з Донецька у Полтаву не вдалося вивезти всі основні засоби та ТМЦ. Під час інвентаризації виявлено недостачу товару. Які внутрішні документи необхідні для оформлення інвентаризації? Як оформити результати в бухобліку та які це матиме податкові наслідки?

Питання проведення інвентаризації регулюються Положенням №879.

Перед проведенням інвентаризації потрібно створити інвентаризаційну комісію, яка і буде проводити інвентаризацію та оформляти її результати. Детальніше про інвентаризаційну комісію – в п. 1 та п. 2 розділу ІІ Положення №879.

Інвентаризація ОЗ та запасів на складі – це інвентаризація активів підприємства, а згідно з п. 15 розділу ІІ Положення №879 така інвентаризація оформлюється інвентаризаційним описом, який складає інвентаризаційна комісія. Правила оформлення інвентаризаційних описів викладено у п. 16 19 розділу ІІ Положення №879.

Згідно з п. 20 розділу ІІ Положення №879 бухгалтерською службою складаються звіряльні відомості активів і зобов'язань, у яких відображаються розбіжності між даними бухгалтерського обліку і даними інвентаризаційних описів ОЗ та запасів на складі.

Інвентаризаційні описи та звіряльні відомості оформлюються відповідно вимог, встановлених Положенням №88 для первинних документів, з урахуванням обов'язкових реквізитів та вимог, передбачених цим Положенням. Матеріали інвентаризації можуть бути заповнені як рукописним способом, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації (п. 14 розділу ІІ Положення №879).

Порядок проведення інвентаризації ОЗ визначено у підрозділі 1 розділу ІІІ Положення №879, а порядок проведення інвентаризації запасів – у підрозділі 4 розділу ІІІ Положення №879.

Порядок перевірки та оформлення результатів інвентаризації визначено у розділі IV Положення №879. Так, згідно п. 1 розділу IV Положення №879 висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов'язань і даними бухобліку, які наводяться в звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання відображаються інвентаризаційною комісією у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства.

У протоколі наводяться:

  • причини нестач, втрат, залишків,
  • пропозиції щодо залишку внаслідок пересортниці,
  • списання нестач в межах норм природного убитку, а також понаднормових нестач і втрат від зіпсування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам.

Підприємства можуть додавати до протоколів іншу інформацію, що є суттєвою для прийняття рішень щодо визнання і оцінки активів і зобов'язань та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності. Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії відображаються у бухобліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація (п. 3 розділу IV Положення №879).

Інформацію про ОЗ та запаси, що залишилися на складі та в офісі у Донецьку, також слід додати до такого протоколу. Щодо ОЗ у протоколі треба зазначити, що відповідні основні засоби втратили свою цінність (корисність) (лист Мінфіну від 29.06.2016 р. №31-11410-07-10/18732). Зменшення корисності ОЗ відображається в бухобліку згідно з П(С)БО 28, а для цілей оподаткування прибутку враховуються різниці, передбачені у п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ.

Податківці стверджують, що доки до таких ОЗ не буде доступу (а відповідно, неможливо провести їх інвентаризацію), списати їх не можна — їх слід законсервувати (лист ДФСУ від 23.06.2016 р. №13823/6/99-99-15-02-02-15). Консервація ОЗ спричиняє призупинення нарахування амортизації на законсервовані ОЗ (п. 23 П(С)БО 7). 

Висновок про неможливість списання ОЗ можна поширити і на запаси, що залишилися у Донецьку, адже їх теж не можна проінвентаризувати.

Таким чином, ані ОЗ, ані запаси, що знаходяться у Донецьку списати поки що з причини їх нестачі або порчі не можна – до тих пір, поки не буде проведена їх інвентаризація у порядку, передбаченому Положенням №879. 

Щодо ОЗ, то їх можна відобразити в обліку зменшення їх корисності, а от щодо запасів - ніяких змін в обліку не можна проводити. Для зручності ведення обліку можна хіба що відокремити ОЗ та запаси у Донецьку від інших ОЗ та запасів в аналітичному обліку.

Згідно з п. 8 розділу І Положення №879 інвентаризацію у Донецьку можна буде провести тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до відповідних активів, а також підприємство зобов'язано буде провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до таких активів, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Протокол інвентаризаційної комісії має бути розглянутий і затверджений керівником протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації. Згідно з п. 21 розділу IІ Положення №879  матеріали інвентаризації (описи, звіряльні відомості, протоколи) оформляються не менше ніж у двох примірниках.

Також про проведення інвентаризації ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202517
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025802