• Посилання скопійовано

Компенсація витрат на вибір місця в літаку: чи є це додатковим благом?

Щодо можливості компенсації витрат підзвітній особі (авіабілет) - вибір конкретного місця в літаку під час службового відрядження. Чи може ТОВ компенсувати такі витрати без виникнення додаткового блага для фізособи? На підтвердження витрат надано лише роздруківку з банківської картки (виписка по транзакції). Інші підтвердні документи (маршрут-квитанція, чек або документ від авіакомпанії з деталізацією оплати послуги вибору місця) — відсутні

Працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями, включаючи вартість проїзду до місця призначення і назад (див. ст. 121 КЗпП).

Проте, КЗпП не ідентифікує, які саме витрати відносять до витрат на проїзд. 

В свою чергу, Інструкцією №59 визначено, що витрати на проїзд відшкодовують у розмірі вартості проїзду туди та назад повітряним, залізничним, водним і автомобільним транспортом загального користування з урахуванням усіх витрат, пов’язаних з придбанням проїзних квитків ( див. пп. 6 розд. II і пп. 9 розд. III Інструкції №59).

Звертаємо увагу, що Інструкція №59 є основним документом, що регулює відрядження працівників органів державної влади, підприємств, установ та організацій, що повністю або частково фінансуються за рахунок бюджетних коштів. Для всіх інших суб’єктів господарювання положення Інструкції №59 є суто рекомендаційними і можуть бути використані для формування власного Положення про відрядження.

При цьому, не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу кошти, отримані платником податку на відрядження або під звіт і розраховані згідно із пп. 170.9 ПКУ (див. пп. 165.1.11 ПКУ).

Так, відповідно до пп. 170.9.1 ПКУ не є доходом платника податку - фізичної особи, яка перебуває у трудових відносинах із своїм роботодавцем або є членом керівних органів підприємств, установ, організацій, сума відшкодованих йому у встановленому законодавством порядку витрат на проїзд (у тому числі перевезення багажу, бронювання транспортних квитків) як до місця відрядження і назад, так і за місцем відрядження (у тому числі на орендованому транспорті).

Такі витрати не  є об’єктом оподаткування ПДФО лише за наявності підтвердних документів, що засвідчують вартість таких витрат.

До підтвердних документів належать, зокрема:

  • транспортні квитки або транспортні рахунки та багажні квитанції (у тому числі електронні квитки);
  • документи (виписки та/або відомості з рахунку), що містять визначену законом інформацію про виконані платіжні операції за рахунком, до якого емітовані платіжні інструменти;
  • документи, що підтверджують виконання операції з використанням платіжних інструментів;
  • інші документи, що засвідчують вартість витрат.

Отже:

1. Працівник має право на компенсацію витрат на службове відрядження. Відповідно до наведеної умови витрати було понесено саме в межах службового відрядження;

2. Для відшкодування витрат на проїзд працівник має надати підтвердження оплати та документи щодо напрямку витрат, відповідно до наведеної умови це електронний квиток, в якому буде зазначено дані працівника, тариф, вартість супутніх послуг, маршрут та інше. Звертаємо увагу, однієї виписки недостатньо. Так як випискою працівник підтверджує факт оплати, а от чи в межах вони господарської діяльності визначити можна за наявності квитка;

3.  В нормативних документах не ідентифіковано, які саме витрати відносять до витрат на проїзд. І відповідно немає прямої норми щодо відшкодування витрат на вибір місця. За своєю суттю «вибір місця» - це додаткова послуга, яку надає авіакомпанія. Ціна за вибір місця залежить від напрямку польоту, класу, розташування місця. І в загальному порядку є необов’язковими витратами. Тому наразі щодо даного питання є варіативність.

Враховуючи зазначене, на думку консультанта:

Якщо придбання квитка не можливе без витрат на вибір місця, і такі витрати передбачені договором з перевізником і відображені в проїзному документі, то їх компенсація для працівника не є додатковим благом.

Якщо ж витрати на вибір місця це суто індивідуальне рішення працівника і відсутні підтвердні документи, то відповідно компенсація таких витрат є додатковим благом і оподатковується в загальному порядку. Також доцільно отримати ІПК.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    Сьогодні 14:5718
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    Сьогодні 13:1044
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    Сьогодні 10:1032
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    Сьогодні 07:5751
  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.2025181