ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Списання залишків алкогольної продукції в ресторані

Юрособа – ресторан закривається. Діяльності не буде. Є залишки підакцизної продукції – алкоголю. Як списати ці залишки? Як складати податкову накладну? Чи буде акцизний податок?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Під час припинення юридичної особи – роздрібного торговця алкоголем постає питання списання залишків алкогольної продукції.

В деяких випадках (пп. 216.3 ПКУ) таке списання можливе без нарахування акцизного податку, а саме: податкове зобов’язання щодо втраченого підакцизного товару (продукції) не виникає, якщо:

а) платник акцизу документально зафіксував ці втрати та надав контролюючим органам необхідні докази того, що відповідний підакцизний товар (продукцію) утрачено внаслідок аварії, пожежі, повені чи інших форс-мажорних обставин і його використання на митній території України є неможливим;

б) підакцизний товар (продукцію) утрачено внаслідок випаровування в процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого товару (продукції) чи з іншої причини, пов’язаної з природним результатом. Ця вимога застосовується при втраті підакцизних товарів (продукції) у межах нормативів втрат, які затверджуються в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України;

в) підакцизний товар (продукцію):

  • примусово відчужено або вилучено для потреб держави відповідно до Закону №4765, за умови якщо у майбутньому його попереднім власником або уповноваженою ним особою не буде здійснено заходів щодо отримання компенсації за примусово відчужений підакцизний товар (продукцію);
  • передано Збройним Силам України та добровольчим формуванням територіальних громад, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій без попереднього або наступного відшкодування їх вартості;
  • надано як гуманітарну допомогу.

Якщо жодної з цих підстав застосувати не можна, алкогольні напої списуються з нарахуванням акцизного податку. Відповідно до пп. 216.2 ПКУ датою виникнення податкового зобов'язання щодо зіпсованого, знищеного, втраченого підакцизного товару (продукції) є дата складання відповідного акту. У цьому пункті втраченим є товар (продукція), місцезнаходження якого платник податку не може встановити.

Нараховані суми акцизного податку за ставкою 5% включаються до показників додатку 6 до декларації акцизного податку.

 

ПДВ

Відповідно до пп. «г»  пп. 198.5 ПКУ, платник ПДВ зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пп. 189.1 ПКУ. Не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду слід скласти та зареєструвати в ЄРПН  в терміни, встановлені пп. 201.10 ПКУ, зведену податкову накладну за товарами, які починають використовуватися в операціях, що не є госпдіяльністю платника ПДВ. Вказана норма поширюється на весь обсяг втрачених товарів, незалежно від того, чи перевищує цей обсяг норми природного убутку, чи ні.

Докладніше про те, як скласти таку ПН, читайте тут, тут, тут та тут.

В бухобліку списаний товар відображається записом - Дт 949 Кт 281,  нарахований ПДВ – Дт 949 Кт 641/ПДВ, акциз – Дт 949 Кт 641/акциз.

Також зазначимо, що залишки можна і продати у звичайному порядку – засновникам, працівникам або кінцевим споживачам – з визнанням доходу, нарахуванням акцизу та ПДВ.

Також читайте тут>>

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    Сьогодні 12:13314
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202632
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026475
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202645
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664