• Посилання скопійовано

Норми списання матеріалів на пусконалагоджувальні роботи

Як встановлюються норми витрат на списання матеріалів на пусконалагоджувальні роботи? Як вони документально затверджуються? Як обліковуються використані матеріали на такі роботи?

Нормування витрат на пусконалагоджувальні роботи

Норма витрат — це гранично допустима величина витрат на виготовлення продукції за умов конкретного виробництва із врахуванням застосування найпрогресивнішої технології та сировини вищого ґатунку. За своїм змістом норма витрати є орієнтовною (середньою) величиною. Її не можна ототожнювати з фактичними витратами ресурсів. Це орієнтир, який допомагає дізнатися, наскільки раціонально та ефективно витрачаються ресурси суб’єкта господарювання.

Норми витрат затверджуються самим підприємством, керуючись галузевими нормативними документами (наприклад у будівництві), загальними актами з нормування витрат та технічними умовами (калькуляція). Розробкою норм витрат на підприємстві займаються технологи з подальшим затвердженням керівником підприємства у розпорядчому документі - наказі.

Зокрема, на сьогодні діє загальний ГОСТ 14.322-83, в якому наведено положення щодо встановлення норм витрат.

Документами, які використовуються для затвердження норми витрат на підприємстві, можуть бути: замовлення на виготовлення продукції, картка обліку витрат, калькуляція та інш. Приклади таких документів та проведення відповідних розрахунків ми наводили тут.

Підставою для списання матеріалів на пусконалагоджувальні роботи будуть калькуляції та накладні на переміщення-відпуск матеріалів. Крім того, доцільно використовувати затверджені норми і при фактичному відпуску матеріалів на відповідні роботи.

З самим порядком розрахунку норм, зокрема методами, показниками, які слід використовувати, показниками, які не включаються у розрахунок норм, можна ознайомитись у ГОСТ 14.322-83.

 

Бухгалтерський облік

Якщо йдеться про пусконалагоджувальні роботи покупцям продукції підприємства, то понесені фактичні витрати відображаються за дебетом рахунку 23 з кредитом рахунку відповідного джерела таких витрат. Наприклад списання матеріалів на пусконалагоджувальні роботи відображається записом Дт 23 Кт 20.

А от подальший облік таких витрат залежить від того, чи виділяються такі роботи в окрему послугу, чи включаються до собівартості реалізованої продукції чи товару:

  • Дт 26 Кт 23 з подальшим списанням до собівартості реалізованої продукції записом Дт 901 Кт 26 – якщо пусконалагоджувальні роботи є частиною реалізації товарів;
  • Дт 903 Кт 23 – якщо пусконалагоджувальні роботи є окремою послугою.

Якщо ж пусконалагоджувальні роботи пов’язанні не з продажем товарів, а з введенням в експлуатацію власних необоротних активів, то сума понесених витрат капіталізується спочатку на рахунку 15 з подальшим віднесенням на збільшення первісної вартості таких необоротних активів. Відповідно в обліку такі витрати відображатимуться записами Дт 15 Кт 20 та Дт 10/11/12 Кт 15. І в подальшому вартість таких робіт амортизується у складі первісної вартості такого необоротного активу.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202517
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025811