• Посилання скопійовано

Норми списання матеріалів на пусконалагоджувальні роботи

Як встановлюються норми витрат на списання матеріалів на пусконалагоджувальні роботи? Як вони документально затверджуються? Як обліковуються використані матеріали на такі роботи?

Нормування витрат на пусконалагоджувальні роботи

Норма витрат — це гранично допустима величина витрат на виготовлення продукції за умов конкретного виробництва із врахуванням застосування найпрогресивнішої технології та сировини вищого ґатунку. За своїм змістом норма витрати є орієнтовною (середньою) величиною. Її не можна ототожнювати з фактичними витратами ресурсів. Це орієнтир, який допомагає дізнатися, наскільки раціонально та ефективно витрачаються ресурси суб’єкта господарювання.

Норми витрат затверджуються самим підприємством, керуючись галузевими нормативними документами (наприклад у будівництві), загальними актами з нормування витрат та технічними умовами (калькуляція). Розробкою норм витрат на підприємстві займаються технологи з подальшим затвердженням керівником підприємства у розпорядчому документі - наказі.

Зокрема, на сьогодні діє загальний ГОСТ 14.322-83, в якому наведено положення щодо встановлення норм витрат.

Документами, які використовуються для затвердження норми витрат на підприємстві, можуть бути: замовлення на виготовлення продукції, картка обліку витрат, калькуляція та інш. Приклади таких документів та проведення відповідних розрахунків ми наводили тут.

Підставою для списання матеріалів на пусконалагоджувальні роботи будуть калькуляції та накладні на переміщення-відпуск матеріалів. Крім того, доцільно використовувати затверджені норми і при фактичному відпуску матеріалів на відповідні роботи.

З самим порядком розрахунку норм, зокрема методами, показниками, які слід використовувати, показниками, які не включаються у розрахунок норм, можна ознайомитись у ГОСТ 14.322-83.

 

Бухгалтерський облік

Якщо йдеться про пусконалагоджувальні роботи покупцям продукції підприємства, то понесені фактичні витрати відображаються за дебетом рахунку 23 з кредитом рахунку відповідного джерела таких витрат. Наприклад списання матеріалів на пусконалагоджувальні роботи відображається записом Дт 23 Кт 20.

А от подальший облік таких витрат залежить від того, чи виділяються такі роботи в окрему послугу, чи включаються до собівартості реалізованої продукції чи товару:

  • Дт 26 Кт 23 з подальшим списанням до собівартості реалізованої продукції записом Дт 901 Кт 26 – якщо пусконалагоджувальні роботи є частиною реалізації товарів;
  • Дт 903 Кт 23 – якщо пусконалагоджувальні роботи є окремою послугою.

Якщо ж пусконалагоджувальні роботи пов’язанні не з продажем товарів, а з введенням в експлуатацію власних необоротних активів, то сума понесених витрат капіталізується спочатку на рахунку 15 з подальшим віднесенням на збільшення первісної вартості таких необоротних активів. Відповідно в обліку такі витрати відображатимуться записами Дт 15 Кт 20 та Дт 10/11/12 Кт 15. І в подальшому вартість таких робіт амортизується у складі первісної вартості такого необоротного активу.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    29.10.202518
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    29.10.202549
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    29.10.202535
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    29.10.202555
  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.2025266