• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування отриманого відшкодування судових витрат

Підприємство отримало відшкодування витрат на послуги адвоката, що були понесені у зв’язку з розглядом справи у суді. Послуги були придбані без ПДВ. Які податкові наслідки такого відшкодування? Чи нараховується ПДВ при отриманні відшкодування?

Склад судових витрат за господарськими спорами визначено у ст. 44 ГПКУ, а за адміністративними — у ч. 1 ст. 87 КАСУ. Оплата послуг адвокатів, витрати на правову допомогу входять до складу тих та других судових витрат.

Далі, сторона, яка виграла, має право на отримання відшкодування своїх судових витрат.

Відшкодування судових витрат не підпадає під визначення постачання товарів та послуг як оподатковуваної ПДВ операції – див. пп. 14.1.185 та пп.  14.1.191 ПКУ. Оскільки немає самої операції постачання товарів чи послуг, то не буде й об’єкта оподаткування ПДВ.

Те саме говорять і податківці, але щодо відшкодовуваного судового збору (підкатегорія 101.04 ЗІР, питання: «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ сума судового збору, який за рішенням суду платнику податку компенсує друга сторона?»). На наш погляд, відшкодування витрат на послуги адвоката слід кваліфікувати аналогічно.

Тож жодних наслідків з ПДВ надходження таких коштів не спричиняє.  При цьому сума відшкодування судових витрат не оподатковується ПДВ незалежно від того, з ПДВ чи без ПДВ були понесені відповідні витрати.

Щодо визначення дати, на яку слід визнати доходом отриману суму, є два підходи, які ми докладно розглядали тут.

На нашу думку, підприємство повинно самостійно визначити, на яку дату воно має впевненість в тому, що відшкодування дійсно буде отримано – на дату судового рішення чи вже пост-фактум на дату фактичного отримання коштів.

Бухгалтерські записи будуть такими:

  • Дт 92 Кт 631 – списано витрати на послуги адвоката у періоді їх понесення;
  • Дт 377 Кт 719 – визнано дохід одночасно з дебіторською заборгованістю щодо відшкодування понесених витрат;
  • Дт 311 Кт 377 – отримано суму відшкодування на рахунок.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202534
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025103
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 093
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025487