• Посилання скопійовано

За якими ознаками слід визначати, чи є капітальна інвестиція окремим об’єктом ОЗ?

Підприємство будує торгово-офісне приміщення для себе та планує приводити до ладу прилеглу теріторію. Як обліковувати витрати, пов’язані з благоустрієм: відносити до первісної вартості будівлі чи як окремий ОЗ? Наприклад, капітальну загорожу комісія по підприємству визнала як окремий об'єкт. Теж саме з під'єдненням до електромережі та піключення до газу

У даному випадку слід застосовувати визначення ОЗ, що наведено у п. 4 НП(С)БО 7, і виходячи з нього оцінювати, чи підпадає певний об’єкт під визначення ОЗ, чи ні. Таку оцінку має робити комісія підприємства.

Отже, основні засоби – це матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

Об'єкт основних засобів - це:

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством. 

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів. Про цей момент варто згадати, якщо певні об’єкти складаються з окремих частин, які можуть бути замінені незалежно від інших частин.

У даному випадку доцільно орієнтуватися на два фактори:

  • Закінченність та цілісність об’єкта, можливість об’єкта виконувати самостійну функцію;
  • Строк корисного використання об’єкта.

Наприклад, загорожа або благоустрій можуть мати інший строк корисного використання, ніж будівля: будівля служить 20-30 років та більше, а загорожа і благоустрій стільки років не витримають, їх потрібно буде оновлювати раніше. Тому будівля, загорожа та благоустрій будуть різними об’єктами ОЗ.

А ось під’єднання приміщення до електро- та газових мереж здійснюються для доведення його до стану, придатного до експлуатації – адже без цих комунікацій приміщення не можна використовувати за призначенням. Також саме під’єднання не виконує окремої функції та не має власного строку корисного використання. Тому вартість під’єднання приміщення до комунікацій відноситься до його первісної вартості.

Так само вирішується питання щодо інших витрат, пов’язаних з будівництвом приміщення.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025143
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 269
  • Послуги від нерезидента: особливості обліку та оподаткування
    Підприємство оплатило з гривневої корпоративної картки за послуги нерезиденту згідно знаданим інвойсом у валюті. Кошти списалися у гривні за комерційним курсу на день проведення операції банком. Як відобразити таку операцію в бухобліку? Які її наслідки з ПДВ?
    25.06.2025418
  • Придбали рослини в горщиках для офісу: як обліковувати?
    Підприємство придбало рослини в горщиках для прикрашення (озеленення) офісу. Вартість однієї рослини - 26 500,00 грн без ПДВ. Як слід обліковувати ці рослини у бухгалтерському та податковому обліках?
    25.06.2025131
  • Аванс за платні дороги Латвії: як облікувати?
    Директор автотранспортного підприємства здійснив передоплату в іноземній валюті за користування платними дорогами в Литві через спеціалізований сайт https://smsvinjetes.lv/ru, використовуючи ключ до рахунку підприємства. На момент оплати невідомо, який конкретний транспортний засіб і яку суму використає. Як відобразити дану операцію в обліку?
    24.06.2025180