• Посилання скопійовано

За якими ознаками слід визначати, чи є капітальна інвестиція окремим об’єктом ОЗ?

Підприємство будує торгово-офісне приміщення для себе та планує приводити до ладу прилеглу теріторію. Як обліковувати витрати, пов’язані з благоустрієм: відносити до первісної вартості будівлі чи як окремий ОЗ? Наприклад, капітальну загорожу комісія по підприємству визнала як окремий об'єкт. Теж саме з під'єдненням до електромережі та піключення до газу

У даному випадку слід застосовувати визначення ОЗ, що наведено у п. 4 НП(С)БО 7, і виходячи з нього оцінювати, чи підпадає певний об’єкт під визначення ОЗ, чи ні. Таку оцінку має робити комісія підприємства.

Отже, основні засоби – це матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

Об'єкт основних засобів - це:

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством. 

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів. Про цей момент варто згадати, якщо певні об’єкти складаються з окремих частин, які можуть бути замінені незалежно від інших частин.

У даному випадку доцільно орієнтуватися на два фактори:

  • Закінченність та цілісність об’єкта, можливість об’єкта виконувати самостійну функцію;
  • Строк корисного використання об’єкта.

Наприклад, загорожа або благоустрій можуть мати інший строк корисного використання, ніж будівля: будівля служить 20-30 років та більше, а загорожа і благоустрій стільки років не витримають, їх потрібно буде оновлювати раніше. Тому будівля, загорожа та благоустрій будуть різними об’єктами ОЗ.

А ось під’єднання приміщення до електро- та газових мереж здійснюються для доведення його до стану, придатного до експлуатації – адже без цих комунікацій приміщення не можна використовувати за призначенням. Також саме під’єднання не виконує окремої функції та не має власного строку корисного використання. Тому вартість під’єднання приміщення до комунікацій відноситься до його первісної вартості.

Так само вирішується питання щодо інших витрат, пов’язаних з будівництвом приміщення.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202534
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025103
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 093
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025487