ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Як встановити ставку дисконтування?

Як правильно розрахувати ставку дисконтування довгострокових зобов'язань (позика від нерезидента на 5 років, сума - 500 тис. у долларах США), якщо ставка за договором кредитування - 6%?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Про необхідність дисконтування довгострокової заборгованості зазначено в П(С)БО 10 і П(С)БО 11. Але процедура визначення ставки дисконту там не наведена.

Поряд з цим, відповідно до п. 14 П(С)БО 28, ставка дисконту базується на ринковій ставці відсотка (до вирахування податку), що використовується в операціях з аналогічними активами. За відсутності ринкової ставки відсотка ставка дисконту базується на ставці відсотка на можливі позики підприємства або розраховується за методом середньозваженої вартості капіталу підприємства. При визначенні ставки дисконту враховуються ризики, крім ризиків, що були враховані при визначенні майбутніх грошових потоків.

Отже, щоб встановити ставку дисконту для конкретної заборгованості, потрібно спершу взяти ставку відсотку для аналогічних активів.

Наприклад, у разі позики від нерезидента на 5 років потрібно найперше подивитися подібні позики від нерезидентів. Але, скоріш за все, підприємство не знайде інформації про такі ставки. Тому наступний варіант – подивитися ринкову ставку відсотку на можливі позики підприємства.

Такою можливою позикою може бути банківський кредит на 5 років у доларах США.

Наприклад, у Інформаційному повідомленні від 21.07.2020 р., яке розміщене на сайті Мінфіну (тут), зазначено, що «…підприємство може взяти позику (кредит) в конкретному банку і в такому випадку для визначення ставки дисконту можливо брати ставку кредиту в конкретному банку».

Таким чином, підприємство має звернутися до комерційних банків, в яких воно обслуговується, і отримати інформацію стосовно ставки за кредитом на 5 років у доларах США. Якщо банки надають такі кредити, то отримана від них інформація про ставку і буде базою для визначення ставки дисконту.

Якщо банки не надають таких кредитів, підприємство може скористатися іншою рекомендацією, наведеною у зазначеному вище Інформаційному повідомленні: «Про рівень ринкових ставок у певний період свідчать також статистичні дані банків оприлюднені на офіційному вебсайті Національного банку України.».

Отже, підприємство може поцікавитися статистикою банків, яка знаходиться на сайті НБУ тут. За цим посиланням скачуємо таблицю: «Вартість кредитів за даними статистичної звітності банків України (без урахування овердрафту)».

У таблиці наведені в тому числі середні ставки за довгостроковими кредитами в іноземній валюті, на різні дати. Наприклад, якщо кредит отримано 05.02.2021 року, середня ставка на цю дату складає 5,5%. Тож підприємство може взяти цю ставку для визначення ставки дисконту. Як бачимо, вона нижча за 6%, за якою підприємство отримує від нерезидента позику. А тому 6% можна вважати цілком ринковою ставкою.

В Інформаційному повідомленні наведені й інші методи визначення ставки, але тут ми їх не будемо розглядати.

Отже, нехай базову ставку відсотку для визначення ставки дисконту ми визначили. Але далі її потрібно відкоригувати на величину ризику. З приводу ризику в Інформаційному повідомленні зазначено: «Ставка дисконту може відрізнятися від ставки, яку підприємство взяло за основу для розрахунку, на розмір ризиків. Види, величина ризиків у кожному конкретному випадку різна і визначається із врахуванням розмірів підприємства, структури його капіталу, ринку діяльності, наявності конкуренції, рівня рентабельності та прогнозованості отримання прибутків. Серед ризиків, притаманних бізнесу у 2020 році є, зокрема, ризик, пов’язаний з впливом СOVID-19. Для того, щоб враховувати всі ці фактори, підприємство має постійно здійснювати фінансові розрахунки і мати відповідну інформацію.».

Тобто розрахунки ризику потрібно робити окремо. Хто і за якою методикою це зробить? Встановленої нормативними документами методики немає. Отже, розрахунки буде робити спеціаліст за однією з методик, які використовуються у світовій практиці. Це може бути або фінансист підприємства, або сторонній фахівець.

Але переважна більшість підприємств навряд чи робитиме такі розрахунки, тому ставку дисконту встановлять на рівні відповідної ставки за кредитом.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    Сьогодні 12:13314
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202633
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026475
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202645
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664