• Посилання скопійовано

Доходы и расходы, учет материалов застройщика: особенности учета долгосрочного договора

Предприятие является застройщиком жилого многоквартирного дома (строительство начато в 2007 г.). Финансирование осуществляет Фонд финансирования строительства (ФФС) согласно заключенному с ним долгосрочному договору в виде авансовых платежей. В докодексном периоде застройщик отражал доходы и расходы по общим правилам. Авансы от ФФС до 01.04.11 включили в ВД, расходы по строительству дома (эл. энергия, арендная плата земли, стройматериалы, стоимость работ подрядчиков) включили в ВР. Стоимость материалов на 01.04.11 отражена в декларации по прибыли в строке прирост. <br> <br> Как считать и отражать с 01.04.11 доходы и расходы застройщику согласно НКУ, что делать со стоимостью материалов, которая на 01.04.11 осталась в приросте, на основании следующих данных:<br> 1. На 01.04.11 понесены расходы на строительство дома 21 млн, в т.ч. стоимость материалов-10млн (в приросте). 2. На 01.04.11 получено авансов от ФФС на 2 млн. (Договорная цена составляет 30млн) 3. Во 2 квартале 2011 г. были осуществлены расходы на 200 тыс. (общая сумма расходов по строительству дома будет определена по окончании строительства) Какую дату считать датой завершения выполнения долгосрочного договора, чтобы выполнить требования абз. 2 п. 137.3, если через ФФС будет продано 10% квартир? Не проданные квартиры после ввода дома в эксплуатацию останутся на балансе застройщика в составе готовой продукции и будут реализовываться застройщиком в будущем самостоятельно без ФФС по договорной цене каждая.

Нижче цифри умовні.

З наведеної у запиті інформації випливає, що замовником будівництва виступають: управитель ФФБ — в частині 20% вартості будівництва, решта будівництва (80%) здійснюється за рахунок забудовника («Стоимость не проданных квартир (80%) останется на балансе застройщика в составе готовой продукции до момента реализации будущим покупателям»).

Виходячи з цих міркувань і побудована відповідь як зазначені операції слід відображати після 01.04.11 р.

Пунктом 137.3 передбачено, що у разі якщо платник податку виробляє товари, виконує роботи, надає послуги з довготривалим (більше одного року) технологічним циклом виробництва та якщо договорами, укладеними на виробництво таких товарів, виконання робіт, надання послуг, не передбачено поетапного їх здавання, доходи нараховуються платником податку самостійно відповідно до ступеня завершеності виробництва (операції з надання послуг).

З наведеної у запиті інформації можна припустити, що укладений з ФФБ договір відповідає ознакам «довготривалого», якщо виконуються обидві умови: 1) технологічний цикл виробництва більше 1 року (з 01.04.2011 р.) та 2) договором не передбачено поетапного здавання робіт замовнику — ФФБ. Якщо тривалість дії договору з 01.04.2011 р. менше року, то не має підстав вважати такий договір довготривалим.

Ми розглянемо порядок дій, якщо договір все ж таки відповідає ознакам довготривалого.

Таким чином, доходи за таким договором слід визнавати відповідно до ступеня завершеності виробництва (операції з надання послуг).

В свою чергу ступінь завершеності будівництва визначається за питомою вагою витрат, здійснених у звітному податковому періоді, у загальній очікуваній сумі таких витрат та/або за питомою вагою обсягу послуг, наданих у звітному податковому періоді, у загальному обсязі послуг, які мають бути надані.

Пунктом 138.2 ст. 138 ПКУ передбачено, що у разі якщо платник податку здійснює виробництво товарів, виконання робіт, надання послуг з довготривалим (більше одного року) технологічним циклом виробництва за умови, що договорами, укладеними на виробництво таких товарів, виконання робіт, надання послуг, не передбачено поетапної їх здачі, до витрат звітного податкового періоду включаються витрати, пов'язані з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг у цьому періоді.

Оскільки перехідними положеннями, питання відображення доходів і витрат за перехідними довготривалими договорами не врегульовані, то пропонуємо після 01.04.11 р. підприємству у податковому обліку відображати доходи і витрати наступним чином (для спрощення розрахунки з ПДВ не беруться до уваги):
— до складу витрат звітного періоду слід відносити фактично понесені витрати, пов'язані із виконанням «довготривалого» договору (а це 20% всіх фактично понесених витрат у звітному періоді, решта витрат (80%) буде формувати собівартість готової продукції і знайде відображення у складі витрат лише у момент реалізації таких квартир).
— для визначення суми доходів за звітний період підприємству слід визначити оцінний коефіцієнт «ступінь завершеності виробництва», і виходячи з цього коефіцієнту нараховувати доходи. Наприклад: кошторисні витрати 1000 тис. грн., понесені у звітному періоді витрати 150 тис. грн., отримані авансові платежі від ФФБ — 100 тис. грн. (договірна вартість 20% будівництва — 360 тис. грн.),
тоді ступінь завершеності виробництва 0,15 (150/1000), до складу доходів включається 54 тис. грн. (360*0,15), а до складу витрат 30 тис. грн. (150*20%), решта витрат — 120 тис. грн. (150-30) буде формувати собівартість квартир для цілей податкового обліку.

Пунктом 137.3 ст. 137 ПКУ передбачено, що після переходу покупцю права власності на товари (роботи, послуги) з довготривалим технологічним циклом виробництва, виконавець здійснює коригування фактично отриманого доходу, пов'язаного з виготовленням таких товарів (робіт, послуг), нарахованого в попередні періоди протягом терміну їх виготовлення.

При цьому, якщо фактично отриманий дохід у вигляді кінцевої договірної ціни (з урахуванням додаткових угод) перевищує суму доходу, попередньо нараховану за наслідками кожного податкового періоду протягом строку виготовлення таких товарів (робіт, послуг), таке перевищення підлягає зарахуванню до доходів звітного періоду, в якому відбувається перехід права власності на такі товари (роботи, послуги).

Якщо фактично отриманий дохід у вигляді кінцевої договірної ціни (з урахуванням додаткових угод) менше суми доходу, попередньо визначеного за наслідками кожного податкового періоду протягом строку виготовлення таких товарів (робіт, послуг), така різниця підлягає зарахуванню у зменшення доходів звітного періоду, в якому відбувається перехід права власності на такі товари (роботи, послуги).


Що стосується витрат, які були понесені до 01.04.2011 р. однак через механізм приросту/убутку фактично не зменшили об'єкт оподаткування, то підприємство зможе їх відобразити у складі витрат (в складі собівартості) в момент реалізації квартир.

 

Галина Шулак

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Джерело: Контракти-Аудит

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відходи, які утворилися в результаті переробки давальницької сировини від нерезидента утилізовано: облік та оподаткування
    Підприємство-платник ЄП ІІІ групи за ставкою 3% працює з нерезидентом за контрактом переробки давальницької сировини. В процесі переробки утворюються виробничі відходи. При вивозі готової продукції митний орган визначає, що відходи мають госпцінність та переводить у митний режим імпорту зі сплатою податків за справедливою вартістю. Відповідно до умов договору, відходи на прохання замовника утилізуються на території України. Як відобразити цю операцію в обліку? Чи потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ на вартість утилізованих відходів?
    Сьогодні 09:029
  • Отримали аркуш коригування до МД: як відобразити в обліку?
    ТОВ отримало аркуш коригування до МД, на збільшення ПДВ. Як відобразити таку операцію в обліку?
    08.05.202420
  • Чи можна визнати податковий кредит з ПДВ у першому кварталі, а відповідні витрати в бухобліку – в четвертому?
    Щоб не показувати збитки у 1 кварталі 2024 р., акти виконаних робіт березня підприємтво перенесло на 39 рахунок. Податкові накладні за цими актами були відображені в декларації з ПДВ згідно з датою актів у березні 2024 р. Чи є ризик, що цей податковий кредит не визнають під час перевірки, якщо витрати будуть відображені у 4 кварталі 2024 р., або ці послуги не будуть відображені, як витрати, а списані на 44 рахунок (тобто за рахунок прибутку)?
    07.05.202451
  • ГО фінансує розробки, які проводить ТОВ: який бухоблік витрат та результатів такої співпраці?
    ТОВ уклало договір на виконання дослідно-конструкторських та технологічних робіт з громадською організацією (ГО). ГО передає ТОВ матеріали, інструменти та сплачує за розробку, при цьому результати роботи залишаються у виконавця. Виконавець згідно з проведеною розробкою зробив конструкторську документацію та отримав технічні умови (ТУ), які належать виконавцю. Як обліковувати ТМЦ (матеріали та інструменти) у ТОВ та результати виконаних робіт – конструкторську документацію, ТУ, дослідні моделі виробів?
    07.05.202411
  • Курсові різниці при отриманні та оплаті послуг Google
    Між ТОВ та компанією Google укладено договір з надання послуг (надання інтернет-платформи). ТОВ має корпоративну гривневу картку. Нарахування за послуги компанією Google проводяться щомісяця 1 числа у валюті USD. Списання коштів за послуги з корпоративної картки проводяться у гривні щомісяця до 5 числа. Наприклад: 01.01.2024 р. - нарахування за послуги компанією Google за січень 2024 р. – 84,29 USD, а 04.04.2024 р. – списання оплати за послуги за січень 2024 з корпоративної картки – 3245,17 грн. який бухоблік?
    07.05.202424