• Посилання скопійовано

Кредит на будівництво від нерезидента: курсові різниці та облік відсотків

Підприємство отримало кредит (під %) в іноземній валюті на будівництво на два роки. Тривалість будівництва - 9 місяців. Чи потрібно розраховувати курсові різниці? Коли визнається дохід від позитивної курсової різниці? Як обліковуються відсотки за користування кредитом?

Курсові різниці

Відповідно до п. 5 П(С)БО 21 операції в іноземній валюті під час первісного визнання відображаються у валюті звітності шляхом перерахунку суми  в іноземній валюті із застосуванням валютного курсу на початок дня, дати  здійснення операції (дати визнання активів, зобов'язань, власного капіталу, доходів і витрат).

При цьому, п. 8 П(С)БО 21 встановлено, що визначення курсових різниць за монетарними статтями в іноземній валюті проводиться на дату балансу, а також на дату здійснення господарської операції в її межах або за всією статтею (відповідно до  облікової  політики).

Монетарні статті - статті балансу про грошові кошти,  а також про такі активи й зобов'язання, які будуть отримані або сплачені у фіксованій (або визначеній) сумі грошей або їх еквівалентів.

Таким чином, сума позики в іноземній валюті, оскільки вона буде погашатись грошовими коштами, потребує розрахунку курсових різниць не тільки на дату її повернення, але й і на кожну дату балансу.

 

Дохід від курсових різниць

Своєю чергою, згідно з п. 5 П(С)БО 15 дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Зокрема, до складу інших операційних доходів включаються суми інших доходів від операційної діяльності підприємства, крім чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у вигляді доходу від операційних курсових різниць.

Отже, якщо отриману позику підприємство використає у операційній діяльності, то дохід від позитивної курсової різниці  відображається за кредитом субрахунку 714 «Дохід від операційної курсової різниці».

Водночас, відображення позитивних курсових різниць на рахунку 69 «Доходи майбутніх періодів» положеннями бухгалтерського обліку не передбачено.

 

Відсотки за кредитом

Відповідно до п. 3 П(С)БО 31, витрати на проценти та інші витрати підприємства, пов'язані із запозиченнями, відносяться до фінансових витрат підприємства.

А згідно з п. 8 П(С)БО 7, фінансові витрати не включаються  до первісної  вартості ОЗ,  придбаних (створених) повністю або частково за рахунок запозичень (за винятком фінансових витрат, які включаються до собівартості  кваліфікаційних  активів відповідно до П(С)БО 31).

При цьому, не капіталізують відсотки на створення ОЗ, а визнають витратами поточного періоду такі підприємства:

  • суб’єкти малого та мікро підприємництва — юрособи;
  • підприємствами, які ведуть спрощений бухоблік доходів  та витрат відповідно до податкового законодавства;
  • представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності;
  • неприбуткові організації.

Всім іншим суб’єктам господарювання при визначенні первісної вартості ОЗ, для придбання чи створення якого були залучені кредитні кошти, за якими нараховуються відсотки, необхідно враховувати правила капіталізації.

Капіталізація фінансових витрат застосовується лише до суми тих фінансових витрат, яких можна було б уникнути, якби не здійснювались витрати на створення кваліфікаційного активу.

Кваліфікаційний актив - актив, який обов'язково потребує суттєвого часу для його створення. Суттєвим часом створення, підготовки до використання або продажу активу вважається час, що становить більше 3 місяців.

Зокрема, кваліфікаційним активом є незавершені капітальні інвестиції, тобто будівництво приміщень, будинків, будівель, споруд, які тривають! Таким чином, нараховані відсотки за кредитом, що було отримано на будівництво, підлягають капіталізації на субрахунку 151 (запис Дт 151 Кт 684), якщо підприємство не належить до переліку підприємств, які не проводять капіталізацію.

Водночас, після закінчення будівництва сума нарахованих відсотків відноситься вже на витрати поточного періоду підприємства на субрахунку 951.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Курсові різниці при виданому авансі на відрядження: чи повертається різниця працівником?
    Керівнику підприємства видано аванс 14 565,06 грн на 4-денне закордонне відрядження з розрахунку 75 євро за добу (300 євро × курс НБУ 48,5502 на дату видачі). 03.11.2025 р. він звітується, але курс НБУ на дату затвердження авансового звіту зменшився до 48,4088 грн. Чи повинен керівник повернути різницю між виданим авансом і сумою витрат, перерахованою за новим курсом? Я відобразити операцію в бухобліку?
    Сьогодні 13:5631
  • Облік податку на дохід нерезидента (конструктивні дивіденди)
    Якими бухгалтерськими проведеннями (Дт/Кт) слід відобразити нарахування податку на дохід нерезидента (як конструктивні дивіденди) у зв'язку з донарахуванням за контрольованими операціями? Як це нарахування коректно відображається в Додатку ПН до декларації з податку на прибуток (рядок 30)?
    Сьогодні 07:0430
  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    05.11.202538
  • Нюанси обліку та оподаткування ліквідації пошкоджених основних засобів
    У червні 2025 р. вагони ТОВ зійшли з рейок та не можуть використовуватися надалі за призначенням. Страхова компанія планує відшкодувати оціночну суму за вирахуванням франшизи та ринкової вартості вагону після ДТП. ТОВ вагони не забрало. Які особливості відображення в обліку списання вагонів та оподаткування даної операції, якщо ТОВ не буде забирати залишки вагонів?
    05.11.202534
  • Перекидання авансу між договорами з одним нерезидентом: як відобразити в обліку?
    Підприємство працює з одним нерезидентом, з яким у нього кілька договорів. Виникли такі ситуації: 1. Нерезиденту помилково перерахований аванс не за тим договором. Підприємство написало лист нерезиденту про перекидку авансу на той договір, по якому будуть отримані товари (послуги). 2. Були перераховані кошти за послуги не за тим договором і було направлено лист про перекидку коштів за договором, за яким вже отримані послуги. Чи правомірні дії підприємства? Що потрібно ще зробити підприємству? Як правильно оформити перекидання коштів з одного договору нерезидента на інший договір того ж нерезидента?
    05.11.202538