• Посилання скопійовано

Комісійна торгівля накладеним платежем: як обліковувати розрахунки з комітентом та перевізником?

ТОВ – комітент продає товар через ФОП – комісіонера. Комісіонер пересилає товар покупцям через перевізника накладеним платежем. Комітент отримує оплату за товар від перевізника за вирахуванням комісії. В кінці місяця перевізник виставляє комісіонеру акт на вартість доставки товару, яка компенсується комітентом. Як вести облік цих операцій?

Запитання:

15.08.2019 р. комітент передає комісіонеру (ФОП ІІІ групи, неплатник ПДВ) товар на продаж у сумі 10 000,00 грн. 15.08.2019 р. комітент складає податкову накладну на загальну суму 10 000,00 грн.

16.08.2019 р. комісіонер продає товар клієнту. Вид оплати – післяоплата перевізнику (Нова пошта). Комісіонер відправляє товар через перевізника.

18.08.2019 р. перевізник передає товар клієнту.

19.08.2019 р. перевізник перераховує комітенту кошти у розмірі 9 780 грн (220 грн – це комісія перевізника за постоплату). Згідно з договором, комісію та доставку оплачує комітент.

31.08.2019 р. перевізник виставляє акт комісіонеру на доставку у розмірі 158 грн (сума не стабільна, залежить від багатьох параметрів доставки).

1) Що робити з податковою накладною, адже вона була складена на 10 000 грн, а комітент отримав 9 780 грн, з якої потрібно ще компенсувати комісіонеру доставку в сумі  158 грн, яка буде виставлена перевізником комісіонеру?

2) Як вийти з цієї ситуціїї, щоб не оформлювати кожен раз коригування. Чи можна складати одну зведену податкову накладну на суму 9 622 грн (10000 – 220 – 158 грн), коли вернеться повністю сума і буде відома вартість доставки?

 

Відповідь:

Ситуацію, яка описана у запитанні, слід розподілити на дві частини. По-перше, це оформлення розрахунків за товар між комітентом та перевізником з урахуванням комісії за накладений платіж та складання податкової накладної на товар. По-друге, це розрахунки за доставку між всіма сторонами операції.

 

Складання податкової накладної та розрахунки комісіонера з перевізником

Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ, постачанням товарів вважається, зокрема, передача товарів згідно з договором, за яким сплачується комісія (винагорода) за продаж чи купівлю. Отже, якщо за умовами договору комісії комітент зобов'язаний сплатити за продаж товарів комісійну винагороду на користь комісіонера, то передача товарів від комітента до комісіонера для їх продажу за договором комісії вважається постачанням товарів, незважаючи на те, що право власності на такі товари до комісіонера не переходить.

Згідно з пп. 189.4 ПКУ, базою оподаткування для товарів, що передаються у межах договорів комісії, є вартість постачання цих товарів, визначена у порядку, встановленому ст. 188 ПКУ. Дата збільшення податкових зобов'язань та податкового кредиту платників податку, які здійснюють постачання товарів у межах договорів комісії, визначається за загальними правилами, встановленими ст. 187 і 198 ПКУ.

Отже, базою для нарахування ПДВ є вартість зазначених вище товарів згідно з пп. 188.1 ПКУ. А датою виникнення податкового зобов'язання за договором комісії є перша з подій:

а) дата зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів, що підлягають постачанню;

б) дата відвантаження товарів або дата оформлення документу, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Таким чином, комітент складає податкову накладну на дату передання товару комісіонеру на повну вартість товару. За умовами запитання, 15.08.2019 р. у комітента відображаються такі операції:

  • Дт 283 Кт 281 – на собівартість товару - передання товару на комісію;
  • Дт 643 Кт 641/ПДВ – на суму ПДВ 1666,67 грн – відображення податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкової накладної.

Далі у комітента не відбувається жодних подій аж до отримання оплати за товар. 19.08.2019 р. перевізник перераховує комітенту кошти у розмірі 9780 грн (10000 грн - 220 грн (комісія перевізника за постоплату). У себе в обліку комітент відображає цю операцію так:

  • Дт 311 Кт 685/комісіонер – на суму 10000 грн – отримано оплату за товар від перевізника, віднесено її на розрахунки з комісіонером до отримання звіту від комісіонера;
  • Дт 93 Кт 311 – на суму комісії перевізника за постоплату 220 грн – одночасно з попереднім записом комітент списує суму комісії, яку утримав перевізник. По суті ця комісія – це витрати комітента на збуто товарів.

 

Звіт комісіонера та витрати на доставку

Наступний етап – це звіт комісіонера. Після того як комісіонер вчинив передбачений у договорі правочин на користь комітента (надіслав товари покупцям), він зобов'язаний надати комітентові звіт і передати йому все одержане майно за договором комісії. Звіт вважається прийнятим комітентом, якщо останній не повідомив про заперечення щодо звіту протягом 30-ти днів (згідно зі ст. 1022 ЦКУ). Ні форми звіту, ні вимог щодо його змісту законодавством не визначено. Тому такі вимоги можуть бути визначені комітентом безпосередньо у договорі комісії. Якщо таких вимог  немає, то замість оформлення окремого документа під назвою «Звіт комісіонера», всі деталі можуть бути цілком погоджені сторонами в акті приймання-передачі майна, одержаного за договором комісії. В даному випадку сторони можуть оформляти два документи:

  • Акт приймання-передачі товару на комісію – за умовами запитання цей акт складається 15.08.2019 р.;
  • Звіт комісіонера, у якому міститься інформація про передання товару покупцям через перевізника та витрати на доставку, підтверджені актами від перевізника. За згодою сторін до звіту можуть додаватися копії актів на послуги доставки від перевізника комісіонеру. За умовами запитання цей акт складається 31.08.2019 р., коли виставлені акти на доставку.

На підставі звіту комісіонера у комітента в обліку здійснюються такі записи:

  • Дт 902 Кт 283 – на собівартість проданого товару – списання товару на собівартість реалізації;
  • Дт 685/комісіонер Кт 702 – на продажну вартість товару 10000 грн – закриття розрахунків з комісіонером за раніше оплачений товар;
  • Дт 702 Кт 643 – на суму ПДВ 1666,67 грн – закриття суми ПДВ за другою подією.
  • Дт 93 Кт 685/комісіонер – на вартість доставки 158 грн, яка відноситься у комітента на витрати на збут;
  • Дт 685/комісіонер Кт 311 – на суму компенсації комісіонеру плати за доставку 158 грн.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0541
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0614
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202418
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202430
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410