• Посилання скопійовано

Нестача пива та продуктів харчування в закладі громадського харчування: як списати?

У госпдіяльності кафе (ТОВ на загальній системі з ПДВ, діяльність - КВЕД 56.10, 56.20) іноді потрібно списати алкоголь (наприклад, при підключенні кеги з пивом), продукти зіпсовані або розбилася тара. Як списати це в бухобліку? Якими нормами потрібно керуватися? Які податкові наслідки?

Без проведення інвентаризації списувати будь-яку нестачу не можна, тобто відображати списання пива чи продуктів харчування в обліку можна тільки після того, як така нестача буде фактично виявлена. Про особливості проведення та документальне оформлення інвентаризації ми писали тут>>

Єдине, що зазначимо, що не обов’язково чекати проведення обов’язкової річної інвентаризації. Об’єкти, періодичність та строки проведення інвентаризації визначаються в наказі про облікову політику (п. 4 Порядку №879). Нестача пива та продовольчих товарів здебільшого виникає внаслідок природного убутку.

Згідно з п. 2 Інструкції №88, природний убуток — це товарні втрати, зумовлені природними процесами, що викликають зміну (зменшення) кількості товару, зберігаючи його якість.

До природного убутку належать втрати від усихання та вивітрювання, розпилення, кришіння, витікання (танення та просочування), розливу під час перекачування та продажу рідких товарів, витрат речовин на дихання (борошно, крупа) тощо.

Не належать до природного убутку технологічні й аварійні втрати, нестачі через брак, розкрадання, втрати під час ремонту, унаслідок порушення стандартів, правил технічної експлуатації, пошкодження тари тощо.

Що стосується пива – при продажу пива через розливний кран (ручний продаж) з ізотермічних ємностей та бочок норма природного убутку становить 0,1 % маси реалізованого за міжінвентаризаційний період пива (додаток 1 до наказу  Мінторгу СРСР №217), яким затверджено Норми втрат рідких харчових продуктів при продажу через автомати, ізотермічні ємності та інше обладнання).

 

На замітку!

Наказ №217 діє досі на підставі постанови ВРУ від 12.09.1991 р. №1545.

Зауважимо, що відповідно до п. 4 розд. IV Положення №879 нестача запасів у межах установлених норм природного убутку, виявлена під час інвентаризації, списується за розпорядженням керівника підприємства на витрати. Норми природного убутку можуть застосовуватися лише у разі виявлення фактичних нестач і після взаємозаліку нестач цінностей і лишків внаслідок пересортиці. За відсутності норм природного убутку втрата розглядається як нестача понад норму.

Тобто, якщо сума нестачі менше максимально допустимої норми, в обліку природний убуток відображають у розмірі фактично виявленої нестачі. Якщо ж фактично нестача більша, до природної нестачі відносять убуток у розмірі максимально допустимої норми, а перевищення вважають наднормативною нестачею.

Що стосується продуктів харчування, то продукти харчування списують з урахуванням їх природного убутку згідно з Нормами природного убутку продовольчих товарів у торгівлі та інструкцій з їх застосування, затвердженими наказом Мінторгу СРСР від 02.04.1987 р. №88 (додатки №6 і 7).

 

На замітку!

Усі чинні норми природного убутку по продуктам харчування в залежності від їх виду можна знайти тут.

Якщо відповідного виду продукту немає у нормах природного убутку, то вся втрата розглядається як нестача понад норму (п. 4 розд. IV Положення №879).

Відображення в бухгалтерському та податковому обліках (податок на прибуток та ПДВ) результатів проведення інвентаризації у зв’язку із списанням товарів у межах норм природного убутку та понад такі межі ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202537
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202517
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202517
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.202510
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202530