• Посилання скопійовано

Нюанси обліку речей, переданих на зберігання

Який облік майна (верстату), переданого на зберігання, якщо воно буде використовуватися зберігачем за додаткову плату?

Відповідно до ч. 1 ст. 944 ЦКУ зберігач не має права без згоди поклажодавця користуватися річчю, переданою йому на зберігання, а також передавати її у користування іншій особі. Тому в окремих випадках, за згодою поклажодавця в межах договору зберігання, зберігач може мати право користуватися річчю, переданою йому на зберігання.

Плата за зберігання та строки її внесення встановлюються договором зберігання.

Враховуючи умови запитання, якщо прямо передбачено договором, що зберігач має право користуватися річчю, операція зберігання розбивається на дві операції:

1) операція зберігання;

2) операція користування. Користування може бути платним і безоплатним. Платне користування, це оренда. Відповідно до ст. 759 ЦКУ за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

 

Бухгалтерський облік

Згідно з визначеннями доходів та витрат у П(С)БО 15 та П(С)БО 16, передача майна на відповідальне зберігання у бухгалтерському обліку не визнаватиметься ні доходами, ні витратами.

У поклажодавця переданий верстат на зберігання залишається на балансі, зміниться лише аналітичний облік. За кредитом — місце обліку ОЗ, а за дебетом — місце відповідального зберігання.

Вважаємо, що залишається право і на нарахування амортизації, адже поклажодавець отримує оплату за користування станком від іншої особи, а це свідчить про факт використання (експлуатації) об'єкта ОЗ.

Оплату за тимчасове зберігання ОЗ іншим підприємством поклажодавець відносить до витрат. Отримана оплата за користування верстатом іншою особою відображається у складі доходу.

У зберігача майно (верстат) прийняте на відповідальне зберігання, обліковується на позабалансовому рахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні». Облік таких цінностей ведуть за цінами, передбаченими у договорах, приймально-передавальних актах тощо. Аналітичний облік  ОЗ, прийнятих на відповідальне зберігання, ведуть щодо підприємств-власників. Відповідно за Д-т позабалансового рахунка 023 зберігач обліковує приймання верстату на відповідальне зберігання, а за К-т рахунка 023 — вибуття.

У зберігача отримана оплата за надані послуги відображається на субрахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг». Оплату за користування верстатом буде віднесено до витрат.

 

Податковий облік

Якщо поклажодавець та зберігач є платниками податку на прибуток, фінансовий результат до оподаткування визначається за правилами бухобліку із врахуванням різниць, якщо підприємства коригують фінрезультат на такі різниці. І за умовами ситуації різниці можуть виникати при нарахуванні амортизації поклажодавцем.

Якщо сторона операції є на спрощеній системі оподаткування, дохід визнається за касовим методом згідно з пп. 292.6 ПКУ.

Враховуючи, що передача прав власності на ОЗ (верстат) не переходить до іншої особи, операція не є продажем (реалізацією) товарів згідно з пп. 14.1.202 ПКУ та не є постачанням згідно з пп. 14.1.191 ПКУ. Отже, факт передачі ОЗ на відповідальне зберігання не тягне за собою жодних податкових наслідків.

Згідно з пп. 196.1.2 ПКУ передача майна у схов (відповідальне зберігання) та повернення майна із схову (відповідального зберігання) його власнику не є об’єктом оподаткування.

Проте, згідно з пп. 14.1.32 ПКУ відповідальне зберігання - це господарська операція, що здійснюється платником податків і передбачає передачу згідно з договорами схову матеріальних цінностей на зберігання іншій фізичній чи юридичній особі без права використання у господарському обороті такої особи з подальшим поверненням таких матеріальних цінностей платнику податків без зміни якісних або кількісних характеристик. Відповідно, якщо зберігач використовує активи передані йому на зберігання з погляду ПКУ таке розпорядження речами вже не підпадатиме під відповідальне зберігання.

Тому для уникнення неоднозначних ситуацій із контролюючими органами рекомендуємо оформити два договори:

  • договір зберігання, в якому вказати плату за зберігання та строки її внесення;
  • договір оренди, за яким передається майно у користування за плату на певний строк.

Плата за зберігання є оподаткованою ПДВ операцією. Адже це підпадає під визначення постачання послуг, наведене у пп. 14.1.185 ПКУ. Плата за користування ОЗ, як орендні платежі підпадають під оподаткування ПДВ також.

Сторонам операції потрібно взяти до уваги умови пп. 188.1 ПКУ, за яким база оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг є договірна ціна, проте база оподаткування не може бути нижче звичайних цін згідно з абз. 2 п. 188.1 ПКУ.

Рекомендуємо заздалегідь подбати про підтвердження рівня звичайної ціни. При визначенні звичайної ціни слід керуватися пп. 14.1.71 ПКУ, а саме: звичайна ціна — ціна товарів визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    Сьогодні 18:1912
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    Сьогодні 17:1910
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    Сьогодні 14:1017
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    Сьогодні 08:1721
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025256