• Посилання скопійовано

Чи потрібно реєструватися платником акцизного податку, якщо немає акцизного складу?

Підприємство стало платником акцизного податку без стаціонарного складу, воно має лише пересувні акцизні склади (бензовози) та територію, використовує пальне виключно для власних потреб, але обсяг придбання пального перевищив 1000 куб м. Як заповнити п. 5 Заяви про реєстрацію платника акцизного податку та в Довідку про розпорядника акцизного складу пального?

По-перше, згідно з визначенням акцизного складу, наведеного у пп. 14.1.6 ПКУ, акцизний склад – це, зокрема, приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Тобто акцизний склад визначений як приміщення або територія, де відбуваються операції, зокрема, з навантаження-розвантаження, зберігання пального. 

По-друге, для тих СГ, які не реалізують пальне, є виключення – не є акцизним складом приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб’єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Тобто для реєстрації платником акцизного податку в даному випадку має бути в наявності дві умови одночасно:

  • є приміщення або територія, на якій розташовані стаціонарні ємності для для навантаження-розвантаження та зберігання пального. Про те, що ємності мають бути стаціонарними, говорить слово «розташовані». Бензовози не можна назвати «розташованими», адже вони змінюють своє місце перебування і тому окремо визначені як акцизні склади пересувні у пп. 14.1.6-1 ПКУ (див. нижче);
  • власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що перевищують 1000 кубічних метрів.

Відповідно до пп. 14.1.6-1 ПКУ, акцизний склад пересувний - транспортний засіб (зокрема, автомобільний), на якому переміщується та/або зберігається пальне на митній території України.

Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:

а) переміщення в ньому митною територією України пального, що реалізується;

б) зберігання в ньому пального на митній території України.

Отже, для зберігання пального на акцизному складі пересувному не потрібна наявність власної чи орендованої території. Зберігати пальне в бензовозі можна на всій митній території України та без наявності певної власної або орендованої території.

За умовами запитання на території СГ немає розташованих ємностей для зберігання пального, тож і акцизний склад в даному випадку не виникає, навіть якщо СГ придбаває пальне в обсягах більше 1000 куб. м на рік. Тож на нашу думку, для реєстрації платником акцизу немає підстав.

Не є акцизним складом пересувним транспортний засіб, що використовується суб’єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального для потреб власного споживання чи промислової переробки.

За умовами запитання на території СГ немає розташованих ємностей для зберігання пального, тож і акцизний склад в даному випадку не виникає, навіть якщо СГ придбаває пальне в обсягах більше 1000 куб. м на рік.  Наприклад, тут податківці наголошують, що для суб’єктів господарювання, які не є платниками єдиного податку четвертої групи, з метою визначення необхідності реєстрації акцизного складу одночасно враховуються показники як загальної місткості ємностей, так і обсягів отриманого протягом календарного року пального за ознаками, зазначеними в пп. «б» пп. 14.1.6 ПКУ.

 Отже, зберігання пального в бензовозах ще не є підставою для того, щоб вважати наявну територію акцизним складом, тому що бензовози відповідають визначенню пересувного акцизного складу, а наявність автомобілів, що відповідають визначенню пересувних акцизних складів, не зобов’язує реєструватися платником акцизного податку. Тож на нашу думку, у даного СГ немає підстав для реєстрації платником акцизу, тому що у нього немає складу для зберігання пального як такого. Відповідно, він не стає розпорядником акцизного складу і тому немає й підстав для реєстрації платником акцизного податку.

Проте за фіскального підходу буде інший висновок. Якщо вважати, що бензовози перебувають на певній території, яка належить підприємству або якою користується підприємство, то це ємності для зберігання пального, і з урахуванням цього цю територію слід вважати акцизним складом. Проте, повторимо, на нашу думку, це занадто фіскальний підхід. Бензовози не обов’язково можуть перебувати саме на території підприємства.

Втім, якщо підприємство вважає за потрібне зареєструватися платником акцизного податку, то з урахуванням всього вищесказаного, п. 5 Заяви про реєстрацію платника акцизного податку не заповнюється, тобто акцизний склад не реєструється. Згідно примітки до цього пункту «під час подання заяви з позначкою «Реєстрація платником податку» може здійснюватись одночасна реєстрація акцизного (акцизних) складу (складів). Під час подання заяви з позначкою «Реєстрація акцизного складу» у цьому розділі надається інформація про наявні акцизні склади, що введені в експлуатацію після реєстрації особи платником податку». 

Оскільки акцизного складу де-факто немає, то й п. 5 не заповнюється, позначка «Реєстрація акцизного складу» теж не проставляється. Відповідно, а такою заявою виходить, що СГ добровільно реєструється платником акцизу без наявності акцизного складу.

Ось тут і виникає диссонанс між підставою для реєстрації платником акцизного податку (якщо вважати, що при придбанні більше 1000 куб м пального та за відсутності самого складу треба реєструватися платником акцизного податку) та необхідністю заповнити дані щодо неіснуючого акцизного складу у заяві.

Більше того, розпорядники акцизних складів зобов’язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального – див. тут.

В даному випадку акцизного складу немає.

Тож ми вважаємо, що реєструватись платником акцизу не потрібно, а якщо підприємство бажає це зробити, то така реєстрація буде виглядати як добровільна реєстрація без наявності акцизного складу. Зауважимо, що після реєстрації потрібно буде складати акцизні накладні та подавати звітність з акцизного податку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Акцизи»