• Посилання скопійовано

Акциз, облік при списанні алкоголю внаслідок псування та дарування

У ФОПа на загальній системі нерідко трапляється псування алкоголю внаслідок того, що пройшов термін придатності. Буває таке, що пляшки розбиваються, а буває, що власник сам бере собі пляшку або комусь дарує. Що робити з таким алкоголем? В яких випадках треба сплачувати акциз, як це відобразити в обліку, як проводити по касі?

Акцизний податок.

Дивимося відповідь на питання податкової в підкатегорії 114.02 ЗІР: «Чи сплачується СГ акцизний податок з реалізації роздрібної торгівлі алкогольних напоїв (тютюнових виробів), якщо товар зіпсовано, знищено, втрачено або використано для власних потреб?».

Податкова відповідає, що якщо товар зіпсовано, знищено, втрачено або використано для власних потреб суб’єктами господарювання не сплачується акцизний податок з реалізації роздрібної торгівлі алкогольних напоїв (тютюнових виробів).

Обгрунтовується тим, що об’єктом оподаткування є операції з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (пп. 213.1.9 ПКУ). А відповідно до пп. 14.1.212 ПКУ реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів – продаж пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших об’єктах громадського харчування.

У випадку ж псування, знищення, використання для власних потреб реалізації не відбувається.

А якщо суб’єкт господарювання надає алкогольні вироби безоплатно, тобто, дарує комусь?

Дивимося відповідь на питання в підкатегоріх 114.02 ЗІР: «Чи оподатковуються акцизним податком операції з реалізації СГ роздрібної торгівлі підакцизних товарів (алкогольних напоїв, тютюнових виробів), якщо такі товари розповсюджуються безоплатно (під час проведення рекламних заходів, презентацій тощо) без проведення розрахункової операції?».

Податкова відповідає, що якщо суб’єкт господарювання безоплатно розповсюджує підакцизні товари (алкогольні напої, тютюнові вироби) під час проведення рекламних заходів, презентацій тощо без проведення розрахункової операції, то податкове зобов’язання з акцизного податку не нараховується. Проте у такого суб’єкта господарювання повинна бути наявна ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.

Обгрунтовує цю думку податкова тим, що відповідно до п. 216.9 ПКУ, датою виникнення податкових зобов’язань щодо реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону про РРО, для безготівкових розрахунків – дата оформлення розрахункового документа на суму проведеної операції, який підтверджує факт продажу, а у разі реалізації товарів фізичними особами - підприємцями, які сплачують єдиний податок, – дата надходження оплати за проданий товар.

А у випадку з безоплатним наданням (дарування) дати виникнення ПЗ не виникає.

 

РРО.

РРО застосовується у випадку здійснення розрахункових операцій

в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (ст. 3 Закону про РРО).

Розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця (ст. 2 Закону про РРО).

Якщо ж пляшки з алкоголем розбиті, чи власник (ФОП) бере алкоголь собі, чи дарує комусь, розрахункових операцій не виникає. Тому такі операції через РРО не проводяться.

 

Облік товарних запасів.

Згідно з п. 12 ст. 3 Закону про РРО суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій або безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо), при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також при здійсненні операцій з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов'язані вести у порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів і здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені у такому обліку.

Особливості такого обліку встановлені Порядком №496.

Відповідно до п. 1 розд. II Порядку №496 облік товарних запасів здійснюється ФОП шляхом постійного внесення до Форми обліку (додаток до Порядку) інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід'ємною частиною такого обліку.

Згідно з п. 5 ч. 3 розд. ІІ Порядку №496 у графі 8 Форми обліку зазначається загальна вартість товару відповідно до первинного документа про вибуття товарів (крім даних щодо продажу через реєстратор розрахункових операцій / програмний реєстратор розрахункових операцій).

Вибуттям товарів для цілей цього Порядку вважається:

  • продаж товарів з розрахунком в безготівковій формі, який здійснено у встановлених законодавством випадках без застосування реєстраторів розрахункових операцій / програмних реєстраторів розрахункових операцій;
  • внутрішнє переміщення товару між належними одній ФОП місцями продажу (господарськими об'єктами) та/або місцями зберігання;
  • знищення або втрата товару;
  • повернення товару постачальнику;
  • використання товарів на власні потреби;

Таким чином, на вибуття товарів внаслідок закінчення терміну придатності, використання для власних потреб тощо потрібно скласти відповідний документ, наприклад, акт, і на підставі такого документа відобразити списання товару.

 

Облік доходів і витрат.

Відповідно до п. 177.2 ПКУ для ФОП на загальній системі оподаткування об'єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця.

Відповідно до п. 177.10 ПКУ фізичні особи - підприємці зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Облік ведуть у Книзі обліку доходів і витрат, затвердженій Наказом №481.

Але оскільки внаслідок псування алкогольних напоїв, використання його для власних потреб тощо дохід не отримується, вартість таких напоїв не відображається у витратах ФОП. Таким чином, вартість таких алкогольних напоїв не відображається у Книзі обліку доходів і витрат.

 

ПДВ.

Якщо ФОП є платником ПДВ і відобразив ПК з ПДВ при придбанні алкоголю, у разі використання алкоголю для власних потреб, розбиття пляшок тощо, потрібно нарахувати компенсуючі ПЗ з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ.

 

Читайте також:

Продаж алкоголю підприємцем-"загальносистемником": як заповнити Книгу обліку доходів та витрат?

Бухгалтерський облік розбитої в магазині пляшки з алкоголем

Безоплатна роздача алкоголю та тютюнових виробів: без акцизу, але за наявності ліцензії!

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Акцизи»

  • Що робити з залишком пального від передачі/отримання авто в оренду
    ТОВ передало службове авто директору у тимчасове користування на 3 дні для особистих потреб. Як правильно обліковувати рух пального, якщо при виїзді був певний залишок, директор заправляв за власні кошти, а при поверненні залишок інший? Як оформити заправку за особисті кошти директора, щоб не включати до витрат ТОВ та уникнути зобов'язань за авансовим звітом? Чи потрібне нотаріальне посвідчення для короткострокової позички авто згідно з п.4 ст.828 ЦКУ? Які бухгалтерські проведення потрібно здійснити в цій ситуації?
    Сьогодні 10:1315
  • Склад комісії при інвентаризації пального на вимогу ДПС
    За вимогою податкової служби для перевірки ПДВ необхідно провести інвентаризацію палива в єврокубах. На транспортному підприємстві присутні лише власник і директор, бухоблік ведеться на аутсорсингу. Кого включити до складу інвентаризаційної комісії? Які особливості складання наказу про інвентаризацію та інвентаризаційного опису?
    22.11.202439
  • Бармен розбив пляшку з алкоголем: що з акцизом?
    Бармен розбив пляшку шампанського. Чи потрібно дану операцію проводити через РРО? Як вплине списання такої пляшки на акциз?
    21.11.202459
  • Як продати пальне військовій частині з оплатою від благодійного фонду?
    Підприємство веде діяльність з оптової торгівлі пальним і хоче продати пальне військовій частині. Платити за це пальне буде благодійний фонд. Як складати первинні документи в такому разі: видаткову, акцизну та податкову накладні складати на військову часину чи на фонд, який є платником?
    20.11.202424
  • Чи потрібна ліцензія при придбанні алкоголю для виробничих потреб?
    ТОВ є дистриб'ютором підакцизних товарів, зокрема, алкоголю, отримало лист від покупця з проханням продати 2 літра коньяку для виробничих потреб. Ліцензії на продаж алкоголю покупець не має. Чи можна провести такий продаж?
    20.11.202418