• Посилання скопійовано

Як компенсувати вартість пального, яке оплатив для підприємства засновник?

Засновник підприємства (фізособа) за дорученням керівника власною карткою оплатив на АЗС для потреб підприємства пальне на заправці. Після чого пальне було заправлено у баки належних підприємству авто. АЗС виписало ПН і накладну на підприємство. Як відшкодувати витрачені засновником власні кошти?

Договір доручення

Згідно з ч. 1 ст. 1000 ЦКУ, за договором доручення одна сторона (повірений) зобов'язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов'язки довірителя.

Після виконання доручення повірений зобов’язаний надати довірителю звіт про виконання доручення та виправдні документи, якщо це вимагається за умовами договору та характером доручення (ст. 1006 ЦКУ).

Довіритель зобов’язаний відшкодувати повіреному витрати, пов'язані з виконанням доручення (ч. 2 ст. 1007 ЦКУ).

Тобто, в даній ситуації укладено класичний договір доручення. Фізособа, яка є засновником підприємства, як повірений, за дорученням керівника підприємства (довірителя) оплатила від імені підприємства пальне. Далі фізособа має відзвітувати перед підприємством за придбане пальне. Зробити це потрібно, подавши підприємству Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, форма якого затверджена Наказом Мінфіну від 28.09.2015 р. №841. У просторіччі цей звіт називають авансовим звітом.

До звіту потрібно додати документи, видані на АЗС під час оплати. Загалом це має бути чек РРО.

 

У який строк подавати авансовий звіт?

Строки передбачені пп. 170.9 ПКУ. Але там розглянута ситуація, коли спершу видаються кошти, а потім за них звітуються. Якщо ж фізособа (засновник) витратила власні кошти, які будуть надалі відшкодовуватися підприємством, строки, зазначені в пп. 170.9 ПКУ, на наш погляд, застосовувати не обов’язково.

Але рекомендуємо для уніфікації строків подання звітів підзвітними особами, таки дотримуватися встановленого в пп. 170.9.2 ПКУ строку – подавати звіт до закінчення п'ятого банківського дня, що настає за днем, у якому фізособа здійснила оплату.

Строк відшкодування коштів чинним законодавством не визначений і встановлюється договором доручення.

 

Чи потрібно договір доручення обов’язково укладати в письмовій формі?

На наш погляд, не обов’язково. І ось чому:

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 208 ЦКУ, правочини між фізичною та юридичною особою, крім правочинів, передбачених ч. 1 ст. 206 ЦКУ, належить вчиняти у письмовій формі.

А згідно з ч. 1 ст. 206 ЦКУ, усно можуть вчинятися правочини, які повністю виконуються сторонами у момент їх вчинення, за винятком правочинів, які підлягають нотаріальному посвідченню та (або) державній реєстрації, а також правочинів, для яких недодержання письмової форми має наслідком їх недійсність.

У розглядуваній ситуації договір доручення не повністю виконується сторонами у момент його вчинення, причому він укладений між фізичною та юридичною особою, тому на перший погляд такий договір має укладатися в письмовій формі. Але в ст. 218 ЦКУ зазначено, що недодержання сторонами письмової форми правочину, яка встановлена законом, не має наслідком його недійсність, крім випадків, встановлених законом.

Причому для договору доручення такі випадки законом не встановлені. Адже в ст. 1000 – ст. 1010 ЦКУ, які регламентують укладення договору доручення, не встановлено вимоги до форми договору. Тому договір доручення в усній формі може укладатися.

Хоча для уникнення непорозумінь рекомендуємо таки укладати такий договір в письмовій формі. Нотаріальне посвідчення договору не вимагається.

Варто сказати, що незалежно від того, в якій формі укладено договір доручення, згідно з ч. 1 ст. 1007 ЦКУ довіритель зобов'язаний видати повіреному довіреність на вчинення юридичних дій, передбачених договором доручення.

Тобто, підприємство має скласти і видати фізособі (засновнику) доручення, в якому доручається здійснити оплату на АЗС пального від імені підприємства. Цю довіреність фізособа (засновник) має пред’являти на АЗС.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Акцизи»

  • Норми природного убутку при зберіганні пального для власних потреб
    ТОВ на загальній системі оподаткування орендує контейнерний склад, закуповує паливо і заправляє власні автомобілі, має ліцензію на зберігання пального. Чи є норми природньоого убутку при зберіганні палива чи його заправці з контейнера? Якщо так, то чи потрібно нараховувати податкове зобов'язання з ПДВ при списанні в межах норм природнього убутку, і чи треба реєструватись платником акциного податку та сплачувати акциз?
    Сьогодні 13:0414
  • Що робити з залишком пального від передачі/отримання авто в оренду
    ТОВ передало службове авто директору у тимчасове користування на 3 дні для особистих потреб. Як правильно обліковувати рух пального, якщо при виїзді був певний залишок, директор заправляв за власні кошти, а при поверненні залишок інший? Як оформити заправку за особисті кошти директора, щоб не включати до витрат ТОВ та уникнути зобов'язань за авансовим звітом? Чи потрібне нотаріальне посвідчення для короткострокової позички авто згідно з п.4 ст.828 ЦКУ? Які бухгалтерські проведення потрібно здійснити в цій ситуації?
    27.11.202423
  • Склад комісії при інвентаризації пального на вимогу ДПС
    За вимогою податкової служби для перевірки ПДВ необхідно провести інвентаризацію палива в єврокубах. На транспортному підприємстві присутні лише власник і директор, бухоблік ведеться на аутсорсингу. Кого включити до складу інвентаризаційної комісії? Які особливості складання наказу про інвентаризацію та інвентаризаційного опису?
    22.11.202444
  • Бармен розбив пляшку з алкоголем: що з акцизом?
    Бармен розбив пляшку шампанського. Чи потрібно дану операцію проводити через РРО? Як вплине списання такої пляшки на акциз?
    21.11.202462
  • Як продати пальне військовій частині з оплатою від благодійного фонду?
    Підприємство веде діяльність з оптової торгівлі пальним і хоче продати пальне військовій частині. Платити за це пальне буде благодійний фонд. Як складати первинні документи в такому разі: видаткову, акцизну та податкову накладні складати на військову часину чи на фонд, який є платником?
    20.11.202425