• Посилання скопійовано

Чи потрібна ліцензія для продажу медичного обладнання на території України?

Підприємство вирішило придбати медичне обладнання та продавати його на території України. Якщо ми ввеземо медичне обладнання за спрощеною схемою і не заплатимо податки, то при продажу ми повинні додавати ПДВ? Чи потрібна ліцензія?

Відповідно до Постанови Кабміну «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 20.03.2020 р. №226 (далі – Постанова №226) на час дії пунктів 4 і 5 розділу I Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 р. №530-IX (далі – Закон №530) не поширюється дія:

- Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою Кабміну від 27.08.2008 р. №761 (далі – Технічний регламент №761);

- Технічного регламенту щодо медичних виробів, затвердженого постановою Кабміну від 02.10.2013 р. №753 (далі – Технічний регламент №753);

Технічного регламенту щодо медичних виробів для діагностики in vitro, затвердженого постановою Кабміну від 02.10.2013 р. №754 (далі – Технічний регламент №754);

Технічного регламенту щодо активних медичних виробів, які імплантують, затвердженого постановою Кабміну від 02.10.2013 р. №755 (далі – Технічний регламент №755),

на засоби індивідуального захисту, медичні вироби тощо, включені до переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від ПДВ, затвердженого постановою Кабміну від 20.03.2020 р. №224 (далі – Перелік №224).

Для введення в обіг засобів індивідуального захисту, включених до Переліку №224, заявник подає до Державної служби з питань праці (медичних виробів – до МОЗ) заяву із зазначенням мети ввезення, інформації щодо виробника, назви виробів (в т.ч. медичних), номера партії або серійного номера, обсягу партії, а також дані щодо призначення виробу та способу дії.

 За результатами опрацювання поданих документів Державна служба з питань праці та МОЗ видають заявнику повідомлення про введення в обіг окремих засобів індивідуального захисту та окремих медичних виробів, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров'я. Розгляд документів та видача повідомлення здійснюються на безоплатній основі.

У примітці 2 до Переліку №224 зазначено, що для цілей цього Переліку:

- медичні вироби означають медичні вироби, активні медичні вироби у значенні, наведеному в Технічних регламентах №753, 754 та 755;

- засоби індивідуального захисту, визначені Технічним регламентом №761, є медичними виробами.

Медичний виріб у пп. 9 п. 2 Технічного регламенту №753 визначено як будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, що застосовуються як окремо, так і в поєднанні між собою (включаючи програмне забезпечення передбачене виробником для застосування спеціально для діагностичних та/або терапевтичних цілей та необхідне для належного функціонування медичного виробу), призначені виробником для застосування з метою забезпечення:

- діагностики, профілактики, моніторингу, лікування або полегшення перебігу хвороби пацієнта в разі захворювання;

- діагностики, моніторингу, лікування, полегшення стану пацієнта в разі травми чи інвалідності або їх компенсації;

- дослідження, заміни, видозмінювання або підтримування анатомії чи фізіологічного процесу;

- контролю процесу запліднення,

 та основна передбачувана дія яких в організмі або на організм людини не досягається за допомогою фармакологічних, імунологічних або метаболічних засобів, але функціонуванню яких такі засоби можуть сприяти.

Отже, на медичне обладнання поширюється значення терміну «медичний виріб».

В пунктах 3-4 Технічного регламенту №753 зазначено, у разі коли медичний виріб призначений для введення в організм людини лікарського засобу, на такий виріб поширюється дія цього Технічного регламенту.

Якщо зазначений медичний виріб введений в обіг таким чином, що медичний виріб і лікарський засіб утворюють єдиний цілісний виріб і медичний виріб призначений виключно для застосування у відповідному поєднанні та не призначений для повторного використання, такий виріб є об'єктом регулювання Закону України «Про лікарські засоби» від 04.04.1996 р. №123/96-ВР (далі – Закон №123).

Вимоги до медичних виробів, наведені в додатку 1 Технічного регламенту №753, поширюються лише на ті характеристики медичного виробу, що свідчать про його безпечність та ефективність.

Якщо медичні вироби містять як невід'ємну частину речовину, що в разі її окремого використання може розглядатися як лікарський засіб і дія якої на організм є допоміжною відносно дії медичного виробу, такі медичні вироби підлягають оцінці відповідності та введенню в обіг відповідно до Технічного регламенту №753.

Якщо медичні вироби містять як невід'ємну частину речовину, що в разі окремого використання може розглядатися як складова лікарського засобу або як лікарський засіб, отриманий з крові або плазми крові людини, і дія якої на організм є допоміжною відносно дії медичного виробу, такі медичні вироби підлягають оцінці відповідності та введенню в обіг як медичні вироби відповідно до Технічного регламенту №753.

На сьогодні порядок торгівлі лікарськими засобами регламентується ст. 19 Закону №123. Нормами цієї статті встановлено, що оптова, роздрібна торгівля лікарськими засобами на території України здійснюється підприємствами, установами, організаціями та ФОП на підставі ліцензії, яка видається в порядку, встановленому законодавством.

Суб'єкт господарювання може здійснювати оптову, роздрібну торгівлю лікарськими засобами за умови відповідності ліцензійним умовам провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затвердженим постановою Кабміну від 30.11.2016 р. №929 (далі – Ліцензійні умови №929).

Дізнатися більше про вимоги ліцензування продажу певних медичних виробів можна шляхом звернення до уповноваженого органу МОЗ: Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками http://dls.gov.ua/.

Щодо звільнення від оподаткування ПДВ

Законом №540 викладено у новій редакції п. 71 підрозділу 2 розд. ХХ ПКУ. Відповідно до цієї редакції від оподаткування ПДВ тимчасово звільняються не лише операції з ввезення на митну територію України товарів (у т. ч. лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабміном, а також операції з їх постачання на митній території України.

Крім того, до таких операцій не застосовуються положення п. 198.5 та ст. 199 ПКУ.

Норми п. 71 підрозділу 2 розд. ХХ ПКУ в редакції Закону №540 застосовуються до операцій, здійснених починаючи з 17.03.2020 р.

Отже, від оподаткування ПДВ тимчасово звільняється постачання медичних виробів, починаючи з 17.03.2020 р.

При цьому нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ відповідно до пп. «б» п. 198.5 та ст. 199 ПКУ не потрібно.

Однак відповідно до п. 2 Постанови №226 для введення в обіг та/або експлуатацію медичних виробів, включених до Переліку №224, заявник має подати до МОЗ заяву із зазначенням мети ввезення, інформації щодо виробника, назви медичних виробів, номера партії або серійного номера, обсягу партії, а також дані щодо призначення виробу та способу дії.

За результатами опрацювання поданих документів МОЗ видає заявнику повідомлення про введення в обіг та експлуатацію окремих медичних виробів, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров'я. Розгляд документів та видача повідомлення здійснюються на безоплатній основі.

Щодо складання податкової накладної

Відповідно до п. 201.5 ПКУ для операцій, що оподатковуються, і операцій, звільнених від оподаткування, складаються окремі податкові накладні.

Згідно з п. 8 та п. 16 Порядку №1307 у верхній лівій частині таких податкових накладних у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться помітка «X» та зазначається тип причини «09» - складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ. Крім того:

у графі 7 зазначається ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ. При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів не може бути нижче ціни придбання таких товарів (абз. 2 п. 188.1 ПКУ);

у графі 8 ПН код ставки «903» – у разі здійснення операцій з постачання товарів, які звільнені від оподаткування;

до графи 9 ПН - код пільги.

У графі 9 зазначається код відповідної пільги з ПДВ згідно з Довідниками податкових пільг (Довідник податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, або Довідник інших податкових пільг), які затверджені ДФС станом на дату складання податкової накладної.

У разі здійснення пільгових операцій, які не внесені до вказаних довідників (у зв'язку із запровадженням нової пільги) станом на дату складання податкової накладної, у графі 9 проставляється умовний код «99999999», а у відведеному полі зазначаються п. 71 підрозділу 2 розд. ХХ ПКУ.

Також читайте:

Чи звільняється від оподаткування ПДВ подальше постачання медичних виробів після 02.04.2020 р.? https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/14162

Кому можна продавити товар за Переліком лікарських засобів? Які документи підтверджують статус покупця? https://consulting.dtkt.ua/accounting/primary-documents/14163

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Ліцензії і дозволи»