Норма п. 293.1 ПКУ передбачає, що ставки єдиного податку для платників ІІ групи встановлюються у відсотках (фіксовані ставки) до розміру мінзарплати на 1 січня звітного року. Ставки визначаються та затверджуються сільськими, селищними, міськими радами або радами об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, для фізосіб – підприємців, які здійснюють госпдіяльність, залежно від виду госпдіяльності - у межах до 20% розміру мінімальної зарплати.
Якщо "єдинник" здійснює кілька видів діяльності, то застосовується максимальний розмір ставки єдиного податку, встановлений для таких видів госпдіяльності (п. 293.6 ПКУ). Це означає, що ставка єдиного податку має бути найвищою, що затверджена місцевими радами для здійснюваних платником видів діяльності. Якщо окремою місцевою радою затверджена єдина ставка, то здійснення декількох видів діяльності на ставці ЄП жодним чином не відобразиться. У ситуації, коли деякі "єдинники" сплачують ЄП за ставкою 20%, а частина – за ставкою 10%, то це може свідчити про факт здійснення декількох видів діяльності (звідси й максимальна ставка – 20%).
У ситуації, коли "єдинник" здійснює діяльність на територіях більш як однієї сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, застосовується максимальний розмір ставки єдиного податку (п. 293.7 ПКУ). Отже, вид діяльності та кількість територій, де здійснюється госпдіяльність – це фактори, які визначають ставку ЄП (ось чому частині "єдинників" податківці посеред року її не перерахували).
У 2017 році дійсно багато місцевих рад з огляду на зростання мінімальної зарплати і, як наслідок, зростання ставки ЄП в гривневому еквіваленті, маючи на меті підтримати малий бізнес, у регіонах зменшили ставку ЄП з 20% до 10% (чому це не стосувалося кожного – див. вище). Ознайомитися із рішенням місцевих рад можна тут.
З огляду на це, перелаштовувалося програмне забезпечення у податкових інспекціях та проводився перерахунок. Датою прийняття рішення місцевою радою про зниження ставки ЄП, є всі підстави за наступні звітні періоди сплачувати ЄП за зниженою ставкою ЄП. Ключовий фактор тут саме рішення міськради. За попередні місяці 2017 року (до дати рішення міськради) діє підвищена ставка, а після – вже знижена. Перерахунок робиться податківцями самостійно, адже дана операція не має заявницького характеру (не запускається через будь-яку заяву "єдинника") і здійснюється із волі міськради (від "єдинника" тут нічого не залежить). Оскільки весь 2017 рік "єдинник" сплачував ЄП за завищеною ставкою, то на кінець року він має переплату, яку можна зарахувати у рахунок ЄП. Оскільки переплата осіла на тому ж рахунку, куди безпосередньо сплачується ЄП, то цю переплату податківці вправі самостійно зарахувати із нарахуваннями єдиного податку у рахунок майбутніх платежів. Єдиний момент, на який слід звернути увагу, це факт об’єднання у 2017 році окремих територіальних громад сіл, селищ, міст. Як наслідок, змінено реквізити рахунків для зарахування надходжень до об’єднаних територіальних громад в частині податків і зборів, що зараховуються до місцевих бюджетів. Тому ми радимо завітати до податкової інспекції й пересвідчитися у тому, щоб сума переплати була коректно відображена у обліковій картці платника податків уже після зміни рахунків (до граничної дати сплати ЄП за січень 2018 року, аби не було недоїмки).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити