Запитання: Підприємець-"єдинник" ІІІ групи займається продажем турпродуктів фізособам (працює з операторами за агентським договором, утримує агентську винагороду при отриманні грошей від туриста, яку заносить до книги доходів і витрат як дохід).
1) Які документи підтверджують отримання грошей від фізособи?
2) Якщо турпродукт оплачується частинами, то чи потрібно здавати в банк готівку щодня?
3) Які штрафи встановлено для підприємця за порушення обліку готівкових розрахунків?
Відповідь:
1) Суб'єкти господарювання (зокрема, і ФОП) зобов'язані надати покупцю товарів (послуг) за його вимогою чек (якщо підприємець використовує РРО) або інший розрахунковий документ. Наприклад, товарний чек, квитанцію тощо, що засвідчує факт проведення розрахунку із покупцем за реалізований товар/послугу.
У разі невидачі на вимогу покупця відповідного документа підприємець притягається до відповідальності, передбаченої Законом про захист прав споживачів.
Положенням №13 (затверджено наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. №13) визначено форми і зміст розрахункових документів, які повинні видаватися при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту продажу товарів (послуг). Разом з тим, форму та зміст товарного чека у ньому не зазначено. Тому суб'єкти господарювання можуть видавати товарні чеки довільної форми, проте взяти до уваги перелік обов’язкових реквізитів зазначених у цьому Положенні.
2) Якщо покупець оплачує туристичний продукт частинами, платнику ЄП потрібно уважно визначати дату отримання доходу. Адже згідно з п. 292.6 ПКУ датою отримання доходу є дата надходження коштів платнику єдиного податку у грошовій (готівковій або безготівковій) формі. Суми отриманого доходу повинні обов’язково бути зазначені датою їх отримання у Книзі обліку доходів – ФОП 3 групи, якщо вони не є платниками ПДВ (в Книзі обліку доходів і витрат – ФОП 3 групи, платниками ПДВ).
Пам’ятайте, що відповідно до п. 2.3 Положення №637 підприємці мають право здійснювати розрахунки готівкою між собою та/або з фізичними особами протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами в межах граничних сум розрахунків готівкою, установлених НБУ.
Гранична сума розрахунків готівкою між фізичною особою та підприємцем протягом одного дня згідно з Постановою НБУ №210 встановлена в розмірі 50 тис. грн. За порушення граничної суми готівкових розрахунків передбачена адміністративна відповідальність відповідно до ст. 163-15 КпАП (накладення штрафу у розмірі від 100 до 200 нмдг: від1700-3400 грн). Згідно з ст. 38 КпАП для таких правопорушень установлюється строк давності – 2 місяця від дня їх вчинення.
3) Порядок визначення строків здавання готівкової виручки та розрахунку ліміту каси встановлено для юросіб. Отже, для ФОП наразі не встановлено граничного терміну зберігання отриманої від покупців виручки та обов’язку здавання її на поточний рахунок до банку.
Але це не означає, що підприємці не повинні дотримуватись норм касової дисципліни. Отримана готівка від покупців підлягає обліку у підприємця. Згідно з п. 2.6 Положення №637 уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Підприємці касової книги не ведуть. Згідно з п. 2.1 Положення №637 підприємці здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку.
Оприбуткуванням готівки, вважається проведення обліку готівкових коштів на повну суму фактичних надходжень у Книзі обліку доходів і витрат, яка затверджена наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. №579. Що стосується відображення «транзитних» сум в Книзі та в декларації "єдинника", читайте про це докладніше тут.
За неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки, за Указом №436 діють санкції у 5-кратному розмірі неоприбуткованої суми. Тому не радимо ігнорувати зазначений документ та відображати у Книгах обліку всю отриману підприємцем готівку.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити